Metsä Group toteutti yrityskulttuurin vastuullisuutta mittaavan eettisyysbarometrin toista kertaa

Vastuullinen yrityskulttuuri on yksi Metsä Groupin vuodelle 2030 asettamista kestävän kehityksen tavoitteista. Tavoitteen toteutumista mittaavan, toista kertaa toteutetun, eettisyysbarometrin tulosten mukaan lähes jokaisella tutkimuksen osa-alueella on tapahtunut parannusta verrattuna vuoden 2020 mittaukseen. Tutkimukseen vastasi yli 5 600 metsägroupilaista. Useita kehitystoimenpiteitä käynnistetään toiminnan eettisyyden edelleen parantamiseksi.

”Meitä kiinnostavat aiheet, jotka toimipaikoillamme kulloinkin puhututtavat ja ovat ajankohtaisia yrityskulttuurin vastuullisuuden näkökulmasta. Haluamme kehittää toimintaamme esiin tulleisiin epäkohtiin ja uusiin vaatimuksiin liittyen”, Compliancesta ja eettisyydestä Metsä Groupissa vastaava johtaja Tarja Tudor sanoo.

Kesällä 2022 toteutetun eettisyysbarometrin tulosten perusteella Metsä Groupissa käynnistetään seuraavat kehitystoimenpiteet:

  • esihenkilökoulutuksissa lisätään painoarvoa sille, että eettisiin epäkohtiin puututaan ja epäkohdista ilmoittamiseen rohkaistutaan aiempaa paremmin
  • eettisten toimintaperiaatteidemme keskeinen sisältö koulutetaan koko henkilöstölle uudistetun verkkokoulutuksen avulla 
  • anonyymi rekrytointi otetaan päärekrytointitavaksi
  • rekrytoinnin läpinäkyvyyttä lisätään julkaisemalla kaikki avoimet tehtävät sisäiseen hakuun lukuun ottamatta niitä tehtäviä, joihin liittyy seuraajasuunnittelu
  • järjestetään paikallisia työpajoja ”Metsä meille kaikille”-yhdenvertaisuusvisiomme toteutumisen edistämiseksi, jotta voimme varmistaa yhdenvertaisuuden ja mukaan ottamisen toteutumisen arjen tasolla kaikilla toimipaikoillamme.

Metsä Group on asettanut barometrin tuloksena syntyvälle eettisyysindeksille tavoitteen 100 % vuoden 2030 loppuun mennessä. Vuonna 2022 eettisyysindeksi on 85,2 % (2020: 84,4 %).

”Yrityskulttuurin vastuullisuutta ei tule pitää itsestäänselvyytenä. Sitä pitää osata vaalia, mutta myös haastaa. Haluamme rohkaista henkilöstöämme keskustelemaan vastuullisuudesta avoimesti, eettisyysbarometrin tulokset tarjoavat erinomaista dataa ja aiheita keskustelujen tueksi. Vain toimimalla oikein jokapäiväisessä arjessamme voimme varmistaa menestyksemme jatkossakin”, Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä sanoo.

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Groupin uudistava maankäyttö tähtää luonnon tilaa vahvistavaan kulttuurimuutokseen rakennetussa ympäristössä

Metsä Group on asettanut tavoitteekseen luonnon tilan vahvistamisen toiminnassaan vuoteen 2030 mennessä. Nyt laaditut uudistavan maankäytön periaatteet ohjaavat suunnitelmien toteuttamista rakennetussa ympäristössä. Uudistavan maankäytön pilottivaihe käynnistyi viime vuonna Kemissä. Villi vyöhyke ry:n kanssa laaditut periaatteet ohjaavat biodiversiteettisuunnitelmien toteuttamista kaikilla Metsä Groupin 25 tehdaspaikkakunnalla lähivuosien aikana.

Hanna Muukka: Yhteiskunnalliset haasteet vaativat yhteisötaloutta

Ruokaläheteille elämiseen riittävä palkka itse omistetun alustan kautta, yhteiskäyttöautot naapureiden kanssa ja kohtuuhintaista hoivapalvelua kotiovelle myös haja-asutusalueella. Kuulostaako haihattelulta? Nämä ovat esimerkkejä yhteisötaloudesta, jolla voisi olla merkittäviä - mutta toistaiseksi liian vähän hyödynnettyjä - mahdollisuuksia kestävämmän ja oikeudenmukaisemman talouden rakentajina Suomessa ja koko EU:n alueella.

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.