Kasvisruuat uusi trendi

Ruokakauppaan kuuluu kummia. S-ryhmän Antti Oksan mukaan kasvikset ovat nyt kaikkein nopeimmin kasvava ruokakulutustrendi (IL 30.9.). Saman kaupparyhmän Ilkka Alarotu sanoo asian vielä suoremmin: suomalainen härkäpaputuote on ohittanut porsaan sisäfileet ja lähentelee karjalanpaistilihojen myyntiä (MT 29.9.).

Puoli vuotta sitten juuri kukaan ei tiennyt mitään nyhtökaurasta tai härkäpapugranolasta. Nyt ne ovat koko kansan huulilla. Toimistojen kahvituvissa kiistellään, pitääkö kasvispihvejä terästää basilikalla vai ei. Miten tässä näin on käynyt?

Vajaa kymmenen vuotta sitten kutsuin tulevaisuustutkijan liha-alan seminaariin. Hän arvioi, että keinoliha voi uhata lihansyöntiä jo lähivuosina. Osallistujien palaute puheenvuorosta oli murskaava. Haihatteluksikin se taidettiin nimetä. Intohimoisena lihansyöjänä olen onnellinen, että synteettisiä lihatuotteita ei ole ilmestynyt kaupan hyllyille. Signaalit kuitenkin olivat ilmassa jo tuolloin.

Ruokainnovaatio voi saada alkunsa sattumalta. Kuten idea nyhtökaurasta Kiinan-matkalla. Siitä on silti pitkä matka kaupan hyllylle. Molemmat kasvisinnovaatiot ovat syntyneet pienyrityksissä, joiden ikä on vielä taaperoasteella. Taustalla on rohkeita yrittäjiä, joilla on elintarvikealan yliopistotutkintoa ja kumppaneina alan huippututkijoita. Yrittäjien taustalta löytyy myös kansainvälisyyttä ja moniosaamista.

Miksi sitten jotkut innovaatiot onnistuvat, mutta toiset eivät koskaan etene kaupan hyllylle? Vuorineuvos Simo Palokangas antaa äskettäin julkaistussa johtamiskirjassaan pari vinkkiä: proaktiivisuus ja oikea ajoitus. Ensiksi, johtajan on jatkuvasti luettava signaaleja, oltava etukenossa. Silloin hän on valmiimpi, kun muutos tulee. Toiseksi, tuotetta pitää olla silloin tarjolla, kun tähtien asento on oikea. Nykytrendit eivät odottele.

Kasvisproteiiniruokien keksijät ovat selvästikin osanneet lukea näitä signaaleja muita paremmin. Kurkistamalla maailmalle ja kenties tekemällä arjen havaintoja ihan keittiöpsykologialla. Trendit tulevat ja menevät. Karppauksesta ei puhu enää kukaan. Kasvis-innostuksessa näyttää olevan jotain syvempää ja pitkäkestoisempaa.

Isokin yritys voi olla innovatiivinen. Osuustoiminnallinen Valio esitteli nopealla aikataululla ruokaraetuotteen, jossa taatusti on proteiinia. Yritys on tunnettu maailmanluokan tuotekehityksestä. Tieto ja prosessit olivat valmiina, kun markkinat aukenivat. Ison yrityksen etu pieneen on siinä, että on resursseja kaupallistaa tuote laajaan myyntiin. Tätä etua ei pienellä useinkaan ole, vaan tarvitaan vahvempia kumppaneita.

Tänään meidän kotona syödään lähiruokaa: lähipelloilta hankittua kyyhkysenrintaa ja höysteenä kotipihan ja -metsien marjoista tehtyä hyytelöä. Olisikohan seuraava ruokatrendi villiruoka?

…………….

Blogini ”Karilta irti” arvioi ja kummastelee arjen asioita, usein osuustoimintaa. Lujalla, mutta lempeällä otteella. Toivon jatkokeskustelua aiheesta tällä palstalla ja varsinkin jokapäiväisessä työssä.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoiminta Suomen itsenäisyyden rakentajana

Kun Suomi saavutti itsenäisyytensä vuonna 1917, maa oli taloudellisesti ja sosiaalisesti varsin haavoittuvainen. Koko kansan osallistuminen hyvinvoinnin rakentamiseen oli välttämätöntä, ja osuustoiminta tarjosi tähän erinomaiset työkalut.

Onko euro ainoa arvo sote-palveluissa?

Hyvinvointialueet ovat tilanteessa, jossa hoitojonot pitenevät, henkilökunnan saatavuus heikkenee ja rahoituksen alijäämät kasvavat. Näiden akuuttien ja kroonistuneiden ongelmien ratkaiseminen vaatii enemmän kuin pelkkää taloudellista tasapainoilua. Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat elintärkeitä, aina ennaltaehkäisevästä työstä hengenpelastukseen. Siksi on syytä kysyä: onko raha ainoa arvo, jolla näitä ongelmia ratkotaan?

Kesä-Suomen infra nojaa yhteisomistajuuteen

Kesä on aktiivista aikaa eri puolilla Suomea, ja se tuo esiin monia maaseudun yhteisöllisyyden piirteitä. Monet palvelut, kuten juokseva vesi, laajakaista ja tiet, ovat eri lailla yhteisön omistamia ja ylläpitämiä kuin kaupungeissa.

Yritysten rooli järjestöjen ja tapahtumien kumppanina kasvaa

Vapaaehtoissektorin ja yritysten välinen suhde on muutoksessa. Monet sote-sektorin, kulttuurialan ja urheilutoiminnan toimijat ovat perinteisesti olleet riippuvaisia julkisesta rahoituksesta. Valtion ja kuntien talouden säästöt vaikuttavat näiden toimijoiden toimintaan merkittävästi.

Tilaa uutiskirje