Mihin ja missä identiteetti vaikuttaa? Mikä on tässä ajassa merkityksellistä? Keskustelua osuuskuntien arvoista käydään nyt eri puolilla maailmaa, myös Suomessa. Pohjois-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Juha Kivelä ja Uudenmaan Osuuspankin hallituksen puheenjohtaja Annukka Nikola Pellervon Aamun vieraina kertomassa, miten he oman yrityksensä näkevät, millainen on osuustoiminnan rooli sen johtamisessa?
Osuustoiminnan arvot ovat ohjanneet osuuskuntien toimintaa jo yli sadan vuoden ajan, mutta ovatko ne riittävät tai oikeanlaiset modernissa maailmassa? Miten osuustoimintaidentiteetti näkyy suuren yrityksen arjessa ja johtajuudessa?
Osuustoiminnan arvoista käydään parhaillaan keskusteluja eri puolella maailmaa. Kansainvälinen osuustoimintaliitto ICA käynnisti virallisen osuustoimintaidentiteetin tarkasteluprosessin reilu vuosi sitten. Edellisen kerran näin tehtiin 30 vuotta sitten. Onko osuustoiminta murroskohdassa, miten se istuu nykyaikaan? Nyt ollaan kansallisten ja paikallisten keskustelujen vaiheessa ja johtopäätöksien sekä toiminnan aika on tämän vuoden loppupuolella. Lue lisää: https://identity.coop.today/
Pohjois-Karjalan Osuuskaupalla on 105 000 jäsentä ja se on OT-lehden Vuosikirja-analyysissa ollut viime vuodet kärkisjoilla osuuskauppojen liiketoimintaa keskenään vertailtaessa. OP Uusimaa puolestaan on Suomen suurin osuuspankki 350 000 omistaja-asiakkaallaan. Pankki syntyi fuusioiden myötä viime vuonna. Nikola ja Kivelä ovat molemmat myös Pellervon hallituksen uusia jäseniä.
Pellervon Aamu on kaikille osuuskunnista kiinnostuneille avoin ja maksuton webinaari, jossa myös yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun.