Keskinäisten maailmanliitto: Uudet riskit tunnistettava vakuutusmarkkinoilla

 

Keskinäinen yritysmalli luo nahkaansa ja muovaantuu kuluttajien muuttuviin tarpeisiin digitalisoituvassa maailmassa.

Tampereella pidetyssä keskinäisyyden kansainvälisessä huippuseminaarissa luotiin yhteistä näkymää siitä, millaiseksi keskinäisten vakuuttajien toimintaympäristö muotoutuu digitalisaation aikakaudella.

Seminaari pidettiin 6. syyskuuta osana seitsemättä kertaa peräkkäin järjestettävää Johtajuusymposiumia.

Tilaisuuden pääpuhuja, keskinäisten yhtiöiden maailmanliiton (ICMIF) toimitusjohtaja Shaun Tarbuckmuistutti, että pärjätäkseen vakuutusmarkkinoilla keskinäisten yritysten pitää kuunnella kuluttajia entistäkin tarkemmin.

”Asiakasomistajien on saatava henkilökohtaista palvelua myös digiaikana. Pääpainon tulee olla vahinkojen ennaltaehkäisyssä”, Shaun Tarbuck linjasi.

Hänen mukaansa modernien vakuuttajien on pystyttävä toimimaan startup-yritysten ketteryydellä

”Täytyy varautua olemassa oleviin ja uusiin ilmiöihin, kuten kyberuhkiin, automaattiohjattaviin autoihin, jakamistalouteen ja ilmastonmuutokseen.”

”Kun uudet riskit tunnistaa riittävän ajoissa, saadaan myös markkinaetua”, arvioi Tarbuck.

Kansainvälinen huippuseminaari veti tuvan täyteen keskinäisyydestä kiinnostuneita.

Katse kehittyvissä talouksissa

Kestävän ja vastuullisen yrityskulttuurin puolesta puhunut Shaun Tarbuck korosti myös ICMIF:n roolia keskinäisen yritysmallin jalkauttamisessa kehitysmaihin.

”Tällä hetkellä 45 %:ssa maailman maita lainsäädäntö ei mahdollista keskinäisiä ja osuustoiminnallisia vakuutusyhtiöitä.”

ICMIF aikoo edistää keskinäisten vakuutusyhdistysten perustamista kehittyvissä talouksissa kehitysmaiden köyhien aseman parantamiseksi. Hankkeeseen valitut kohdemaat ovat Kolumbia, Intia, Kenia, Filippiinit ja Sri Lanka.

Tarbuckin mukaan mikroluottojen avulla pyritään tavoittamaan viisi miljoonaa vakuuttamatonta matalapalkkaista taloutta, joka vastaa yhteensä 25 miljoonaa ihmistä.

Keskinäisyyden tulevaisuusseminaari järjestettiin yhteistyössä Osuustoimintakeskus Pellervo ry:n, Kooperatiivi ry:n ja Tampereen yliopiston Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergosin kanssa

Jaa artikkeli

Lue myös

Sijoitusosuuskunta Arvo on matkalla pörssiin

Keski- ja Pohjoispohjanmaalle alueellista elinvoimaa toiminnallaan tavoitteleva osuuskunta tavoittelee osuuksiensa uudeksi kauppapaikaksi Helsingin pörssissä toimivaa First North -listaa. Siitä tulisi tämän markkinaympäristön ensimmäinen osuuskunta.

Uusi terveyskauppojen yhteisö BioPro osuuskunta luottaa kotimaisuuteen, kauppiasvetoisuuteen ja hyvään henkilökohtaiseen palveluun

Suomeen on syntynyt uusi terveyskaupan yhteisö, kun yhdeksän pitkän linjan terveystuotealan yrittäjää perustivat BioPro osuuskunnan. BioPron toiminta käynnistyi Espoossa keväällä 2022, kun ensimmäinen BioPro -nimen alla toimiva myymälä aloitti toimintansa Espoon Lippulaivassa. Tällä hetkellä kauppoja löytyy jo yhteensä 12 eri puolilla Suomea. Tammikuussa 2023 BioPro kauppiaat kokoontuivat osuuskunnan perustamiskokoukseen, jonka jälkeen yhteistoiminta pääsee virallisemmin käyntiin.