Pidä huolta -kampanja haastaa koko Suomen pitämään huolta nuoresta mielestä – S-ryhmältä ja LähiTapiolalta 500 000 euron lahjoitus

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta, mikä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena valtakunnallisesti. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Haasteen mahdollistajat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat alkupääomaksi yhteensä 500 000 euroa sekä kannustavat koko Suomea mukaan pitämään huolta nuoresta mielestä.

Ennätyksellisen laajalla kampanjalla on tarkoitus parantaa merkittävästi nuorten pääsyä avun piiriin ja lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä MIELI ry:n valtakunnallisesti toimivaan Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään parhaiten auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria.

Hyväntekeväisyyshaasteen keskiössä on 22.9. klo 00.00 julkaistava, edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia, kuten JVG, Anna Puu, Elastinen, Sanni, Lauri Tähkä ja moni muu.

“Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi”, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

”Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä yksin S-ryhmä tarjoaa ensimmäisiä työkokemuksia tuhansille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista. Tämä kampanja on yksi konkreettinen teko sen osoittamiseksi. Yhdessä osuuskaupoilla, kumppaneillamme ja osuuskauppojen jäsenillä on valtava voima vaikuttaa nuorten hyvinvointiin”, sanoo Nina Elomaa, S-ryhmän vastuullisuusjohtaja.

S-ryhmän yrityslahjoitus koostuu alueosuuskauppojen lahjoituksista eri puolilta Suomea sekä SOK:n lahjoituksesta. Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu S-ryhmän toimipaikoissa ja kanavissa ympäri Suomen syksyn 2021 ajan. S-ryhmä kannustaa sekä asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan mukaan haasteeseen.

Vain joka viides nuori sai apua

Korona-ajan myötä nuorten yhteydenotot kriisipalveluihin ovat lisääntyneet ja aiheet vakavoituneet. Esimerkiksi nuorten suosimaan kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna noin 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan. Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa lahjoittamalla Pidähuolta.fi -kampanjasivun kautta tai tekstiviestilahjoituksin. Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa.

Kertyneet varat ohjataan MIELI ry:n nuorten akuuttiin mielenterveystyöhön, valtakunnallisesti toimivaan Sekasin-chattiin, joka on nuorten arvostama, matalan kynnyksen keskustelupalvelu. Lisäksi tuetaan ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä ja nuorten mielenterveystaitojen kehittämistä.

S-ryhmässä on panostettu pitkään mielen hyvinvointiin S-ryhmässä on panostettu pitkään mielen hyvinvointiin ja luotu työkaluja nuorten alle 25-vuotiaiden työntekijöiden työkykyisyyden, työelämätaitojen ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. Nuorten lisääntyneisiin mielenterveyden haasteisiin tartuttiin neljä vuotta sitten Nuori mieli työssä -hankkeessa, joka tuotti tietoa ja työkaluja nuorten työkykyisyyden tukemiseksi yhdessä nuorten kanssa. Hankkeen tuottama tieto auttoi myös kehittämään esimiesten valmiuksia nuorten kohtaamiseen ja tukemiseen. Hankkeessa oli mukana useita yhteistyökumppaneita, myös MIELI ry.

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa:

  • Nuorten matalan kynnyksen kriisiapuun Sekasin-chattiin tuli yli 170 000 yhteydenottoa vuonna 2020, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan. Vuonna 2020 yhteydenottojen määrät ovat kasvoivat noin neljänneksellä.

  • Nuorten Sekasin-chatissa oli vuonna 2020 myös kaikkien aikojen kiireisin heinäkuu: yhteydenottoja tuli 12 000.       

  • Sekasin-chatissa on havaittu myös se, että koronapandemia vaikuttaa vakavoittavan nuorten yhteydenottojen aiheita. Aiemmin huonosti voineet nuoret, ovat korona-aikana voineet entistä huonommin. Samalla tavalla yksinäiset nuoret, ovat nyt entistä yksinäisempiä.

  • Sekasin-chatin lisäksi myös Kriisipuhelimeen tulee tällä hetkellä eniten puheluja nuorilta aikuisilta. Yhteydenottojen yleisin syy on yleinen paha olo ja ahdistuneisuus.

  • Erityisesti koronapandemiaan liittyvien rajoitusten takia muuttunut arki on kuormittanut nuoria. Etäkoulu, puuttuvat kaverikontaktit, tulevaisuuden epävarmuus sekä huoli omasta ja läheisten terveydestä on haastanut jaksamista.

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste         

  • Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste on ennennäkemättömän artistien, yksityishenkilöiden ja yritysten yhteistyöhanke. Tavoitteena on auttaa nuorten akuuttia mielenterveystyötä.

  • Hyväntekeväisyyshaasteen keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio.

  • Mukana kappaleessa on yli 70 suomalaista artistia

  • Kappaleen ovat tuottaneet Jukka Immonen, Antti RZY Riihimäki, Jurek ja Eppu Kosonen.

  • Hankkeen taustalla ovat Toivon Kärki ry:n ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. S-ryhmä ja LähiTapiola ovat hyväntekeväisyyshaasteen yhteistyökumppanit ja lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa.

Kuinka voit lahjoittaa?

  • Tutustu eri lahjoitustapoihin pidahuolta.fi -sivustolla.

  • Voit lahjoittaa 10 euroa lähettämällä tekstiviestin MIELI numeroon 16499.

  • Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin

Jaa artikkeli

Lue myös

Ehdota Vuoden osuustoimintatekoa! 

Pian on aika jälleen nostaa esiin mitä puhuttelevaa on jokin osuuskunta, -pankki tai keskinäinen vakuutusyhtiö äskettäin tehnyt: Uusi avaus paikallisyhteisön hyväksi? Painava jäsenhyöty? Innovatiivinen tapa olla osuustoiminnallinen? Pellervon Päivässä 2. huhtikuuta 2025 tullaan julkistamaan toisen kerran Vuoden osuustoimintateko. 

Tilaa uutiskirje