Uutuudet
siivittävät myynnin lisäystä
Portti
hakee joustoa ja tehokkuutta
Järvi-Suomen Portin myynti lisääntyi tammi-toukokuussa 3,9
prosenttia edellisvuoden vastaavan ajan myynnistä. Vähittäiskaupan
myynti kasvoi 11,2 prosenttia.
Toimitusjohtaja Kari Tillasen mukaan alkuvuoden
myynti on kehittynyt tavoitteiden mukaisesti, mikä on yhdessä
jalostusasteen noston myötä parantanut Portin operatiivista tulosta selkeästi.
Keittiömestari
Heikki Salonen vetäisee valmiskastikkeen grillattujen lihojen
päälle ennen tarjoilua: helppoa ja maukasta. Kuvat Markku Nummi
Kari Tillanen sanoo,
että Järvi-Suomen Portti ei ole markkinoilla hintakilpailija,
vaan tekee kannattavia tuotteita.
|
Yrityssaneerauksessa heinäkuuhun 2015 asti oleva
Portti on karsinut tuotevalikoimansa puolella noin 150 tuotteeseen ja
ennen noin 700 työntekijän yrityksessä on nyt 580
työntekijää. Heistä kesätyöntekijöitä on 80, joista 60 on
Tikkalan tehtaalla Mikkelissä.
Järvi-Suomen Portti on myös investoimassa. Se rakentaa
Kouvolan yksikköönsä uuden piiraslinjan. Linjalta tulee neljää
täytteeltään erilaista ranskalaista piirasta.
Portti on keskittänyt naudan teurastuksen ja leikkuun
Lappeenrantaan. Sian teurastus ja leikkuu pysyvät toistaiseksi
Mikkelissä. Lappeenrannan teurastamon aiemmin kaavailtu
yhtiöittäminen ei ole Tillasen mukaan nyt ohjelmassa.
Lappeenrannan teurastamossa noin 60 henkilöä koskevat
yt-neuvottelut päättynevät heinäkuussa.
Tillanen sanoo, että yritys ei ole kilpailukykyinen
teurastamisessa. Tosin kannattava teurastaminen on haaste lihataloille
yleensäkin.
Lappeenrannassa Portti ei Tillasen mukaan tavoittele
niinkään henkilöstövähennyksiä, vaan pikemminkin
muutosta toimintatapaan: tehokkuutta ja joustavuutta. Tämä tietänee
esimerkiksi työaikajoustoja. Kustannussäästöjä Lappeenrannassa
voisi kertyä pari miljoonaa euroa vuodessa.
Tillanen ottaa esimerkiksi Juvalla toimivan Portin
kalkkunayksikön, jossa vielä aamulla hengissä olevien kalkkunoiden
lihoja jo iltapäivällä pakataan. Vastaavanlaista myyntiä
siivittävää tuoreutta ja laatua haetaan yleisestikin.
Järvi-Suomen Portti on myös lisännyt kaupan
merkkituotteiden valmistusta tämän vuoden aikana. Niiden määrä
lisääntyy vielä. Joillakin myymäläketjuilla on pelkkiä
merkkituotteita ja Portti jäisi Tillasen mukaan Portti sulkisi
itsensä pois näiltä markkinoilta, ellei valmistaisi kaupan
merkkituotteita.
Portti vetää nyt vahvaa tuoteuudistusohjelmaa.
Pakkausuudistus kattaa tuotteet kauttaaltaan tämän vuoden aikana.
Kesän grillikaudeksi yritys on kehittänyt uutuuksia Portti-,
JärviSuomen- ja OK-tuotemerkkeihin, ottanut käyttöön
hyvin tuotteiden ominaisuudet säilyttäviä suojakaasupakkauksia ja
uusia pakkauskokoja.
Tuotekehittely vie aikansa. Sellaisestakin
yksinkertaiselta tuntuvasta asiasta kuin suolasta porttilaiset ovat
kehittäneet oman koosteen, jotta tuotteet säilyvät ja maistuvat
kuten toivotaan. Tikkalassa leikattiin jo joulukinkkuja tällä
viikolla yrityksen esitellessä grillikauden tuotteitaan.
Portin kaupallinen johtaja Kaj Eriksson sanoo
kuluttajien päätyvän yhä useammin A-luokan grillituotteisiin,
samoin valmiiksipakatut lihat nimenomaan valmiiksi maustettuna
lisäävät suosiotaan.
Tuotepäällikkö Juha Mäkelä kertoo Portin
täydentäneen UkkoPekka-grillimakkaravalikoimaa
juusto-salami-uutuudella, OK-grillimakkaraa saa nyt myös 500 gramman
pakkauksessa. Vastaavasti tuotevalikoimiin on tullut pienempiä "sinkkupankkauksia".
Kaikki grillilihauutuudet ovat pintamaustettuja.
Mäkelä sanoo välipalaksi ja lounasvaihtoehdoksi
kehitetyn Brunchetta- valikoiman myyneen kohtalaisen hyvin. Siinä on
chiabatta-pohja täytetty kolmella sisältövaihtoehdolla.
Syksyyn mennessä Järvi-Suomen Portti päättää
suurkeittiömyynnin aloittamisesta. Mikäli toiminta aloitetaan, sitä
ei Erikssonin mukaan toteuteta koko Portin tuotevalikoimalla, vaan
tietyin tuottein, joille turvataan riittävät volyymit.
Portin saneerausohjelmasta Uudenmaan veroviraston
tekemää valitusta ei ole vielä käsitelty Itä-Suomen
hovioikeudessa. Se ei vaikuta itse saneerausohjelman toteuttamiseen.
Anne
Santamäki valittiin
Euro Coopin puheenjohtajaksi
Anne Santamäki työskentelee
sponsoroinnista ja kansainvälisistä
osuustoimintasuhteista vastaavana yhteysjohtajana SOK:ssa. Kuva
Petteri Kitti |
Yhteysjohtaja
Anne Santamäki SOK:sta on valittu Euro Coopin
puheenjohtajaksi. Santamäki oli järjestön varapuheenjohtaja.
Eurocoopilla on EU-status ja sen painoarvo lausunnonantajana ja vaikuttajana Brysselissä on merkittävä.
Euro Coopin tavoitteena on ylläpitää ja kehittää kuluttajaosuuskuntien toiminnan aktiivisuutta ja arvopohjaa muuttuvassa Euroopassa.
Euro Coopissa on jäsenenä 17 Euroopan maan kuluttajaosuuskunnat, jotka edustavat 3 200 osuuskuntaa ja niiden 22 miljoonaa jäsentä.
Euro Coopilla on työryhmiä, jotka työskentelevät yhteistyössä komission kanssa. Työryhmissä pureudutaan ajankohtaisiin kuluttajia ja kuluttajaosuuskuntia koskettaviin muutoksiin.
Euro Coopin tärkeimpiä tavoitteita on vaikuttaa lainsäädäntöön EU-tasolla niin, että kuluttajien ja kuluttajaosuuskuntien edut tulevat huomioiduiksi ja turvatuiksi jo uutta lainsäädäntöä valmisteltaessa.
Santamäen näkemyksiä Euro Coopista syksyllä 2002 >>
Hämeenmaalla
Lahdessa ensimmäinen
S-ryhmän
toinen Kodin Terra Jyväskylään
S-ryhmän toinen Kodin Terra -tavaratalon nousee Jyväskylän maalaiskunnan
Palokkaan. Sen tekee Keskimaa Osk, jossa toivotaan tavaratalon
avajaisia vietettävän keväällä 2008.
Rakentamisen mahdollistava asemakaava ei ole vielä
vahvistettu
Keskimaan toimitusjohtajan Kuisma Niemelän
mukaan osuuskunnan asiakasomistajat ovat odottaneet ja toivoneet sisustamisen ja rakentamisen tuotealueille nykyistä vahvempaa tarjontaa.
Kodin Terra -ketjun laajentuminen tapahtuu alueosuuskauppojen omien verkoston kehittämissuunnitelmien mukaisesti.
Kodin Terra -ketjun kehittämispäällikkö Tarmo Toivonen
sanoo, että Terran hinnoittelussa noudatetaan S-ryhmän vähittäiskaupalle tyypillistä kokonaisedullisuutta. Asiakasomistajat saavat kilpailukykyisistä hinnoista Bonusta jopa 5 prosenttia.
Osuuskauppa Hämeenmaan Kodin Terran myynti ensimmäisen kahdentoista toimintakuukauden aikana oli noin 16,5 miljoonaa euroa. Asiakkaista yli 90 prosenttia on
asiakasomistajia.
Toivosen mukaan Kodin Terra -yksiköitä on tulevaisuudessa mahdollista perustaa Suomeen suurimmille paikkakunnille yhteensä 10 - 12 myymälää käsittäväksi
ketjuksi.
Työryhmän
puheenjohtajaksi Heidi Hautala
Luomuala
hakee kasvua uudella strategialla
Luomuala valmistelee strategiaa, jonka tarkoituksena on luotsata suomalainen luomu uuteen nousuun ja eurooppalaiseen kärkijoukkoon.
Strategia ulotetaan vuoteen 2015 ja sen päälinjat julkistetaan lokakuun alussa valtakunnallisilla luomuviikoilla.
Mukana strategiatyössä ovat luomualan toimijat itse ja koko ketju pellolta pöytään. Strategiaryhmän
puheenjohtaja on kansanedustaja Heidi Hautala.
Alalle haetaan uutta vahvaa kasvua, sillä luomutuotannossa oleva pinta-ala on kääntynyt Suomessa laskuun ja vähittäiskaupassa luomun markkinaosuudet eivät juuri ole viime vuosina kasvaneet.
Myönteisintä markkinakehitys on ollut ammattikeittiöissä ja vientisektorilla.
Muualla Euroopassa elettiin samanlaisessa markkinatilanteessa muutama vuosi aiemmin ja esimerkiksi Tanskassa markkinat ovat hiljaisten vuosien jälkeen lähteneet uuteen kasvuun. Nyt samaan aiotaan myös Suomessa.
