KKV päätti SOK:n kanta-asiakasjärjestelmää koskevan selvityksen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotti, että se on päättänytt Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) kanta-asiakasjärjestelmää tarkastelevan selvityksen. Selvityksessä ei ole saatu kilpailun rajoittumisesta näyttöä, jonka perusteella selvitystä olisi ollut syytä jatkaa.

KKV aloitti asiassa oma-aloitteisen selvityksen kilpailulain päivittäistavarakauppaa koskevan erityissäännöksen (4a §) voimaantulon jälkeen vuonna 2014. Kyseisen erityissäännöksen mukaan määräävä markkina-asema Suomen päivittäistavarakaupan markkinoilla on elinkeinonharjoittajalla, jonka markkinaosuus päivittäistavarakaupan vähittäismyynnissä Suomessa on vähintään 30 prosenttia. Säännöksen seurauksena markkinaosuusrajan ylittävien yritysten on noudatettava kilpailulain määräävän markkina-aseman väärinkäytön kieltoa. SOK:lla on yli 30 prosentin markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupan vähittäismyynnissä, joten se on kilpailulain 4a §:n nojalla määräävässä markkina-asemassa.

SOK:lla on vuodesta 1994 ollut käytössä valtakunnallinen alennusjärjestelmä, jossa asiakkaat saavat bonusta ostojen keskittämisestä. Bonus kertyy S-ryhmän asiakasomistajan kuukausiostojen perusteella kunkin osuuskaupan bonustaulukon mukaisesti.

Määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen myöntämillä alennuksilla voi olla kuluttajien kannalta myönteisiä, mutta myös kilpailun vastaisia vaikutuksia. KKV:n tekemän kokonaisarvion perusteella SOK:n alennusjärjestelmällä ei nykymuodossaan ole merkittäviä markkinoiden sulkemiseen johtavia vaikutuksia Suomen päivittäistavarakaupan markkinoilla. Asian arvioinnissa KKV on ottanut huomioon tekemänsä selvityksen kanta-asiakasjärjestelmien vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kyseisen selvityksen perusteella kanta-asiakkuuden vaikutus kuluttajien ostopaikan valintaan on vain vähäinen.

Lisäksi KKV on tarkastellut alennusjärjestelmän ominaispiirteitä, kuten myönnettyjen alennusten muotoa ja alennusten kertymistapaa. Tässäkään arvioinnissa ei ole tullut ilmi seikkoja, jotka olisivat omiaan luomaan sellaisen asiakkaita uskollisuuteen sitouttavan vaikutuksen, joka voisi sulkea pois SOK:n kilpailijoita päivittäistavarakaupan markkinoilta.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje