Koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten hyvinvointiin, ja pitkään jatkunut tilanne on kuormittanut monien mieltä. OP haluaa olla tukena yhteiskunnallisesti haastavassa ajassa, ja lahjoittaa osana vastuullisuustyötään MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa.
Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin.
– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.
Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen
Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.
– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.
Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.
Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin.
– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.
Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen
Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.
– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.
Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.