Pankkien maatila-asiakkaat tyytyväisimpiä POP Pankkiin

Kantar TNS Agri tutki vuoden 2017 lopussa maatilojen pankkiasiakkuuksia. Maatila-asiakkaiden tyytyväisyys omaan pääpankkiin oli yleisesti hyvällä tasolla, mutta POP Pankki nousi kokonaisuutena selväksi ykköseksi saaden asiakkailtaan pankeista parhaimman yleisarvosanan. POP Pankin koettiin huomioivan asiakkuus kokonaisuutena selvästi muita pankkeja paremmin.

”Maatalouden toimintaympäristö on ollut viime aikoina haasteellinen, joten toimiva pankkisuhde on entistäkin tärkeämpi. Siksi on erityisen hienoa kuulla asiakkaiden arvostavan asiantuntijoitamme ja tekemäämme työtä”, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.

POP Pankki oli myös imagotekijöissä useimmissa kohdissa muita pankkeja edellä. POP Pankki arvioitiin ykköseksi mm. luotettavuudessa, vastuullisuudessa ja siinä, että päätökset tehdään nopeasti ja lähellä asiakasta. POP Pankin koettiin myös tarjoavan markkinoiden parasta asiantuntijuutta.

Tutkimuksessa selvitettiin myös maatila-asiakkaiden halukkuutta suositella pääasiallista pankkiaan. Nettosuositteluindeksin (NPS) mukaan POP Pankki oli ylivoimainen ykkönen.

”Suosittelu on suuri luottamuksen osoitus asiakkailtamme. Asiakkaamme kokevat saaneensa ensiluokkaista palvelua, koska ainoastaan sen pohjalta suositellaan” sanoo Hulkko.

Maatilojen pääasiallisena pankkina POP Pankki on kolmanneksi suurin.  POP Pankin osuus on tutkimuksen mukaan 8 %, jolla se jää vain hieman Nordeaa (11%) pienemmäksi. Kun ykkösenä olevalla OPlla on 68 % osuus, on osuustoimintaa edustavilla pankeilla yhteensä peräti 76 % osuus maatilojen pääpankkiasiakkuuksista.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje