OP lahjoittaa mielenterveysjärjestö MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa

Koronakriisi on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten hyvinvointiin, ja pitkään jatkunut tilanne on kuormittanut monien mieltä. OP haluaa olla tukena yhteiskunnallisesti haastavassa ajassa, ja lahjoittaa osana vastuullisuustyötään MIELI ry:n Kriisipuhelin-toiminnalle 100 000 euroa.

Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin. 

– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.

Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen

Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.

– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.

Avun tarve on nyt suuri, ja lokakuussa 2020 Kriisipuhelimessa on pystytty vastaamaan vain noin joka kolmanteen puheluun. OP:n lahjoituksen avulla tulevaisuudessa voidaan vastata apua tarvitsevien soittoihin jopa 10 000 kertaa useammin. 

– Kulunut vuosi on ollut monella tavalla haastava. Kriisipuhelin-toiminta helpottaa ihmisten henkistä hätää, ja lahjoituksen avulla voimme hyvin kohdennetusti auttaa yhä useampaa akuutista kriisistä kärsivää ihmistä ja heidän läheisiään, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Tuuli Kousa.

Koronakriisi heijastuu selvästi avun tarpeeseen

Poikkeuksellinen vuosi on muuttanut avun tarpeen syitä. Aiemmin Kriisipuhelimeen tulleet puhelut liittyivät usein ongelmiin ihmissuhteissa tai huoleen läheisestä, mutta nyt koronapandemian vaikutukset näkyvät selvästi myös ihmisten henkisessä jaksamisessa.

– Koronakriisin myötä ahdistuneisuus on noussut yleiseksi syyksi soittaa. Myös arjessa selviäminen, taloudelliset ongelmat sekä työelämässä tai koulussa selviytyminen ovat syitä ottaa yhteyttä. Lisäksi soittajilla on aiempaa useammin itsetuhoisia ajatuksia, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Haastava aika on toisaalta lisännyt myös ihmisten halua auttaa ja avun tarjoajien aktiivisuutta. Kriisipuhelimen koulutetut vapaaehtoiset ovat vastanneet tänä vuonna jo 36 000 soittoon, mikä on noin puolet Kriisipuhelimen vastatuista soitoista.

Jaa artikkeli

Lue myös

S-ryhmä kehittää vesivastuutyötään – Yritysten yhteinen vesihanke käynnistyy ennätyskuivuudesta kärsineessä Espanjassa

Ruoantuotanto kärsii ilmastonmuutoksen voimistamista sään ääri-ilmiöistä, kuten tulvista ja lisääntyvistä kuivuusjaksoista. Ratkaisuja kestävään vedenkäyttöön etsitään nyt myös uudenlaisessa yritysten välisessä yhteistyössä. S-ryhmä, pohjoismaisten osuustoiminnallisten yritysten hankintayhtiö Coop Trading sekä kolme muuta eurooppalaista kaupparyhmää osallistuvat kestävään vedenkäyttöön liittyvään pilotointihankkeeseen. Hanke toteutetaan vesikriittisellä Huelvan ja Doñanan alueella Etelä-Espanjassa. 

Onko yritysten nettovaikuttavuutta mahdollista laskea?

Tämän vuoden Osuustoiminta-lehden Vuosikirjassa käytimme ensimmäistä kertaa Upright Projectin nettovaikuttavuusdataa yritysten vertailemiseen. Malli on nimittäin hyvin kiinnostava ja erityisesti sijoittajat, mutta myös monet suuret suomalaiset yritykset käyttävät sitä jo oman toimintansa positiivisten ja negatiivisten vaikutusten esille tuomiseen ja arviointiin. Mistä Uprightin nettovaikuttavuudessa on kysymys?

Metsä Group ja Valmet kehittävät yhteisen vastuullisuusmallin teollisille investointihankkeille

Metsä Group ja Valmet kehittävät yhteistyössä kattavaa vastuullisuuden toimintamallia liittyen teknologia- ja kunnossapitoinvestointeihin. Toimintamalli sisältää vastuullisuuden eri teemat ottaen huomioon ympäristön, yhteiskuntavastuun ja hyvän hallintotavan (ESG). Mallia on tarkoitus käyttää Valmetin Metsä Groupille toimittamien prosessikokonaisuuksien sekä niihin liittyvien hankintaketjujen vastuullisuuden todentamiseen.