OP lahjoittaa mielenterveysjärjestö MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa

Koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten hyvinvointiin, ja pitkään jatkunut tilanne on kuormittanut monien mieltä. OP haluaa olla tukena yhteiskunnallisesti haastavassa ajassa, ja lahjoittaa osana vastuullisuustyötään MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa.

Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin. 

– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.

Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen

Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.

– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.

Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin. 

– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.

Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen

Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.

– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.