Johtajuus
on onnistumisen perusta
Johtajuus on jokaiselle yritykselle menestymisen perusedellytys.
Osuustoiminnassa sillä on oma selvä luonteensa ja pitkä perinteensä,
jotka molemmat on syytä tuntea. Silloin ne myös tukevat onnistumista,
kun ihmiset vastaavat yritysten alati muuttuviin haasteisiin.
Kokosimme tämänkertaiseen teemaamme edustavan ja monipuolisen joukon
vastaamaan kysymyksiin hallintohenkilöiden työstä, rooleista ja
kokemuksista. Mukana ovat luottamushenkilöistä Arimo Uusitalo,
Seppo Hakola, Eeva Ukkola, Lauri
Laitinen, Leo Autio, Timo Hanhilahti ja
Tiina
Varho-Lankinen sekä kouluttajista Heikki Juutinen.
Vaikka heidän edustamansa yritykset poikkeavatkin suuresti toisistaan,
niin monista osuustoiminnan peruskysymyksistä joukko oli yllättävän
yksimielinen.
Luottamusjohdon tärkein tehtävä on selkeästi vastuu yrityksen
strategiasta. Se kuuluu luottamusjohdolle yrityksen omistajien edustajana.
Myös liikkeenjohdolle taataan tarvittava toimintavapaus. Kokenut
luottamusjohto ei halua sekaantua yrityksen operatiiviseen johtamiseen,
ellei ongelmia ilmene.
- Jos pieniin asioihin joutuu puuttumaan usein, on lähellä kysymys
onko kaikki kunnossa, sanoo esimerkiksi Metsäliiton, Raisio Yhtymän ja
Osuuspankki Kantrisalon hallitusten puheenjohtaja, maanviljelysneuvos
Arimo Uusitalo.
OT 2/02, sivut 32 - 35
Ahti Hirvonen ei ole malttanut eläköityä. Vielä yli
seitsemänkymppisenä hän sekä kirjoittaa että luennoi mm.
Pellervo-Instituutissa yritysten hallitustyöskentelystä. Ja häntä
kuunnellaan; taustalla on paitsi oma pitkä kokemus suomalaisten
huippuyritysten hallituksista myös aktiivinen nykymenon seuranta.
Hirvonen linjaa hyvää hallituskokoonpanoa: Hallitukseen on valittava
eri pätevyyksiä omaavia ihmisiä, jotta saadaan paras kokonaiskuva
asioista. Hallituksen jäsenet eivät saa olla liian hyviä kavereita
keskenään, eivätkä myöskään toimitusjohtajan kanssa. Liiat
tunnesiteet helposti kääntyvät haitaksi.
OT 2/02, sivut 38 - 39
Johtajuus ja hallinnon pulmat ovat arkipäivää myös
uusosuustoiminnassa. Suunnitelmallisuuden ja yrittäjätaitojen
parantaminen kaipaavat selvästi lisää huomiota, jos osuuskuntia
halutaan kehittää nykyistä toimivammiksi. Toisaalta myös
uusosuustoiminnassa toimii jo nykyisin monia hyvää jälkeä tekeviä
osuuskuntia.
Mukana syvälle menevissä haastatteluissa ovat tällä kertaa Ari
Loukasmäki, Arja Dolgov, Tuula Merikivi,
Seppo Kemppinen, Vuokko Coco,
Marja Myyryläinen ja Tytti Klén.
OT 2/02, sivut 43 - 47
Ilman vastuunkantajia eivät uudet osuuskunnatkaan markkinoilla
pärjää pitkälle. Hyvä aate ei paljoa auta silloin kun leivästä
taistellaan verisesti. Siitä kertoo eräs nimettömänä puhuva entisen
osuuskunnan toimitusjohtaja, jonka tarina inhimillisyydessään on
järkyttävä.
Hän erehtyi menemään täysillä mukaan työttömien perustamaan
osuuskuntaan. Mutta aikaa myöten paljastui, ettei porukka ollut
kenenkään johdettavissa, vaikka kuinka yritettiin. Jotkut käyttivät
demokratiaa vain kilpenä "moraalittomalle huseeraukselle",
eikä osuuskunnan sisäisiä pelisääntöjä siksi saatu koskaan
toimimaan kunnolla.
Tämä kertomus toivottavasti auttaa siihen, etteivät toiset
osuustoimintayrittäjät enää toistaisi samoja virheitä. Sinisilmäiset
kun joutuvat nyt makselemaan mokista kalliisti.
Osuustoimintaliikkeellä on aina puolellaan se verraton etu, että
perässä tulevat pystyvät aina ottamaan oppia muiden kokemuksista.
OT 2/02, sivu 46
Jokin yhdistää maailman kaikkein menestyneimpiä brandeja.
Ruotsalainen kokenut mainosmies Thomas Gad yllättää kirjallaan "4
D brandimalli - menetelmä tulevaisuuden brandin luomiseen". Kirjan
lukemisen jälkeen brandien luomiseksi ei jää jäljelle kovin monta
ammattisalaisuutta.
- Teos on erityisen hyödyllinen juuri osuustoiminnan tarpeisiin,
arvioi artikkelissaan Mauno-Markus Karjalainen. Sen perusteella on
keskustelun pohjaksi Osuustoiminta-lehdessä hahmotettu myös luonnos
osuustoimintayritysten tavoitteelliseksi brandimalliksi. Siihen
liittyisivät ihmisten hyvinvointia korostava brandikoodi ja
toiminnallinen, sosiaalinen, psykologinen ja eettinen ulottuvuus.
Osuustoiminta pystyisi tässä päihittämään esimerkiksi Nokian
brandin, koska osuustoiminnalla perinteisestikin on paljon annettavaa
kaikissa näissä ulottuvuuksissa - Nokialla Thomas Gadin mukaan vain
kolmessa niistä.
Kysymys pohjimmiltaan on siitä ongelmasta, että osuustoiminnan brandi
osattaisiin löytää ja soveltaa sitä eri puolilla uudella ja
nykyaikaisella tavalla. Valio ja Tapiola-Yhtiöt tosin ovat jo hieman
antaneet tästä hyvää esimakua meille suomalaisille. Mutta
kokonaisuuden rakentamiseen ja yhteistyöhön ei vieläkään ole
päästy, puhumattakaan asian kansainvälisestä ulottuvuudesta.
Uusi vetävä vaihde löytyisi, jos vahvat osuustoiminnalliset
yritykset kukin tahollaan hyödyntäisivät markkinoinnissaan
osuustoiminnallisuutta edes jotensakin samansuuntaisesti. Silloin
päästäisiin myös yhteisvaikutukseen ja nuorisokin alkaisi tietää
mitä osuustoiminta tarkoittaa.
Lue koko artikkeli Havainnollisesti
tulevaisuuden brandeista.
Artikkeliin liittyvä teksti Kun mielikuvat
lähtevät elämään
EU:n komissio on ajamassa ehdokasmaiden jäsenneuvotteluja tiukkaa
tahtia eteenpäin. Lähtökohta on, että neuvottelut kymmenen maan (KIE 8
ja Malta sekä Kypros) kanssa viedään loppuun tänä vuonna.
Hyväksymisten jälkeen maat olisivat jäseniä jo vuoden 2004 alusta.
Aikataulu ei välttämättä kuitenkaan pidä. Epäilyjä hankkeen
mielekkyydestä elää sekä nykyisissä jäsenmaissa että ehdokasmaissa,
joissa sitä paitsi on edessä myös kansanäänestykset asiasta.
EU:n komissio saattaa joutua itälaajentumisessa samaan asemaan kuin
harakka tervatulla katolla. Kun pyrstön saa irti, nokka tarttuu.
Antaessaan myönnytyksiä ehdokasmaille, vanhat protestoivat - ja
päinvastoin.
Kun kysymyksessä on kuitenkin ensisijaisesti poliittinen hanke, joka
aiotaan jyrätä joka tapauksessa läpi, niin sen valtavat taloudelliset
vaikutukset muodostunevat ongelmiksi.
OT 2/02, sivut 12 - 13
|