Osuustoiminnasta syytä kertoa jälkikasvulle

”Toivomme Pellervossa, että tuottajaosuuskunnan edut, juurevan omistamisen tahto ja johtamistaito välittyvät aina nuorille sukupolville. Toivon, että tähän kiinnitetään perheissä ja suvun kesken huomiota. Mielestäni on olemassa riski, että asioita otetaan liikaa itsestäänselvyytenä eikä ehkä nähdä, että kehityskulkujen takana on paljon monessa sukupolvessa työtä yhteisen hyvän ja toimivien käytäntöjen eteen”, totesi Pellervon toimitusjohtaja Sami Karhu puheessaan Osuuskunta Maitosuomen Maitojuhlassa.

Seinäjoella keskiviikkona 8. maaliskuuta puhunut Karhu totesi, että tuottajaosuuskuntien edut ovat siinä määrin mittavat, että osuustoimintamallia käytetään erittäin laajasti maatalouden edistämisessä. On arvioitu, että noin 60 prosenttia maailman markkinoille tulevasta maataloustuotannosta kulkee osuuskuntien kautta.

”Euroopan Unionin politiikasta osuustoimintaa pidetään parhaana tapana tukea maataloustuotannon kannattavuutta ja kehittymistä. Se on paras keino parantaa tuottajan asemaa elintarvikeketjussa. Se on yksityisoikeudellinen organisoitumistapa, jota poliittiset tuulet eivät helposti pääse heiluttamaan. Se on omissa käsissä oleva tukipilari, joka rakentaa tulevaisuutta yli sukupolvien. Se tilanne, joka meillä Suomessa on osuustoiminnan suhteen, on se tavoite ja maali, jota monessa muussa vasta maassa tavoitellaan”, Karhu summasi.

Puhe kokonaisuudessaan.

Jaa artikkeli

Lue myös

Emme tiedä miten vastuullista osuustoiminta on

Osuuskunnista puhutaan arvopohjaisina yrityksinä, jotka tuottavat kestävää hyötyä jäsenilleen. Ne ovat merkittäviä alueellisen elinvoiman lisääjiä; työllistävät ja investoivat Suomeen. monet suuret osuuskunnat ovat vastuullisuudessa edelläkävijöitä ja brändivertailussa yritysten brändit menestyvät. Mutta mikä tästä liittyy osuustoiminnalliseen yritysmuotoon? Mitkä ovat niitä vain osuuskunnille ominaisia piirteitä, jotka erottavat ne muista yritysmuodoista? Onko sellaisia? Näistä teemoista keskusteltiin Pellervolla 13.syyskuuta osuustoimintayritysten vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaavien kanssa.