Ajankohtaiswebinaarissa keskustelivat tällä kertaa kahden tuottajaosuuskuntien omistaman suuryrityksen puhemiehet, Atrian hallituksen puheenjohtaja Seppo Paavola ja Valion hallituksen puheenjohtaja Vesa Kaunisto. Kansainvälinen osuustoimintaliitto ICA käynnisti osuustoimintaidentiteetin tarkastelun maailmankongressissaan Soulissa, Etelä-Koreassa joulukuussa. Pitäisikö arvoja päivittää? Edellisen kerran näin tehtiin 30 vuotta sitten. Onko osuustoiminta murroskohdassa, miten se istuu nykyaikaan?
Yhteinen näkemys oli, että osuustoiminta tuo turvaa tuottajalle. Ydin on aivan keskeinen, eivätkä siihen liittyvät arvot ole muutospaineen alla.
“Etenkin eettiset arvot, rehellisyys, avoimuus, yhteiskunnallinen vastuu ja toisista ihmisistä välittäminen, sopivat oikeastaan mihin tahansa ihmisten väliseen toimintaan. Mutta on tärkeätä, että arvoista keskustellaan, jotta ne ymmärretään samalla tavalla,” totesi Vesa Kaunisto.
Osuustoiminnan arvot yritysmaailman edelläkävijöitä
Hän muistutti, että osuustoiminnan arvot ovat olleet monessa suhteessa aikaansa edellä. Esimerkiksi yritysvastuu, josta nyt keskustellaan EU:ssa laajasti, ei osuustoiminnassa ole mikään uusi asia.
“Sanojen merkitykset ja painotukset ymmärrettiin muutama kymmenen vuotta sitten jossain määrin eri tavalla. Esimerkiksi eettisissä arvoissa silloin ajateltu ei enää nykypäivänä riitä,” muistutti puolestaan Seppo Paavola.
Hänen johtamansa Itikka-osuuskunta päivitti strategiaansa viime vuonna ja kävi silloin myös arvokirjaukset läpi. Kaikki ICA:n määrittelemät asiat haluttiin pitää edelleen mukana – ja jotakin laittaa lisääkin, liittyen uudistumiseen ja jäsenten tiedon ja taidon lisäämiseen.
Arvojen toteutumisesta arjessa kertoo, että esimerkiksi Atriassa työsuhteet ovat tyypillisesti pitkiä. Työnantaja toimii monilla tavoin vastuullisesti ja se on työntekijänkin etu.
Osuuskunnan jäsenmäärän kasvu ei kummankaan mielestä kohtuuttomasti haasta arvoa toiminnan ihmislähtöisyydestä. Yksittäisistä investointieroista huolimatta tuottajaosuuskunnissa löytyy keskinäistä solidaarisuutta. Tilanne voi olla toinen kuluttajaosuuskunnissa, arveltiin.
Webinaarin juonsi Pellervon viestintäpäällikkö Maija Hakala.
Videon kesto 53:39 min.