OP lahjoittaa mielenterveysjärjestö MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa

Koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten hyvinvointiin, ja pitkään jatkunut tilanne on kuormittanut monien mieltä. OP haluaa olla tukena yhteiskunnallisesti haastavassa ajassa, ja lahjoittaa osana vastuullisuustyötään MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa.

Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin. 

– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.

Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen

Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.

– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.

Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin. 

– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.

Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen

Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.

– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.

Jaa artikkeli

Lue myös

Hanna Muukka: Yhteiskunnalliset haasteet vaativat yhteisötaloutta

Ruokaläheteille elämiseen riittävä palkka itse omistetun alustan kautta, yhteiskäyttöautot naapureiden kanssa ja kohtuuhintaista hoivapalvelua kotiovelle myös haja-asutusalueella. Kuulostaako haihattelulta? Nämä ovat esimerkkejä yhteisötaloudesta, jolla voisi olla merkittäviä - mutta toistaiseksi liian vähän hyödynnettyjä - mahdollisuuksia kestävämmän ja oikeudenmukaisemman talouden rakentajina Suomessa ja koko EU:n alueella.

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.