S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus jo 47,2 prosenttia

Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kohonneen 47,2 prosenttiin. Osuudessa on kasvua edelliseen vuoteen 1,3 prosenttiyksikköä.

”Kiitos kasvusta kuuluu asiakkaillemme, sillä nousu on ennen kaikkea suurempien asiakasmäärien ansiota. Hintojen halpuuttaminen ja arkea joustavoittavat laajemmat aukioloajat ovat hyvän kehityksen taustalla”, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta toteaa.

Asiakaskäyntien määrä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna yli 30 miljoonalla. Joustavammat aukiolot paitsi houkuttelivat asiakkaita, myös toivat lisätunteja työtekijöille yli 500 henkilötyövuoden verran.

Parhaiten myynti kasvoi vuonna 2016 Prismoissa. Myynnin kasvu oli ennätykselliset 6 prosenttia. Prismojen valikoimaa ja palvelua on kehitetty isolla kädellä viime vuodet. Se näkyy selvästi ketjun kasvuluvuissa myös Nielsenin tilastoinnissa.

”Me näemme hypermarketeissa tulevaisuuden konseptin, joka pystyy pistämään kampoihin myös kansainväliselle verkkokaupalle. Aika on tämän päivän ihmisille arvokas resurssi. On helppoa, kun kaiken kotiin ja mökille saa kerralla saman katon alta”, Ilkka Alarotu summaa.

Myynniltään Suomen suurin ruokakaupan ketju eli S-market kasvatti myyntiään laajempien aukioloaikojen siivittämänä lähes 5 prosenttia.

”Isojen ja pienten kauppojen menestys ei Alarodun mukaan sulje toisiaan pois: molempia tarvitaan. Vastoin yleistä laskevaa trendiä, pienmyymälöidemme myynti pysyi lähes edellisen vuoden tasolla. S-ryhmän kauppapalvelut kattavat myös pienet paikkakunnat. S-ryhmän ruokakauppa löytyy 284 Manner-Suomen 295 kunnasta”, Ilkka Alarotu kertoo.

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.

Jaa artikkeli

Lue myös

Pellervon kannanotto osuuskuntaidentiteetistä

Kansainvälinen osuustoimintaliitto ICA on joulukuussa 2021 aloittanut arviointiprosessin, jonka tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin globaali osuuskuntaidentiteetti on määritelty. Pellervon hallitus on nyt koostanut suomalaisen osuustoiminnan yhteisen kannanoton osuuskuntaidentiteetistä ja lähettänyt sen ICA:lle.

10 suomalaista maailman 300 suurimman osuustoimintayrityksen joukossa

Suomen suurin osuustoimintaan perustuva yritysryhmä S-ryhmä sijoittuu tuoreella maailmanlistalla sijalle 40. Maailman osuustoimintaliitto ICA:n kokoama World Cooperative Monitor 2023  laittoi jälleen globaalisti järjestykseen 300 suurinta osuuskuntaa, -pankkia ja keskinäistä vakuutusyhtiötä.

EU:n yritysvastuudirektiivin sisällöstä yksimielisyys

Euroopan unionin yritysvastuudirektiivin taustalla on pyrkimys torjua yritysten osallisuutta ihmisoikeusloukkauksiin ja ympäristöhaittoihin. Osuuskuntien osalta on vielä epäselvää, sovelletaanko direktiiviä osuuskuntiin ja mikä Suomen kanta tulee olemaan direktiivin kansallisessa toimeenpanossa.