Nouseeko
osuustoiminnasta toinen aalto?
Kansainvälisen osuustoimintaliiton ICA:n puheenjohtaja Roberto Rodrigues ennusti
syksyllä osuustoiminnan toisen aallon tulemista. Monissa kehitysmaissa ja USA:ssa ilmiö
on vahvassa nousussa.
Ulottuuko tuo nousu myös Suomeen, riippuu suurimmalta osin meistä itsestämme.
Yhteiskunnallista pohjaa vahvistumiselle löytyy.
Kansainvälisellä osuustoimintaliikkeellä ei ole Suomen tapaan isää ja äitiä,
vaan se polveutuu Yrjö Kallisen sanoin valistuksesta ja kansojen syvistä
riveistä. Kun monet kuitenkin nykyään haluavat nähdä historian tällaisten hahmojen
kautta, niin myös ensimmäiselle osuuskunnalle, joulukuussa 1844 perustetulle Rochdalen
Oikeamielisille Pioneereille, voitaisiin isä osoittaa. Ilmiön yhteisöluonne toki
aina täytyy muistaa. Hän saattaisi olla Brightonissa toiminut lääkäri William
King.
Häntä aiemmin liikkeen historiaan vaikutti mm. utopisti-ajattelijoihin luokiteltu
tehtailija Robert Owen. Hänen vilpitön ja haaveellinen pyrkimyksensä
sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen löysi Kingissä osuustoiminta-aatteen käytännöllisen
luojan ja toteuttajan. Utopiat alkoivatkin yllättäen toteutua.
King työskenteli työläisten koulun johtajana hädän ja puutteen keskellä. Häneen
juurtui luja usko oma-apuisen taloudellisen toiminnan polttavaan tarpeeseen ja
mahdollisuuksiin. Hän perusti aatteidensa levittämiseen peräti oman lehdenkin, jota sen
ajan Englannissa luettiin tarkasti. Lehden nimi oli The Cooperator - se oli siis
tämän Osuustoiminta -lehden ensimmäinen edeltäjä. Lehden otsikossa sanottiin
mieleenpainuvasti:
Tieto ja yhteenliittyminen on voimaa.
Voima, jota ohjaa tieto, on onnea.
Onni on luomisen tarkoitus.
Ehkä toiset pitävät lainausta nykyään hirmuisen pateettisena, mutta ainakin se
paljastaa, miten syvällinen eettinen vakaumus toiminnan taustalla vaikutti. William
Kingin toiminta pohjautui uskoon kristillisestä lähimmäisenrakkaudesta. Sama motiivi
vaikutti myös saksalaisen osuustoimintaliikkeen isähahmon F. W. Raiffeisenin kohdalla.
Hän vaikutti suoraan Hannes ja Hedvig Gebhardin ajatteluun ja
toimintaan eli suomalaisen osuustoimintaliikkeen syntyyn sata vuotta sitten.
Aatteen syvin olemus
Osuustoiminnan pioneereille kulttuuri ei merkinnyt vain luku- ja kirjoitustaidon
levittämistä kansan keskuuteen. Sitäkin se tosin oli. Ennen kaikkea se merkitsi
syvällistä ja kauaskantoista yhteistoiminnan mahdollisuuksien ymmärtämistä. Jos
jälleen käytetään nykypäivän muotitermejä, niin toiminnan piti olla kokonaan läpinäkyvää
ja mukaan tulevien ihmisten motiivien kestävällä pohjalla.
Toiminnalla piti ehdottomasti olla yhteisöä ja yksilöitä kannustava aatteellinen
merkitys. Aatteen syvin olemus löytyykin juuri tästä: yhteisöjen ja yksilöiden kannustaminen
ja motivointi toimimaan yhdessä.
Osuustoiminnan onnistui luoda tälle ihmisten luonteiselle halulle ja tarpeelle
tulokselliseksi osoittautuneet muodot. Massat lähtivät liikkeelle ja muuttivat historian
kulun.
Muodot olisivat olleet vain tyhjä kuori ilman aatteellista sisältöä ja tavoitteita.
Uusien haasteiden edessä
Osuustoiminta syntyi yhteiskunnallisista epäkohdista niitä korjaamaan. Vaikka se 150
vuoden matkallaan koki myös monia epäonnistumisia, niin tämän päivän näkökulmasta
katsottuna se kuitenkin eteni voitosta voittoon. Ot-yritykset menestyivät, kasvoivat ja
kehittyivät jäseniään palvellen. Osuustoiminta heijastui laajalti liike-elämään ja
välillisesti myös laajemmin yhteiskunnalliseen kehitykseen.
Kun olemme tulleet 2000-luvun alkuun, niin muutamat kysyvät, onko liike jo tehnyt
tehtävänsä. Useimmat sen perustajien haaveilemista tärkeistä tavoitteista on jo
ainakin näennäisesti saavutettu. Ot-liikkeen mukana myös yhteiskunnat ovat kehittyneet
aiempaa tasa-arvoisemmiksi, demokraattisemmiksi ja oikeudenmukaisemmiksi. Toki kysyjätkin
myöntävät, että missään ihanneyhteiskunnassa me Suomessakaan emme elä, vaikka
kuulummekin maailman hyväosaisten joukkoon.
ICA:n brasilialainen puheenjohtaja Roberto Rodrigues sanoi viime syksynä
(OT 6/99), että tavalliset ihmiset tuntevat tänään globalisaation ja
markkinaliberalismin vaikutuksen. Jotkut tuloksista ovat hyviä, mutta toiset taas eivät.
Ikävintä on kasvava kuilu rikkaiden ja köyhien välillä, mikä ulottuu myös maiden
sisälle. Osuuskunnat ovat edelleen yksi vastaus syrjäytymisongelmaan. Vahvat ot-liikkeet
antavat jäsenilleen voimaa selvitä uusien kilpailuvoimien kanssa maailmassa.
Pohjaa toiselle aallolle
Rodrigues kertoi olevansa yhä vakuuttuneempi siitä, että on syntymässä
osuustoiminnan toinen aalto. Ensimmäinen aalto, jossa Suomikin oli mukana, alkoi
1800-luvulla. Se oli suora vastaus epäoikeudenmukaisuuteen. Nytkin osuuskunnilla on
juuret paikallisissa ihmisyhteisöissä ja liike kasvaa vauhdilla. Se on tavallisten
ihmisten vastausta uusiin ongelmiin ja haasteisiin.
ICA oli osaltaan vaikuttamassa esim. WTO:ssa siihen, ettei paikallisista tarpeista
käsin toimivaa maatalousosuustoimintaa pystyttykään jyräämään maailman kaupan
liberalisoinnin nimissä. Asia jouduttiin toteamaan yhteiskunnallisesti paljon
merkittävämmäksi ja monivaikutteisemmaksi kuin alalla operoivat monikansalliset
jättiyritykset esittivät.
Osuustoiminnan 1990-luvun identiteettikriisiä oli luomassa se, että
sosialismin romahdettua osuustoiminta on menettänyt entisen, hyvin ansaitun paikkansa
kapitalismin ja sosialismin välillä talouden kolmantena tienä. Aika kuitenkin hoitanee
tällaiset ongelmat - elleivät ot-yritykset sitten itse revi keskinäisiä välejään
suuren yleisön silmissä ihan kuralle. Identiteettikriisiä ei ainakaan
pellervolaisella puolella koeta vakavaksi.
Osuuskuntien jäsenten kokemat ongelmat ja haasteet luonnollisesti vaihtelevat
paikallisesti valtavasti. Sateenkaari onkin sopiva tunnus maailman kansainvälisimmälle
kansanliikkeelle. Se toisaalta paljastaa senkin, että ICA on kansainvälisesti hyvin
hajanainen ja järjestöllisesti valitettavan heikko.
Monissa kehitysmaissa osuustoimintaan suhtaudutaan paljon fundamentalistisemmin eli
puhdasoppisemmin kuin meillä. Merkille pantava seikka maailmalta on myös katolisen
kirkon viimeaikainen ripittäytyminen historiansa varrella tekemistään virheistä.
Samalla se on noussut yhdeksi ajan suunnan näyttäjistä kritisoimaan meneillään olevaa
ääriliberalistista kehitystä, jossa ihmisyyttä ei kunnioiteta kuten kuuluisi. Myös
evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat olleet liikkeellä samassa asiassa. Monia
muitakin - sinänsä usein kirjavia mutta kuitenkin noteerattavia - vastavoimia
esimerkiksi kansalaisjärjestöjen muodossa ihmistä ja luontoa murjovalle kehitykselle on
nyt nousussa.
Talouden liikevoimia
Kansainvälisen talouden liikevoimat ja niiden vastavoimat saattavat hyvinkin nostaa
osuustoiminnan idean, alhaalta ohjautuvan aidon paikallisuuden uudelleen
yhteiskunnallisen kehityksen keskiöön.
Osuustoiminta on aina jostakin kotoisin. Se tunnustaa aina maata ja väriä. Se on
yritysmuoto, joka luonteensa mukaisesti yrittää välittää ihmisten, ihmisyhteisöjen
ja luonnon kehityksestä tulevaisuudessakin. Se yrittää saada kilpailijoitaankin niin
tekemään, ja on siinä historiansa varrella usein sitkeällä työllä onnistunutkin.
Osuustoiminnan luonnollisia yhteistyökumppaneita tässä katsannossa olisivat mm.
julkinen valta, tiede ja tutkimus sekä tiedonvälitys. Suomessa tilanne näiden kaikkien
kolmen suhteen vain on tällä hetkellä heikko. Kilpailuvirasto ei ymmärrä
osuustoimintaa. Korkeakoulutasoinen osuustoimintaopetus ja -tutkimus kaipaa uudistamista.
Etelä-Suomen suuret tiedotusvälineet eivät kerro osuustoiminnan aatteellisesta
sisällöstä. Kaikki tämä on viime vuosilta tuttua.
Usein osuustoiminta on itse ollut pakotettu tekemään hyvinkin epämieluisia
ratkaisuja. Tyypillinen tilanne on paikallisten tuotantolaitosten tai palvelupisteiden
lopettaminen. Syyksi paljastuu lähes poikkeuksetta kova kilpailun kiristyminen. Se onkin
iso uhkakuva, joka tulevaisuudessa mm. pakottaa ot-yritykset aiempaa tiiviimmin hakemaan
yhteistyökumppaneita ja liittolaisia niin maiden sisältä kuin jatkossa yhä enemmän
myös valtiollisten rajojen yli. Tapahtuuko se sitten lähitulevaisuudessa vain
ulkonaisesti vai liittyykö siihen myös jotakin osuustoiminnallista sisältöä?
Sisältö motivoisi jäsenet paremmin yhteen, mutta onko se mahdollista?
Riittääkö motivaatio?
Osuustoimintaliikkeelle on nyt tullut itsetutkiskelun, keskustelun ja tavoitteiden
sekä strategioiden uudelleen määrittämisen aika. Ilman sitä osuustoiminnan toinen
aalto tuskin mittavammin Suomessa syntyy.
Rajusti valtaa ja varallisuutta keskittävä kansainvälinen kehitys on luonut
otollista maaperää uuden aallon kasvulle. Mutta riittääkö ot-liikkeen oma motivaatio,
tuo mainittu aatteen syvin olemus, sekä oma kyky ja kantti siihen, että liike itse
oleellisesti uudistuu ja aiempaa selvemmin asettaa uusia, kauaksi kantavia yhteisiä
tavoitteita? Jos se onnistuisi, niin liike astuisi samalla sopeutujasta itse kehityksen
kärkijoukkoihin.
Monissa kehitysmaissa pontimet varmaankin riittävät, mutta miten mahtaa olla meillä
aineellisen hyvinvoinnin keskellä elävissä yhteiskunnissa?
mauno-markus.karjalainen@pellervo.fi
Katso myös kommenttiosa Osuustoiminnallisuuden esiinmarssi
|