Osuustoiminta sisälle koulujen yrittäjyyskasvatukseen
Kouluhallinnossa on herätty tällä vuosikymmenellä yrittäjyyskasvatukseen,
osana EU:n yleislinjaa. Osakeyhtiömuoto olisi jyrännyt, elleivät
osuustoiminnan puolestapuhujat olisi tuoneet myös sen mukaan.
Jatkossa paljon on myös paikkakuntien osuustoiminnasta itsestään
kiinni, sillä valtaa opetussisällöistä on nyt palautettu opettajille.
Ammattioppilaitosten opetuksessa halutaan nykyään yhä enemmän
yritysyhteistyötä. Siihen kuuluu mentorointia, jota isot
osuustoimintayrityksetkin voisivat yhä enemmän antaa. Voisi muodostua
osuustoimintarenkaita tai -verkostoja, joissa olisi vuorovaikutusta ja
yhteistyötä oppilaitososuuskuntien kesken, sekä niiden ja muiden, eri
kokoisten osuuskuntien välillä.
- Osuustoiminta on jäänyt vähän syrjään, kun perinteiset
ot-yritykset ovat niin isoja. Ei ole koulujen parissa oikein tiedetty,
miten niitä lähestyä, kertoo opetusneuvos Elisabet Kinnunen
Opetushallituksesta.
Kyseeseen tulevat koulun kanssa samalla alueella toimivat yritykset.
Mukana voisi olla myös pienempiä, uusia osuuskuntia. Kun ne toimivat
monesti alihankintana palveluja isoille yrityksille järjestävinä, näiden
yritysmuodosta riippumatta, ne voisivat toimia hyvinä esimerkkeinä.
Oppilaitososuuskunnasta nuori voisi myös valmistuttuaan pyrkiä niiden jäseneksi,
ellei perusta uutta osuuskuntaa esim. oppilaitososuuskunnasta tuttujen
ihmisten kanssa. Tai toimia pienyrittäjänä, ehkä toimia sitten vaikka
yrittäjien osuuskunnan jäsenenä.
- Tiedämme, että näitä uudempia osuuskuntia on varsin vähän, ja vielä
harvemmalla niistä on mahdollisuuksia mentorointiin. Mutta tässä
ajatellaankin asioita jo pidemmälle tulevaisuuteen muuttuvassa työelämässä,
sanoo Kinnunen.
Rohkeasti ulos koulusta
On tärkeää, että harjoitteluyrityksissä ei toimita liian paljon
"turvassa koulun seinien" sisällä, vaan haetaan monipuolisia
kontakteja ympäristöön, ja jokainen opiskelija on aidosti mukana
toiminnassa.
- Kummeiksi ryhtyvillä yrityksillä on tässä merkittävä rooli.
Materiaalinen tuki on hyvästä, mutta ei pidä unohtaa henkistä
tukemista. Kummiyritys voi ottaa kantaa oppilaitosyrityksen toimintaan ja
antaa ongelmiin apua. Entiseen tapaan työharjoittelujaksojen järjestäminen
on myös paikallaan.
Isoilla ot-yrityksillä voi olla muiden isojen yritysten tapaan houkutusta
käyttää yhteistyötä suorana rekrytointiväylänä. Tätä Kinnunen ei
pidä oikein suotavana.
- Siinä ei ole huonoa, jos opiskelija joskus myöhemmin siirtyy ison
yrityksen palvelukseen. Mutta ideana on, että tämä toimisi muutaman
vuoden pienyrittäjyyden parissa, esimerkiksi pienosuuskunnassa. Yrittäjyyskoulutus
ehtisi saada täydennystä käytännön yrittäjyydestä. Tästä sitten
iso työnantajakin hyötyisi monipuolisina valmiuksina.
Koko viime vuosina sisään ajettu koulutusfilosofian muutos, jonka ytimenä
on mahdollisimman omaehtoinen oppiminen, asettaa opettajakunnan varsin
koville. Opettajista tulee opetuksen suunnitelmien laatijoita ja ohjaajia,
opiskelijat ovat luovia toimijoita.
Noin puoli lukuvuotta kestävät yrittäjyysopinnot ovat
ammattioppilaitoksissa valinnaisia opintoja. Sen lisäksi on käynnissä
eräitä kokeiluluonteisia opintoja, esim. yrittäjämerkonomikoulutus.
Silloin yrittäjyys on mukana läpi koko opiskelun.
Eri paikkakunnilla on erilaiset mahdollisuudet satsata opintoihin ja ehkä
vaihteleva intokin. Sen vuoksi sovellutusten kirjo kasvaa. Opetusministeriö
ja Opetushallitus eivät kuitenkaan ole unohtaneet uudessa
joustavuudessakaan ohjaavia tehtäviään. Esimerkiksi yrittäjyyteen
liittyvien projektien suhteen ministeriö on oikea osoite yhteydenotoille.
Siitä kuvion pitäisi lähteä liikkeelle.
Peruskouluissa ja lukioissa uutta
Uusinta yrittäjyyden voimakas esiintuonti on yleissivistävässä
koulutuksessa. Viimeistään tänä vuonna käyttöön otettavat
peruskoulun ja päättyneen lukuvuoden alusta käyttöönotetut lukion
uudet opetussuunnitelmat painottavat yrittäjyyskasvatusta osana
osallistuvaa ja aktiivista kansalaisuutta. Oppilas oppii parhaiten tekemällä
ja tutkimalla itse, opettajan roolissa painottuu oppimisen ohjaaminen.
Opettajien osuus oppimateriaalien soveltamisessa siis korostuu. He voivat
täydentää valmiita materiaaleja.
- Kustantajien materiaaleissa osuustoiminta on mukana yritysmuotojen
esittelyssä yhtenä vaihtoehtona. Niissä vertaillaan, tosin melko
suppeasti yritysmuotoja ja esitellään niiden valintaan vaikuttavia
seikkoja, sanoo ylitarkastaja Hannele Louekoski, joka vastaa yrittäjyyskasvatuksesta
Opetushallituksen perusopetusyksikössä.
Opetushallituksen verkkosivuilla on yrittäjyyssivusto (edu.fi/yrittajyys),
jonne on koottu mm. yrittäjyyskasvatuksen hyviä käytännön esimerkkejä.
- Käydessäni jatkuvasti päivitettäviä sivuja läpi, osuustoiminta
tuli yleissivistävässä koulutuksessa harvoin vastaan. Piristävin
poikkeus on Muuramen lukion harjoitusyritys Työosuuskunta Kisälli, joka
näyttää toimivan vilkkaasti.
Työelämään tutustumisjaksoilla osuuspankit ja osuuskaupat lienevät
suosittuja yhteistyökumppaneita paikkakuntakohtaisesti vaihdellen.
Toiminnan koulut järjestävät itsenäisesti, eikä Opetushallitus saa
yhteistyöstä yksityiskohtaisia tietoja.
Koulujen ja yritysten suositeltavan yhteistyön tueksi on luotu pelisäännöt.
(edu.fi/teemat/yrittajyys/kirje.doc ja edu.fi/teemat/yrittajyys/muistio.pdf).
Opetus ja markkinointi ei saa sekoittua. Yritysten aineistoja voidaan
opettajan harkinnan mukaan hyvin käyttää opetuksessa. Koulut eivät
kuitenkaan saa olla yritysten markkinointikanavia. Markkinointiaineiston
jakamiseen alaikäisille oppilaille tarvitaan vanhempien lupa. Yritysten
muita aineistoja saa sen sijaan opettajan harkinnan mukaan käyttää
osana normaalia koulutyötä.
Sponsoroidussa aineistossa vain yrityksen logo saa näkyä.
- Osuustoiminta ja osuustoimintayritykset voivat tervetulleina lähestyä
kouluja. Em. rajoituksin me nyt kannustamme kouluja yhteistyöhön
yritysten kanssa, sanoo Louekoski.
Rahaa opettajien ot-koulutukseen
Koulut kaipaavat pitkäjänteisiä yhteistyösuhteita ja sitähän
osuuspankit ja -kaupat alueillaan edustavat. Hannele Louekoski pitää
toivottavana, että työelämään tutustumisjaksojen toteuttamisessa
koulujen ja osuuspankkien, kuluttaja- ja tuottajaosuuskuntien sekä
pienosuuskuntien yhteistyö lisääntyisi ja systematisoituisi sujuvaksi
eri puolilla maata. Tällaista kaikille hyödyllistä yhteistyötä olisi
hyvä nyt edistää.
Tärkeä asia osuustoiminnalle on opettajien täydennyskoulutus, jota myös
osuustoiminnalliset yhdistykset voisivat järjestää. Tampereen seudun
osuustoiminnan kehittämisyhdistys ry on hakenut ja saanut toukokuussa
ensimmäisenä yhdistyksenä valtion rahoitusta yrittäjyyden täydennyskoulutuksen
järjestämiseen tänä vuonna.
- Tämä on merkittävä päänavaus osuustoimintatietouden levittämiseksi
opettajille ja heidän välityksellään oppilaille ja opiskelijoille,
toteaa Louekoski.
ANTTI
MUSTONEN
Osuustoiminta kuuluu
yrittäjyyskasvatukseen >>
Osuustoiminnalla löytyisi paljon uutta
annettavaa nuorisolle >>
|