ProAgria
on neuvonnan suuruudistus
Uusi neuvontayhtymä ProAgria on julkistanut liikemerkkinsä
ja palvelujensa tuottamisen viitenä eri ryhmänä, joiden mukaan yhtymä
keskittyy tuotantomuodoista maidon-, lihan- ja kasvintuotantoon ja
lisäksi yritystoimintaan ja jäsensuhdepalveluihin.
ProAgria alkaa hakea mukaansa kumppaneita samoilta
toimialoilta, joilla se itsekin liiketoimintaa harjoittaa.
Palvelujen jaottelu ei ole ehdotonta, sillä maatila
nähdään kokonaisena yksikkönä, ja sitä valmentavat hyvään
yritystoimintaan neuvojaryhmät. Esimerkiksi maitotilalla tarvitaan |
|
asiantuntija-apua rehustuksessa, viljelyssä, eläinjalostuksessa,
eläinvälityksessä, mutta myös atk:ssa tai vaikkapa luomutuotannossa.
Niinpä neuvojakin koulutetaan yksittäisen palvelun erikoistuntijasta
maatilayrittäjän valmentajaksi.
Kotieläinjalostuksen ja maaseutukeskusten kenttäväen on
tarkoitus alkaa palvella yhteisiä asiakkaitaan vuorovaikutuksessa
keskenään. Toimenkuvat laajenevat. NeuvojaAkatemiassa eri
organisaatioihin kuuluvien neuvojien koulutus yhtenäistyy. Akatemia alkaa toimia kevään 2002
aikana.
Uusia neuvontatuotteita julkistetaan vuoden 2002 aikana,
tiimityöskentelyn mallin arvioidaan olevan valmis syksyllä. Palvelujen
nimet muuttuvat, uusia palveluja julkistetaan vähin erin lisää,
esimerkiksi atk-ohjelmia uusitaan.
ProAgrian toimitusjohtajan Jouko Setälän mukaan
tuottajat voivat yhä valita juuri tarvitsemiaan palveluita. ProAgrian
perusajatus on kuitenkin toimia niin, että nykyisistä voimavaroista
saadaan yhteistyössä aikaiseksi entistä paremmat palvelut.
Varatoimitusjohtaja Jouko Syväjärven mukaan oleellinen asia
onkin, että osaaminen lisääntyy.
Perustajaosapuolet Maaseutukeskusten Liitto,
Kotieläinjalostus FABA sekä Suomen Kotieläinjalostusosuuskunta SKJO
jatkavat toimintaansa ProAgrian aloittamisesta huolimatta. Ne kaikki
ottavat käyttöön ProAgrian liikemerkin.
Yhtymään on palkattu yksi toimihenkilö; kehitysjohtaja Pentti
Meriläinen. Yhtymän hallituksen puheenjohtaja on Yrjö Kerkola
Siilinjärveltä ja varapuheenjohtaja Klaus Pentti Hämeenkyröstä.
ProAgria-liikemerkin on suunnitellut Laura Valkonen
mainostoimisto Creator Greystä. Teksti merkitsee "maaseutuun
liittyvien asioiden puolesta", mutta sen Pro-osuudella
kerrotaan myös ammattimaisuudesta (engl. professional -
ammattimainen). Merkin nimi on ITU, ja sen värillinen osuus
kuvaakin itua.
Uusi
osuuskuntalaki verkossa
Uusi
osuuskuntalaki on ilmestynyt kuluneen viikon aikana Suomen
sähköisessä säädöskokoelmassa sekä oikeusministeriön
Finlexin (luettavissa
.pdf-tiedostona) että Editan Edilexin kotisivuille.
Uudistettu osuuskuntalaki astui voimaan 1.1.2002.
Osuuskuntalaista järjestetään seuraava seminaari
uusosuuskunnille Pellervo-Instituutissa 14,-15.2.2002.
Uuden osuuskuntalain merkitystä pohti
toimitusjohtaja Samuli Skurnik marraskuun 2001 lopulla
pitämässään puheessa.
Pellervon verkkosivuilla ilmestyy lähiaikoina
kaksi uuteen osuuskuntalakiin liittyvää ja vapaasti
julkaistavaa artikkelia. Toinen käsittelee lakia vanhojen
osuuskuntien toiminnan monipuolistamisen ja sijoitustoiminnan
kannalta ja toinen uusosuustoiminnan kannalta.
|
Pääministeri
mukana Borgströmin neuvosjuhlassa |
Pellervon
johtokunnan puheenjohtaja Marcus H. Borgström on saanut
hänelle myönnettyyn maanviljelysneuvoksen arvonimeen liittyvän
neuvoskirjan. Juhlallisessa mutta lämminhenkisessä tilaisuudessa
Helsingissä oli mukana kymmeniä elintarvikealan, maatalouden
ja järjestöjen edustajia. Politiikan huipulta paikalla oli
pääministeri Paavo Lipponen. Lipponen vietti yhden
kesistään Borgströmien maatilalla Sipoossa.
Maanviljelysneuvos Borgström on Pellervon
johtokunnan puheenjohtaja ja EU:n maatalousosuuskuntien
järjestön Cogecan puheenjohtaja. Pääministeri arvostikin
puheessaan sitä, että Suomella on käytettävissään
elintarvikealalla osaavia ihmisiä kansainvälisiin
huipputehtäviin. |
Hk Ruokatalon toimitusjohtaja Simo Palokangas, pääministeri Paavo Lipponen ja Marcus H. Borgström juttusilla.
Kuvat
Tapani
Lepistö
|
Borgströmin
maanviljelysneuvosjuhlassa oli useiden kymmenien vieraiden
joukko.
|
|
Reilua
kauppaa Turussa
Reilu
kauppa ja kotimainen ruoka ovat pääosassa Reilun kaupan
markkinoilla Turussa huhtikuussa, mutta tapahtuma tarjoaa paljon
muutakin: esimerkiksi Pellervo kertoo yleisölle osuustoiminnasta ja
naisten ja nuorten osallistumisesta osuustoimintaan. Koko tapahtuma on
painotettu 18-35-vuotiaille. Pellervo-Seura on Reilun kaupan
edistämisyhdistyksen jäsen.
Markkinat järjestävät Maailmankauppojen liitto, Reilun
kaupan edistämisyhdistys ja Kehitysyhteistyön palvelukeskus.
Tapahtuma on keskellä Turkua VPK:n talossa Eskelinkatu 5. Lisätietoa
markkinoista Reilun
kaupan edistämisyhdistyksen sivuilla. Sukupolvenvaihdos
osuuskunnissa
Pellervon Päivän haastavana teemana
Pellervon
Päivä 2002 pääteemaksi on valittu sukupolvenvaihdos osuuskunnissa;
väistämättä ajankohtainen asia
aika ajoin jokaisen yrityksen hallinnossa. Teemassa syvennytään
yrityksen mahdollisuuksiin ja tarpeisiin vastata ajan ja kehityksen haasteisiin
hallinnollisilla valinnoilla.
Pellervon Päivä 2002 järjestetään 18. huhtikuuta
Messukeskuksessa Helsingissä.
Verkossa
Osuuskunta
Kotieläinjalostuskeskus-FABA on avannut uudistetut
verkkosivut. Uudistaminen jatkuu, mutta uusiakin verkkopalveluja
on jo tarjolla. Esimerkiksi tarvikkeita - korvamerkkejä, vaatteita,
kirjoja jms. - voi nyt tilata suoraan Internetissä.
Julkaisuja
-
Maatilan
Pellervon ensimmäinen euroajan numero ilmestyi kuluneen
viikon torstaina. Kotieläinteema painottuu sianlihan tuotantoon,
jossa pääaiheena ovat emakkorenkaat.
|