Kauniaisten lukion osuuskunta Grani

Kauniaisten lukion osuuskunta Grani perustettiin keväällä 2013. Lukion perustamisessa aloitteellisia olivat historian ja yhteiskuntaopin opettaja Jesse Hietikko ja lukion rehtori Ilpo Alholm. Yksi osuuskunnan perustamisen tausta-ajatuksia oli, että se tarjoaisi koululle sinne hankittujen taulutietokoneiden ylläpitoa.

Hietikolta ja hänen kanssaan osuuskunnan perään katsovan historian ja yhteiskuntaopin opettaja Olli Junkkarilta mukaan osuuskunta vaatii reilusti lisätyötä tavallisen opetusvelvollisuuden lisäksi. Osuuskunnan toiminnan tukemiseen he pystyvät käyttämään vain tunnin viikossa virallisesta työajastaan.

Osuuskunnan toiminta rakentuu pitkälti lukiolaisista koostuvan ja heitä työllistävän duuniringin ympärille. Duuniringissä oli tutustumishetkellä 45 lukiolaista. Asiakashankinta on osuuskunnan alkuvaiheessa toiminut puskaradion kautta, mutta osuuskunnan opiskelijahallitus kehittää viikottaisissa kokouksissaan uusia tapoja saada osuuskunnalle lisätyötä.

Osuuskunnan opiskelijahallitukseen kuuluu 6-8 opiskelijaa. Vastuualueita opiskelijahallituksessa ovat esimerkiksi taloudenhoito, markkinointi, osuuskunnan yhteyshenkilönä toimiminen. Vastuualueet vaihtuvat vähintään vuosittain. Opiskelijahallituksen jäsenet saavat yhden kurssisuorituksen lukuvuoden työskentelystä.

Toisen vuoden opiskelija Lauri Mansikkaniemi kertoo osuuskunnan olleen hyödyllinen yritystoiminnasta oppimisen väline. Mansikkaniemi on itse huolehtinut osuuskunnan ensimmäisen toimintavuoden ajan palkan ja laskujen maksusta. Osuuskunta maksaa mahdollisuuksien mukaan palkkaa myös osuuskunnan omista töistä kuten esimerkiksi palkan maksusta tai verkkosivujen tekemisestä.

Työtarjoukset lukiolaisille opiskelijahallituksen vastaava ohjaa nimenhuuto.net -palvelussa kaikkien kiinnostuneiden nähtäville ja työt jaetaan ensisijaisesti ensimmäisille kiinnostuneille. Töistä maksetaan tehtävää vastaavan työehtosopimuksen mukaista harjoittelijan palkkaa ja jokaisen lukio.

Koska osuuskunnassa työskentelevät opiskelijat ovat pääasiassa alaikäisiä, on Granissa päätetty, että osuuskunnan jäsenistö ja vastuullinen hallitus koostuu aikuisista. Osuuskunnan jäseniä on 5, joista kolme on koulun henkilökuntaa.

Ensimmäisen toimintavuotensa aikana osuuskunta tarjosi mm. mopon korjausta, apua ylioppilasjuhliin, puutarhanhoitoa ja osallistuipa pari lukiolaista osuuskunnan myös koulun kirjaston kirjakannan muutosprojektin työntekoon.

MATTI KETOLA

Jaa artikkeli

Lue myös

Mikä merkitys demokratialla oikeastaan edes on – yhteiskunnassa tai osuuskunnassa?

Demokratiaa ajatellaan usein lähinnä välineenä. Se on menettelytapa, jolla saadaan kansan tai ainakin enemmistön tahto selville ja parhaassa tapauksessa toteutettua. Huono systeemi, mutta ei olla parempaakaan keksitty, kuten tavataan sanoa. Todellisuudessa demokratia pitää sisällään jotain paljon syvällisempää osallisuuden tunteesta yhteisöllisyyteen. Sellaista mikä on ehkä unohdettu myös demokratiakouluiksi aikoinaan kutsutuissa osuuskunnissa.