Vuoden osuustoimintateko -kilpailu

Mitä puhuttelevaa jokin osuuskunta, osuuspankki tai keskinäinen vakuutusyhtiö on tehnyt: Uusi avaus paikallisyhteisön hyväksi? Painava jäsenhyöty? Innovatiivinen tapa olla osuustoiminnallinen? 

Pellervo haluaa nostaa näitä tekoja ja toimintaa suuremman huomion kohteeksi ja on vuodesta 2024 järjestänyt Vuoden osuustoimintateko -kilpailun. 

Voittajaksi sopiva teko voi olla pieni tai suuri, laajaan ihmisryhmään vaikuttava tai jollekin erityiselle ryhmälle kohdistettu. Teko on myös jotenkin yhdistettävissä yhteen tai useampaan osuustoiminnan arvoon tai periaatteeseen. Kilpailun loppusuoralle eteneviä tekoja yhdistää se, että ne inspiroivat myös muita osuuskuntia tai vastaavia toimijoita. 

Ehdokkaita kilpailuun voi nimetä kuka tahansa, ja lopullisen valinnan finalisteista sekä voittajasta tekee erillinen tuomaristo. Voittaja julkaistaan aina keväällä Pellervon Päivässä.

Vuoden osuustoimintateko voittajat

2025Kovameno OSK

2024Oulun Seudun Sähkö

arvo

Arvo Sijoitusosuuskunta

Jäseniä 24 000, kotipaikka Ylivieska


Teko
: Osuuksien kauppapaikaksi pörssin First North -lista, ensimmäisenä osuuskuntana Suomessa

Miksi? First North -pörssilistautumisen tavoitteena oli saada Arvon osuuksille moderni markkinapaikka ja lisätä niiden arvoa. Osuustoimintayrityksen kaksoisluonne tarkoittaa Arvossa kilpailukykyisen tuoton hakemista sijoitustoiminnasta samalla kun luodaan menestystä yli 100-vuotiaan osuuskunnan perinteiselle toiminta-alueelle eli Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalle.

Arvo edistää alueellista hyvinvointia kahdella tavalla: kohdistamalla osan sijoituksistaan Pohjois- ja Keski-Pohjanmaan talousalueilla toimiviin listaamattomiin yrityksiin ja maksamalla vuosittain suurimman osan tuloksestaan jäsenistölleen osuuskorkoina.

https://arvosijoitus.fi

oss

Oulun Seudun Sähkö

Jäseniä 20 000, kotipaikka Kempele


Teko:
Vakaa ja markkinoihin nähden edullinen energiahinta sekä kaukolämpöä tuottavan aurinkopuiston rakentaminen ensimmäisenä Suomessa.

Miksi? OSS on toiminut omistajaosuuskuntiensa jäsenille hyvänä välineenä hallita sähkön ja kaukolämmön kustannuksia. Sähkön ja kaukolämmön jäsenalennukset (30 %) ja valokuituverkon (10%) ovat tuntuvia ja niitä on viime aikoina myös laajennettu.Toiminnallaan se on luonut kestävää hyötyä jäsenilleen ja myös kantanut yhteiskunnallista vastuuta tilanteessa, joissa muiden sähköyhtiöiden hinnat kuluttajille ovat vaihdelleet rajusti.

Osuuskunta rakentaa parhaillaan myös Suomen ensimmäistä kaukolämpöverkkoon kytkettävää merkittävän kokoista aurinkopuistoa. Valmistuessaan vuoden lopulla se tuottaa kaukolämmön koko Limingan alueelle. Kyseessä on merkittävä alueellinen investointi. OSS:n tavoitteena on olla hiilineutraali energiayhtiö vuonna 2025.

https://www.oulunseudunsahko.fi

tilipaiva

SOK

Jäseniä S-ryhmässä yhteensä 2,5 miljoonaa, alueosuuskauppoja tukevan SOK:n kotipaikka Helsinki

Teko: Omistajan Tilipäivä -kampanja, uusi ja erittäin näkyvä tapa puhua asiakasomistajuudesta eli osuuskaupan jäsenyydestä

Miksi? Tapa puhua osuustoiminnasta haluttiin kääntää ympäri. Tavoitteena on tarjota konkretiaa siitä, mitä hyötyä asiakasomistajuudesta ja keskittämisestä on erityisesti nuoria herättelevästi, sillä ilman uusia nuoria jäseniä osuuskaupalla ei ole tulevaisuutta. Myös henkilöstö on kokenut asiakasomistajuudesta puhumisen haastavaksi ja kaivannut siihen helposti ymmärrettävää sanoitusta.

Kampanjan keskeinen viesti on, että bonus on oikeaa rahaa ja osuuskaupan ansiosta joka toisella suomalaisella on ylimääräinen Tilipäivä joka kuun kymmenes päivä. Tilipäivän kasvona toimii rennon hassuttelevaan tyyliin bonuksista puhuva Eero. Portion Boysin Tilipäivä-kappale on kerännyt valtavan määrän kuuntelukertoja (Spotify yli 777 000, Youtube yli 300 000). Kun asiakasomistajia kannustetaan keskittämään ostoksiaan osuuskaupan toimipaikkoihin, autetaan yhteisöjäkin ja alueiden elinvoimaisuutta menestymään. Konseptissa keskeistä on myös henkilökunnan osallistaminen – S-ryhmässä henkilökunta on kolmoisroolissa: työntekijöinä, jäseninä ja itse asiakkaina. Osuuskauppojen työntekijät pukeutuvat kuukausittain Tilipäivä-asusteisiin ja tavoitteena on, että innostus ja ylpeys maan parhaasta bonusohjelmasta ja osuustoiminnasta näkyy niin paikan päällä toimipaikoissa kuin sosiaalisessa mediassakin.

https://omistajantilipaiva.fi

Lisää Tilipäivän taustoista ja vaikuttavuudesta: https://f.io/Yp9AzrcT (video)

Tarjoomo

Jäseniä 150 (yhteisöä), kotipaikka Kuopio

Teko: Ikäihmisille palveluita tuottavien yrityksien uraauurtava markkinointialusta yhteistyösopimukseen Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa.

Miksi? Kuopion kaupungin myötävaikutuksella syntynyt Tarjoomo on osuustoiminnallisuuden erinomainen sovellus jo itsessään. Sen antama palveluvalikoima on laaja – suosituimpia ovat kotisiivous, ateriapalvelut, jalkahoidot, kuljetuspalvelut sekä avustajapalvelut. Myös kotitalkkaripalveluita on tarjolla. Tarjoomo.fi -palveluhaun kautta palveluistaan voivat ilmoittaa myös muut kuin jäsenet – nyt mukana on 260 yritystä.

Tarjoomo auttaa hyvinvointialuetta tarjoamaan itse maksettavia vaihtoehtoja asiakkaille tilanteisiin, joissa hyvinvointialueen palvelukynnys ei ylity. Osuuskunta haluaa edistää yhteiskunnan ja palveluiden kehittymistä ikäystävällisemmäksi myös laajemmin: Viime vuonna jäsenille tehtiin videoluentoihin perustuva Ikäystävällinen yritys -verkkokurssi. Palvelutiedot painetaan myös lehteen, jota jaetaan asiakkaille hyvinvointialueen ikäihmisiä palvelevissa asiakaspalvelupisteissä.

Osuuskunnan esittelyvideo

Tilaa uutiskirje