Finfoodin nettisivuilla www.finfood.fi/luomu
voi ottaa osaa alan strategiakeskusteluun. Strategiaryhmän työtä
koordinoi Finfood Luomu.
Raisio
tekee kaurahiutaletehtaan Venäjälle
Raisio Oyj rakentaa kaurahiutaletehtaan Venäjälle.
Kaurahiutalemarkkinan arvo Venäjän suurimmissa kaupungeissa on yli 100 miljoonaa euroa ja vuotuinen kasvu noin 10
prosenttia, kerrotaan Raisio Oyj:stä. Raisiolla on tällä hetkellä Nordic-vientituotteidensa ansiosta markkinasta noin 6
prosentin osuus.
Raisio on sopinut perustavansa Tatfond Bank ryhmään kuuluvan OOO UK Zolotoi Kolosin kanssa yhteisyrityksen, josta Raisio omistaa 75 %.
Yhteisyritys rakentaa hiutaletehtaan Burundukiin Tatarstaniin alueelle, jolla tällä hetkellä sijaitsee mm. merkittävää Zolotoi Kolosin viljan jalostusta.
Hiutaletehtaan kokonaisinvestoinnin arvioidaan olevan noin 15 miljoonaa euroa ja tehtaan valmistuvan vuoden 2007 aikana.
PTT:n
mukaan tuottajia kiinnostaa energiantuotanto
Suomi
bioenergian edelläkävijämaana
EU:ssa tehtyjen arvioiden mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteessä
on noin 25 prosenttia vuonna 2030. Suomessa tavoitteena on nostaa koko
energiankulutuksessa uusiutuvan energian osuutta noin 40 prosenttia
nykyisestä vuoteen 2025 mennessä.
VTT:n kirjoittajat arvioivat PTT-katsauksessa 2/2006,
että Suomella myös on bioenergian tuottajana ja toimittajana
edellytyksiä vallata merkittävä osuus bioenergiateknologian
markkinoilla maailmassa.
Tiistaina ilmestynyt katsaus sisältää myös maa- ja
metsätalousministeri Juha Korkeaojan artikkelin. Ministerin
mukaan bioenergiasta voi tulla merkittävä maatalouden tuotantosuunta
ja osa maatilatalouden tulevaisuutta. Tätä uumoillaan myös valtioneuvoston
maatalouspoliittisessa selonteossa.
Korkeaoja hahmottelee myös, että energiaratkaisut
tulevat olemaan erilaisia eri puolilla Suomea, koska maatilatalouden
rakennekin vaihtelee alueittain: On kotieläintuotannosta saatavaa
biokaasua, peltoviljelyyn perustuvia ruokohelpeä ja energianurmea,
öljykasveihin perustuvaa biodieseliä. Metsästä saatavien
energiamuotojen lisähyödyntäminen tietäisi ilmeisesti muutoksia
sekä metsäteollisuudessa että metsätaloudessa.
Bioenergia on tullut entistä keskeisemmäksi
energianäkymissä, koska fossiilisten polttoaineiden varannot
vähenevät, niiden hinta on noussut, ne tiedetään uhkaksi maapallon
ilmastonmuutoksille ja niistä on tullut entistä arvaamattomampi
maailmanpolitiikan tekijä.
PTT:n erikoistutkija Kalle Laaksonen olettaa,
öljyn hinnat ovat pysyvästi nousseet tuntuvasti korkeammalle tasolle
kuin vuosina 1986-2003.
Uusiutuvien energiamuotojen osuuden jyrkkä lisääminen
on Laaksosen mukaan valtava tehtävä. Laaksonen näkee, että
rakenteiden muutokset tapahtuvat kovin hitaasti.
Viljelijät ja metsänomistajat ovat kiinnostuneita
pelto- ja metsäenergian tuottamisesta. PTT:n tutkijoiden Erno
Järvisen, Terhi Latvalan ja Anna-Kaisa Rämön
selvityksen mukaan metsänomistajien toiveissa on saada
hakkuutähteestä noin 100 euroa hehtaarilta ja pieniläpimittaisesta
energiapuusta noin 10 euroa kuutiometriltä.
Lisää aiheesta ja julkaisusta PTT:n
kotisivulla >>
Osuuskunta
Suomen Asuntomessut 40 v.
Osuuskunta Suomen Asuntomessut perustettiin 10. kesäkuuta 1966 eli täyttää
40 vuotta pian Espoon Kauklahdessa avattavien messujen kynnyksellä.
Osuuskunnan toimintaan lähti heti mukaan aikansa asuntopolitiikan vaikuttajia, kuten
Kalevi Sassi, Olavi Lindblom, Teuvo Aura, Johannes Virolainen ja
Raimo Ilaskivi.
Ennen ensimmäisiä asuntomessuja osuuskunta järjesti muutamia asumiseen liittyviä näyttelyitä. Ensimmäiset
messut olivat Tuusulassa kesällä 1970.
|