Osuustoiminnasta syytä kertoa jälkikasvulle

”Toivomme Pellervossa, että tuottajaosuuskunnan edut, juurevan omistamisen tahto ja johtamistaito välittyvät aina nuorille sukupolville. Toivon, että tähän kiinnitetään perheissä ja suvun kesken huomiota. Mielestäni on olemassa riski, että asioita otetaan liikaa itsestäänselvyytenä eikä ehkä nähdä, että kehityskulkujen takana on paljon monessa sukupolvessa työtä yhteisen hyvän ja toimivien käytäntöjen eteen”, totesi Pellervon toimitusjohtaja Sami Karhu puheessaan Osuuskunta Maitosuomen Maitojuhlassa.

Seinäjoella keskiviikkona 8. maaliskuuta puhunut Karhu totesi, että tuottajaosuuskuntien edut ovat siinä määrin mittavat, että osuustoimintamallia käytetään erittäin laajasti maatalouden edistämisessä. On arvioitu, että noin 60 prosenttia maailman markkinoille tulevasta maataloustuotannosta kulkee osuuskuntien kautta.

”Euroopan Unionin politiikasta osuustoimintaa pidetään parhaana tapana tukea maataloustuotannon kannattavuutta ja kehittymistä. Se on paras keino parantaa tuottajan asemaa elintarvikeketjussa. Se on yksityisoikeudellinen organisoitumistapa, jota poliittiset tuulet eivät helposti pääse heiluttamaan. Se on omissa käsissä oleva tukipilari, joka rakentaa tulevaisuutta yli sukupolvien. Se tilanne, joka meillä Suomessa on osuustoiminnan suhteen, on se tavoite ja maali, jota monessa muussa vasta maassa tavoitellaan”, Karhu summasi.

Puhe kokonaisuudessaan.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje