Työtä ja hyvinvointia osuustoiminnan avulla
1. Osuustoimintamalli tasaveroiseksi muiden yritysmallien kanssa
Osuustoimintamalli vahvemmin esille kaikilla koulutusasteilla
- Koulutusta talouden toiminnasta ja yrityksien eri muodoista laajennettava kaikilla koulutusasteilla, tavoitteena entistä paremmat kansalaistaidot.
- Osuustoimintamalli on nostettava esille muiden yritysmallien rinnalle osaksi opetusta ja tutkimusta kaikilla koulutusasteilla perusopetuksesta korkeakouluihin.
- Yrittäjyyden eri vaihtoehdot, osuuskunta mukaan lukien, on tärkeä tehdä nuorille tutuksi jo peruskoulussa.
KEINOT: Opetussuunnitelman tekijöitä ohjataan osuustoiminnan huomioimiseen. Korkeakouluja kehotetaan ottamaan osuuskuntamalli osaksi opetusta ja tutkimusta.
Osuuskunnat huomioitava kaikessa yhtiölainsäädännössä
- Osuuskuntien ongelmat lainsäädännössä liittyvät moniin eri lakeihin, jotka määrittelevät yritysten toimintaa. Mikäli osuuskuntaa tai keskinäistä vakuutusyhtiötä ei ole erikseen mainittu, se johtaa helposti epätasa-arvoiseen kohteluun muihin yritysmuotoihin verrattuna.
- Myös verokohtelussa on muista kuin verolaeista johtuvia eroavaisuuksia.
KEINOT: Osuuskunnat ja keskinäiset yhtiöt on huomioitava lainsäädännössä ja uuden lainsäädännön valmistelussa yhdenvertaisesti osakeyhtiöiden kanssa.
Sosiaali-, eläke- ja työttömyysturva myös työosuuskuntien jäsenille
- Epätyypillisen ja alustatyön kohtelu on iso yhteiskunnallinen kysymys, joka koskettaa sekä työnantajia että ay-liikettä. Reiluun työhön nojaavan alustatalouden edellytykset on varmistettava.
- Työntekijöiden omistamien työosuuskuntien toimintamahdollisuudet on varmistettava sekä osa-aikaisessa että keikkatyössä. Tämä auttaa mm. kulttuuri- ja tapahtuma-alan nousua merkittävästi.
- Nykyhallitusohjelmassa todetaan, että työsuhdetta ei saa naamioida muuksi. Näin on edelleen, työsuhdeasiaa pitäisi selkiyttää.
KEINOT: Lainsäädäntöä ja viranomaisten ohjeistusta on muutettava siten, että työosuuskuntien jäseniä ei tulkita yrittäjiksi. Ministeriöiden ohjausta tässä TE-toimistoille on selkiytettävä.
Osuuskunnilta ei saa evätä muiden saamia julkisia tukia
- Osuuskuntien tulee saada samat mahdollisuudet tukiin ja rahoitusmahdollisuuksiin kuin sijoittajaomisteisilla yrityksillä.
KEINO: ELY-keskusten ja Finnveran ohjeistusta on selkiytettävä.
Yritysneuvonnan osuustoimintatietämystä laajennettava
- Osuustoiminta ei saa yritysmuotona olla yhdellekään neuvojalle tuntematon tai unohtua valikoimasta. Yritysneuvojien koulutusta osuustoiminnasta on lisättävä.
KEINO: Rahoitus yritysneuvojien osuustoimintakoulutukseen.
2. Asumisen rahoitukseen lisää ratkaisuja
Asuntorakentamisen julkiset tuet yritysmuoto- ja paikkaneutraaleiksi
- Asunto-osuuskunnat ovat hyvä tapa lisätä kohtuuhintaista asumista mm. silloin kun asuntopula ja asumisen kalleus vaikeuttavat työvoiman liikkuvuutta.
- Uusille asumisratkaisuille on kysyntää myös ruuhka-Suomen ulkopuolella, mutta näitä ei ARA ole toistaiseksi suosinut.
- Asunto-osuuskunta on yhtiömuotona huonosti tunnettu ja siksi sen on usein vaikea löytää rakentamisvaiheen rahoitusta.
KEINOT: Asumisosuuskunnat on otettava ARA:n rahoitusinstrumenttien piiriin. Uusien asumismallien kokeilua tulee tukea niiden sijaintipaikasta riippumatta.
Yhteinen näkemys asunto-osuuskunnista osana asuntopolitiikkaa
- Sääntelyn epäselvyys ja pilottien moninaisuus hankaloittavat asunto-osuuskuntien syntymistä.
- Asunto-osuuskunnilla on luonteva paikka osana valtion asuntopolitiikkaa, mutta se vaatii tälle yhtiömuodolle määritellyt yhteneväiset tavoitteet.
KEINO: Kootaan ympäristöministeriön johdolla työryhmä, jossa ovat edustettuina myös maanomistuksen, kaavoituksen, rahoituksen ja rakentamisen toimijat.
3. Osuuskunnat tasavertaisiksi sotepalveluiden tarjoajiksi
Osuuskuntia ei tule unohtaa sotealueiden palvelutuotannossa
- On tärkeää, että osuuskunnat pääsevät kilpailemaan sosiaali- ja terveysalan palveluiden tarjoamisessa tasavertaisesti muiden kanssa siitä riippumatta, ovatko ne työosuuskuntia vai yrittäjäomisteisia osuuskuntia.
- Uusien hyvinvointialueiden palveluhankinnoissa tulee myös muistaa, että paikallisten pienyritysten mahdollisuudet osallistua sote-palveluiden tuottamiseen lisääntyvät merkittävästi, jos ne perustuvat usean toimijan yhteistyöalustaksi osuuskunnan.
KEINO: Erityyppisten osuuskuntien mahdollisuudet toimia hyvinvointialueiden palveluntarjoajana tulee varmistaa.
4. Harvenevan maaseutualueen palveluille mahdollisuuksia
Palveluiden katoamista harvaanasutuilta alueilta ei tule hyväksyä
- Osuuskunta tarjoaa yritysmallin, jolla voidaan järjestää taloudellisesti mielekkäällä tavalla peruspalveluita katvealueille (kuten monipalvelupisteet). On tärkeää pyrkiä lisäämään tietoisuutta tästä mahdollisuudesta.
- Lisäksi on havaittava tilanteet, joita muu markkina ei ratkaise. Tämä on linjassa myös EU:n yhteisötalouden toimintasuunnitelman kanssa.
KEINO: Rahoitusta osuuskuntahankkeille palvelujen järjestämisen keinona tapauksissa, joissa ne eivät enää markkinavetoisesti toimi.
5. Huoltovarmuudesta pidettävä kiinni
Ymmärrystä osuuskuntien merkityksestä huoltovarmuuden vaalijoina
- Yritysmalli on laajasti käytössä sekä maksuvälityksessä, vesihuollossa, sähkö- ja laajakaistainfrassa että elintarvikkeiden tuotannossa, jalostuksessa ja kuluttajakaupassa.
- Osuuskuntien merkitys palvelujen tuottajana muilla kuin tiheästi asutuilla alueilla on tärkeää muistaa mainita, kun valtionhallinnossa puhutaan huoltovarmuuskriittisistä toimialoista.
KEINO: Maininta osuuskuntien tärkeydestä huoltovarmuuden ylläpitäjänä kirjataan hallitusohjelmaan.