Valio on Suomen vastuullisin brändi – Kolme S-ryhmän brändiä kärkikymmenikössä

Suomalaiset pitävät Valiota Suomen vastuullisimpana brändinä jo 4. kerran peräkkäin pohjoismaiden laajimmassa tutkimuksessa, jossa selvitetään kansalaisten näkemyksiä tunnettujen yritysten vastuullisuudesta Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja nyt tänä vuonna myös Alankomaissa. Myös S-ryhmän brändit menestyivät tutkimuksessa.

Kuluttajien silmissä Valion ykköseksi vastuullisuusasioissa nostavat sen suhtautuminen eläimiin ja hyvä suhde kuluttajiin. Suomalaiset arvostavat nimittäin vastuullisuuden osa-alueista eniten hyvää huolenpitoa eläimistä sekä suomalaisten raaka-aineiden käyttöä.

Osuustoiminnallisista brändeistä tutkimuksess parhaan kymmenen joukkoon ovat päätyneet myös S-ryhmän Kotimaista (2.), S-market (3.) ja Prisma (9.) -brändit.

Sustainable Brand Index™ tutkii vuosittain kuluttajien näkemyksiä useiden satojen yritysten brändeistä; tänä vuonna tutkittiin yhteensä 837 brändiä, joista 143 Suomessa. Verkkokyselynä ja syvähaastatteluina toteutettavassa kyselyssä selvitetään 16-70 –vuotiaiden kansalaisten käsitystä siitä, miten vastuullisesti yritys toimii ympäristön suhteen, miten hyvin yritys kantaa sosiaalisen vastuunsa ja miten hyvin yritys täyttää toiminnalleen asetetut odotukset.

Jokaista tutkimukseen valittua brändiä arvioi vähintään noin 1000 henkilöä. Suomessa kyselyyn vastasi noin 8000 kuluttajaa. Tutkimukseen valitaan brändit mm. markkinaosuuden, liikevaihdon, henkilöstömäärän ja yleisen tunnettuuden perusteella.

Vastuullisimmiksi valittujen brändien TOP 10 Suomessa 2017:

  1. Valio
  2. Kotimaista
  3. S-market
  4. Tesla
  5. Fazer
  6. Snellman
  7. Myllyn Paras
  8. K-market
  9. Prisma
  10. K-supermarket

Sustainable Brand Index™ on Pohjoismaiden laajin vastuullisuusnäkökohtiin keskittyvä bränditutkimus. Vuotuinen kyselytutkimus kattaa Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan ja vuonna 2017 ensimmäisen kerran myös Alankomaiden isoimmat ja tunnetuimmat brändit.

Jaa artikkeli

Lue myös

Pellervon kannanotto osuuskuntaidentiteetistä

Kansainvälinen osuustoimintaliitto ICA on joulukuussa 2021 aloittanut arviointiprosessin, jonka tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin globaali osuuskuntaidentiteetti on määritelty. Pellervon hallitus on nyt koostanut suomalaisen osuustoiminnan yhteisen kannanoton osuuskuntaidentiteetistä ja lähettänyt sen ICA:lle.

10 suomalaista maailman 300 suurimman osuustoimintayrityksen joukossa

Suomen suurin osuustoimintaan perustuva yritysryhmä S-ryhmä sijoittuu tuoreella maailmanlistalla sijalle 40. Maailman osuustoimintaliitto ICA:n kokoama World Cooperative Monitor 2023  laittoi jälleen globaalisti järjestykseen 300 suurinta osuuskuntaa, -pankkia ja keskinäistä vakuutusyhtiötä.

EU:n yritysvastuudirektiivin sisällöstä yksimielisyys

Euroopan unionin yritysvastuudirektiivin taustalla on pyrkimys torjua yritysten osallisuutta ihmisoikeusloukkauksiin ja ympäristöhaittoihin. Osuuskuntien osalta on vielä epäselvää, sovelletaanko direktiiviä osuuskuntiin ja mikä Suomen kanta tulee olemaan direktiivin kansallisessa toimeenpanossa.