Pellervo Coop Center
Andelslagens centralorganisation
Pellervo i ett nötskal
Pellervo är en intressebevakare och mötesplats för andelslag och andra kooperativa företag samt en hemvist för kooperativ information. Vi har cirka 190 företag och organisationer som medlemmar. Medlemskap i Pellervo visar att företaget vill främja kooperativ verksamhet i Finland.
Vi främjar kännedomen om kooperation och utvecklar verksamhetsförutsättningarna för företagsformen på många olika sätt. Vi är en nationell påverkare, en gemensam talesperson för företagsformen och en pålitlig informationskälla.
Vi påverkar lagstiftningsarbetet samt ekonomi- och näringspolitiken så att andelslagen tillräckligt beaktas i dem. I våra arbetsgrupper och nätverk får medlemmarnas representanter diskutera med sina kollegor över branschgränserna.
Kooperation erbjuder våra medlemmar en intressant gränsyta över branschgränserna. Vårt uppdrag är också att öka kunskapen om andelslagens konkurrensfördelar i situationer där man överväger att starta ett nytt företag.
Förutom handels- och konkurrenspolitik samt beskattning, är viktiga utvecklingsområden för Pellervo bland annat undervisning och forskning inom kooperation.
Medlemsgrupper:
- Andelsbanker
- Producentandelslag (mjölk, kött, skog, djurförädling)
- Handelslag
- Ägar- och investeringsandelslag (e.g. Tradeka)
- LokalTapiola
- Energi- och elandelslag
- Infraandelslag (vatten, bredband)
- Föreningar (e.g. MTK)
- Småandelslag
Detaljerad medlemslista, se här Jäsenlista
Tjänster
- Intressebevaknings- och påverkansarbete i hemlandet och internationellt
- Juridiska tjänster
- Förtjänsttecken
- Utbildning av förtroendevalda och anställda (PI-johtamiskoulu)
- Småskalig rådgivning av startande andelslag
- Kooperationsevenemang
- Guide, litteratur, digitalt material
- Pellervos tidningar (Pellervo-Media Oy)
- Ekonomisk forskning (Pellervon taloustutkimus PTT)
- Marknadsundersökningstjänster (Kantar TNS Agri Oy)
- Kooperationens informationstjänster
- Samarbete med universitet
AKTUELLT
Mindre än hälften av unga uppfattar andelslaget som ett företag
Kooperationens största utmaning är att den inte är tillräckligt känd. På uppdrag av Pellervo Coop Center undersökte Kantar TNS attityder till kooperation och samföretagande hos finländare i åldern 18–30 år. Det visade sig att endast 41 % av ungdomarna uppfattar ett andelslag som ett företag. En fjärdedel tror att det är en förening och en femtedel gissar att det är en stiftelse. De som svarat i undersökningen var dock i stort sett positiva till kooperation när de fick höra om det.
SOK:s nya koncernchef Hannu Krook till Pellervos styrelse
Kooperationens centralorganisation Pellervo har valt koncernchef Hannu Krook till ny ledamot i styrelsen. Pellervos ändamål är att göra kooperationen känd som företagsform och att främja affärsverksamhetsförutsättningarna för finländska andelslag, banker och ömsesidiga försäkringsbolag. Dessa företag hade i fjol en sammanlagd omsättning på över 33 miljarder euro och de sysselsatte sammanlagt 93 000 personer. ”Den exceptionella tid vi lever i, understryker kooperativens betydelse. En värdegrund som vilar på måttlighet,