POP Pankki -ryhmän pankki- ja vakuutusliiketoiminta kasvoivat

nPOP Pankki -ryhmän perusliiketoiminta kasvoi hyvin vuonna 2018 ja vakavaraisuus säilyi vahvana. Ryhmän tulos ennen veroja oli 11,6 miljoonaa euroa ja tase tilikauden päättyessä 4,4 miljardia euroa. Vakuutusyhtiön asiakasmäärät ylsivät uuteen ennätykseen, ja POP Pankeilla on jälleen Pohjoismaiden pankeista tyytyväisimmät asiakkaat.

Perusliiketoiminta kasvoi

POP Pankkien yhteenliittymän kolmantena toimintavuonna POP Pankki -ryhmän luottokanta kasvoi 4,4 prosenttia 3 473,3 miljoonaan euroon. Yhteenliittymän pääomarakenne ja vakavaraisuus säilyivät vahvoina. Omat varat olivat 507 miljoonaa euroa ja ydinvakavaraisuussuhde (CET1-%) oli 20,5 prosenttia.

Liiketoiminnan tuotot ilman sijoitusten nettotuottoja kasvoivat 6,4 miljoonaa euroa ja olivat 110,5 miljoonaa euroa (104,2 miljoonaa euroa tilikaudella 2017). Hyvästä perusliiketoiminnan kasvusta huolimatta tilikauden tulos jäi edellisvuodesta, koska tulosta rasitti sijoitustoiminnan nettotuottojen merkittävä lasku. POP Pankki -ryhmän tulos ennen veroja vuodelta 2018 oli 11,6 miljoonaa euroa (19,5).

Sijoitusten nettotuotot jäivät 1,1 miljoonaan euroon, kun ne edellisenä vuonna olivat 14,6 miljoonaa euroa. Sijoitusten tuottoihin vaikuttivat tilikauden alussa voimaan tulleet uudet kirjanpitosäännökset sekä sijoitusmarkkinoiden negatiivinen kehitys loppuvuoden aikana.

”Perusliiketoiminnan ja asiakasmäärien kasvattaminen vaati kovaa työtä. Nopeasta muutosvauhdista huolimatta onnistuimme huolehtimaan kaikkein tärkeimmästä: siitä, että asiakkaat ovat tyytyväisiä omaan pankkiin ja tuttuun henkilöstöön”, POP Pankkiliiton toimitusjohtaja Pekka Lemettinen kertoo.

Vakuutusyhtiössä kasvua lähes viidennes

Pankki- ja vakuutusliiketoiminta kehittyivät suunnitelmien mukaisesti. Matalasta korkotasosta huolimatta korkokate vahvistui 4,1 prosenttia 65,4 miljoonaan euroon (62,8). Korkokatteen nousuun vaikuttivat luotonannon kasvanut volyymi ja yhteenliittymän tehostunut varainhankinta. Vakuutuskate kasvoi parantuneen vahinkosuhteen ansiosta jopa 23,4 prosenttia ja oli 10,4 miljoonaa euroa (8,5).

Pankkiasiakkaita oli vuoden lopussa 251 tuhatta ja vakuutusasiakkaita 125 tuhatta. Vakuutusyhtiön asiakasmäärät ylsivät uuteen ennätykseen ja kasvoivat peräti 19,8 prosenttia.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje