KKV päätti SOK:n kanta-asiakasjärjestelmää koskevan selvityksen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotti, että se on päättänytt Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) kanta-asiakasjärjestelmää tarkastelevan selvityksen. Selvityksessä ei ole saatu kilpailun rajoittumisesta näyttöä, jonka perusteella selvitystä olisi ollut syytä jatkaa.

KKV aloitti asiassa oma-aloitteisen selvityksen kilpailulain päivittäistavarakauppaa koskevan erityissäännöksen (4a §) voimaantulon jälkeen vuonna 2014. Kyseisen erityissäännöksen mukaan määräävä markkina-asema Suomen päivittäistavarakaupan markkinoilla on elinkeinonharjoittajalla, jonka markkinaosuus päivittäistavarakaupan vähittäismyynnissä Suomessa on vähintään 30 prosenttia. Säännöksen seurauksena markkinaosuusrajan ylittävien yritysten on noudatettava kilpailulain määräävän markkina-aseman väärinkäytön kieltoa. SOK:lla on yli 30 prosentin markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupan vähittäismyynnissä, joten se on kilpailulain 4a §:n nojalla määräävässä markkina-asemassa.

SOK:lla on vuodesta 1994 ollut käytössä valtakunnallinen alennusjärjestelmä, jossa asiakkaat saavat bonusta ostojen keskittämisestä. Bonus kertyy S-ryhmän asiakasomistajan kuukausiostojen perusteella kunkin osuuskaupan bonustaulukon mukaisesti.

Määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen myöntämillä alennuksilla voi olla kuluttajien kannalta myönteisiä, mutta myös kilpailun vastaisia vaikutuksia. KKV:n tekemän kokonaisarvion perusteella SOK:n alennusjärjestelmällä ei nykymuodossaan ole merkittäviä markkinoiden sulkemiseen johtavia vaikutuksia Suomen päivittäistavarakaupan markkinoilla. Asian arvioinnissa KKV on ottanut huomioon tekemänsä selvityksen kanta-asiakasjärjestelmien vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kyseisen selvityksen perusteella kanta-asiakkuuden vaikutus kuluttajien ostopaikan valintaan on vain vähäinen.

Lisäksi KKV on tarkastellut alennusjärjestelmän ominaispiirteitä, kuten myönnettyjen alennusten muotoa ja alennusten kertymistapaa. Tässäkään arvioinnissa ei ole tullut ilmi seikkoja, jotka olisivat omiaan luomaan sellaisen asiakkaita uskollisuuteen sitouttavan vaikutuksen, joka voisi sulkea pois SOK:n kilpailijoita päivittäistavarakaupan markkinoilta.

Jaa artikkeli

Lue myös

Emme tiedä miten vastuullista osuustoiminta on

Osuuskunnista puhutaan arvopohjaisina yrityksinä, jotka tuottavat kestävää hyötyä jäsenilleen. Ne ovat merkittäviä alueellisen elinvoiman lisääjiä; työllistävät ja investoivat Suomeen. monet suuret osuuskunnat ovat vastuullisuudessa edelläkävijöitä ja brändivertailussa yritysten brändit menestyvät. Mutta mikä tästä liittyy osuustoiminnalliseen yritysmuotoon? Mitkä ovat niitä vain osuuskunnille ominaisia piirteitä, jotka erottavat ne muista yritysmuodoista? Onko sellaisia? Näistä teemoista keskusteltiin Pellervolla 13.syyskuuta osuustoimintayritysten vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaavien kanssa.