Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Vetoomuksen on allekirjoittanut lähes 200 osuustoimintayrityksen johtajaa ja asiantuntijaa (mukana muun muassa SOK, Valio, OP Ryhmä, LähiTapiola ja Metsä Group). Vetoomuksessa vaaditaan, että osuustoiminta sisällytetään kiinteäksi osaksi talous- ja yrittäjyysopetusta kaikilla koulutusasteilla peruskoulusta korkeakouluihin.

Pellervon hallituksen puheenjohtaja Petri Pitkänen luovutti vetoomuksen Osuustoimintapäivän yhteydessä, joka järjestettiin eduskunnassa YK:n kansainvälisen osuustoiminnan juhlavuoden 2025 kunniaksi.

“Nykyinen talousopetus antaa nuorille vinoutuneen kuvan eri yritysmuodoista. Se keskittyy lähes yksinomaan sijoittajaomisteisiin yrityksiin ja jättää huomiotta merkittävän, yhteisöllisen ja demokraattisen toimintatavan. Haluamme, että nuoret saavat kattavan käsityksen siitä, että yritysmuotona voi olla myös asiakas- tai jäsenomisteinen malli. Tämä on tulevaisuuden kansalaistaitoa”, sanoo Pitkänen.

Osuustoiminta on taloudellinen jättiläinen, jota ei tunneta

Vetoomuksessa korostetaan, että osuustoiminta ei ole marginaalinen yritysmuoto, vaan merkittävä talouden toimija. Suomessa on noin 3 300 osuuskuntaa, jotka työllistävät lähes 100 000 henkilöä ja joiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli 40 miljardia euroa. Yli 90 prosenttia suomalaisista on jäsen vähintään yhdessä osuuskunnassa tai keskinäisessä yhtiössä.

Tietämyksen puute on kuitenkin suurta. Pellervon tuoreen kyselyn mukaan vain alle kolmasosa (29 %) suomalaisista kokee tuntevansa osuustoiminnan hyvin. Samaan aikaan 68 prosenttia vastaajista uskoo osuuskuntien toimivan oman alueensa parhaaksi ja 46 prosenttia näkee niiden olevan ratkaisun kestävän kehityksen haasteisiin.

“Tämä ristiriita on hämmästyttävä. Ihmiset ovat osa osuustoimintaa, arvostavat sen vaikutuksia, mutta eivät tunne sitä kunnolla. Koulutus on avain tähän muutokseen. Kun nuoret oppivat tuntemaan myös osuuskuntamallin, he saavat työkaluja rakentaa kestävämpää ja demokraattisempaa yhteiskuntaa”, Pitkänen toteaa.

Pellervon hallituksen puheenjohtaja Petri Pitkänen luovutti osuustoimintaopetusvetoomuksen eduskuntaryhmien edustajille. Vetoomuksen vastaanottivat kansanedustajat Noora Fagerström (Kokoomus), Hanna Laine-Nousimaa (SD), Vilhelm Junnila (Perussuomalaiset), Petri Honkonen (Keskusta) ja Krista Mikkonen (Vihreät) sekä eduskuntaryhmän pääsihteeri Silja Borgasrsdottir Sandelin (RKP) ja ryhmäavustaja Jussi Kastepohja (KD).

Demokratiaa ja kestävyyttä luokkahuoneeseen

Vetoomuksen mukaan osuustoiminnan opettaminen ei ole vain yritysmuodon esittelyä, vaan se välittää nuorille perustavanlaatuisia arvoja:

  • Taloudellinen valta kuuluu kaikille, ei vain harvoille.
  • Yrityksiä voidaan johtaa demokraattisesti
  • Kestävyys on kilpailuetu: Yhteisöllisyys ja pitkäjänteisyys voivat olla menestyksen avaimia.

Vetoomuksessa vaaditaan myös korkeakouluopetuksen uudistamista, sillä osuustoiminnan tutkimus on Suomessa vähäistä ja taloustieteelliset teoriat nojaavat usein pelkästään osakeyhtiömalliin.

Osuustoimintapäivän ja vetoomuksen luovutuksen tavoitteena on herättää poliittinen päätöksenteko ja laaja yleisökeskustelu osuustoiminnan roolista suomalaisessa yhteiskunnassa ja taloudessa.

Koko vetoomusteksti taustoineen: https://pellervo.fi/edunvalvonta/vetoomus-osuustoimintaopetuksen-lisaamiseksi-2025

Jaa artikkeli

Lue myös

No posts found.

Tilaa uutiskirje