Mikä on osuuskunta? Tähän kysymykseen vastaavat nyt sosiaalisen median suositut vaikuttajat, kukin omalla tyylillään. Uraauurtavalla kampanjalla halutaan herätellä 16-25 -vuotiaita nuoria.
Viestintätehtävään on pestattu kuusi nuorta lähettilästä. Osuustoiminta-aiheisia vidoita ja kuvapäivityksiä tullaan julkaisemaan maalis-toukokuussa ja syys-lokakuussa TikTokissa, Instagramissa että YouTubessa. Näistä kanavista ohjataan lisätiedon pariin kampanjan omalle verkkosivustolle www.osuuskuntaelämää.fi.
Kampanjan rahoittavat Osuustoimintakeskus Pellervo ry sekä POP Pankki -ryhmä, Tradeka ja Pohjois-Karjalan osuuskauppa. Ensimmäiset TikTok-pätkät tekivät sometähdet Ella Hautamäki ja Helmi Kantola sekä Weksi eli Henry Weckström. Huhtikuussa vuorossa ovat pienemmät Instagram-kuuluisuudet.
Toukokuussa sisältöjä tekevät puolestaan Veetu Vuori, Jaakob Rissanen, Jasmin Muurinen ja Laura Mäntynen. Kampanja jatkuu syksyllä uusilla sisällöillä. Tavoitteena on kertoa nuorille, että osuuskunta on nerokas yritysmuoto, ja että osuustoiminnan päämääränä on onnistua yhdessä, kestävällä tavalla.
Sisällöissä on määrä korostaa omistuksen tasa-arvoa, inhimillisyyttä, hyvän elämän tavoittelemista ja tulevien sukupolvien ajattelemista sekä sitä, että osuustoiminta on keino ratkoa ongelmia. Näkökulmiksi on valittu kestävä talous, vaikuttaminen ja yhteisöllinen yrittäminen.
Kukin somelähettiläs on saanut vapauden muotoilla asiat ja näkökulmat siten, että ne kiinnostavat heidän jo olemassaolevia seuraajiaan. Heidän tekemäänsä sisältöä edelleenjaetaan myös kampanjan omilla TikTok- ja Instagram-tileiltä. Näin asioille saadaan mahdollisimman suurta näkyvyyttä ja huomioarvoa. Pellervon ylläpitämät sosiaalisen median tilit ovat siis laajentuneet melkoisesti aiemmasta!
Taustalla huoli nuorten heikoista tiedoista
Kampanjan taustalla on huoli nuorten huonosta osuustoiminnan tuntemuksesta. Pellervon vuosi sitten teettämässä tutkimuksessa kävi ilmi, että vain neljä kymmenestä alle kolmekymppisestä aikuisesta tunnistaa osuuskunnan yritykseksi.
Kohderyhmäksi valittiin ensisijaisesti toisen asteen opiskelijat, vaikka asioiden sanottaminen heitä puhuttelevaksi koettiin erittäin haastavaksi tehtäväksi. Toiveena onkin, että sosiaalisen median osuustoimintalähettiläiden tekemissä valinnoissa asioiden kuvaamiseksi on hyötyä myös muussa osuustoiminnan tunnetuksi tekemisessä.
Kampanjasisällöt kootaan kampanjan verkkosivulle ja niistä myös kootaan yhteinen video vuoden päättyessä.
TikTok: @osuuskuntaelämää
Instagram: @osuuskuntaelämää