Tiimityö- ja palautetaitoja, asenteen uudelleen suuntaamista kielteisestä myönteiseksi, kuuntelemisen merkitystä ja konkreettisia keinoja tiimin käynnistysvaiheeseen. Muun muassa tällaisia taitoja ovat ikäihmisten palveluohjaajat ja heidän esimiehensä oppineet Less Miserables osk:n työpajoissa.
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran rahoittaman hankkeen myötä nuoret osuuskuntayrittäjät Maria Ruokonen ja Lauri Holja valmentavat hoiva-alan esimiehiä ja työntekijöitä tiimityöskentely- ja dialogitaidoissa sekä johtamisessa. Osallistavissa työpajoissa opitaan yhdessä tekemällä, tietoa jakaen ja luoden.
“Työpajassa oman tiimimme yhteishenki vahvistui, ja uskon että yhteen hiileen puhaltaminen välittyi myös muille osallistujille. Päivän aikana sain oivalluksia johtajuudesta sekä tiimin unelmista, ja opin miten itse voisin parantaa vuorovaikutustaitojani. Ratkaisukeskeinen toiminta asiakkaiden kanssa välittyy myös muihin kohtaamisiin – kohtaamisiin esimiehen ja tiimin kanssa sekä omien läheisten ja rakkaiden kanssa. Kun sen oivaltaa, on se tapa kohdata muita ihmisiä elämässä koko ajan läsnä”, Tampereen Kotitorin asiakasohjaaja Jenni Leijo kommentoi päivän antia.
Tarve tällaisille työyhteisöä rikastuttaville ja yhteistyötä lisääville koulutuspäiville näyttää olevan suuri. Ratkaisukeskeinen, arvolähtöinen ja valmentava toimintakulttuuri lisää tutkitusti työ- ja asiakastyytyväisyyttä ja sen lisäksi houkuttelee nuorta työvoimaa esimerkiksi vanhustyön pariin.
“Esimiehen on tunnistettava y-sukupolven erityispiirteet, koska hoitotyöstä pitää saada vetovoimainen ja hoitajien jaksamiseen pitää panostaa. Positiivinen ilmapiiri auttaa jaksamaan ja myönteinen elämänasenne luo miellyttävän työympäristön lisäämällä työhyvinvointia”, Tampereen Kotitorin palveluesimies Tuula Holja kommentoi.
Työpajoja on järjestetty osana kolmevaiheisia koulutuksia yhteistyössä Sitran, Tampereen kaupungin ja Tampereen Kotitori -toimintamallia tuottavan Mawell Care Oy:n kanssa.
“Työpajoissa käsitellyt aiheet ovat tärkeitä, koska toimintamallissamme asiakas on nostettu keskiöön. Jotta pystymme avoimesti ja asiakkaan toiveita kuunnellen toimia, tarvitsemme uudenlaista asennetta kohtaamiseen ja oman itsemme kehittämiseen. Sitran hankkeen tavoitteena on tämän toimintamallin levittäminen Tampereelta myös muualle Suomeen”, Tuula Holja kertoo.
“Nämä työpajat ovat vetäjillekin antoisia ja innostavia. Parasta tässä on, että saa oman työn kautta luoda hyötyä, arvoa ja parempaa fiilistä asiakkaillemme, asiakkaidemme asiakkaille sekä koko yhteiskuntaan”, Ruokonen iloitsee.