Pellervon Aamu: Nuoret ja osuustoimintaopetus

Päivämäärä:
Avainsanat:

Liki parisataa osuustoimintayritysten ylintä johtajaa, tutkijaa ja järjestövaikuttajaa jätti syyskuun alussa opetusministeri Li Anderssonille ja tiedeministeri Petri Honkoselle vetoomuksen, jolla haluttiin kiinnittää ministerien huomio osuustoiminnallisen yritys- ja talousmallin vähäiseen näkyvyyteen Suomen koulujärjestelmässä.  

Yrityksiin ja talouteen liittyvät koulusisällöt käsittelevät asioita lähtökohtaisesti sijoittajaomisteisten yritysten näkökulmasta. Allekirjoittajat vetosivat muutoksen puolesta: Osuustoiminnan olisi tultava lapsille ja nuorille tutuksi tasaveroisesti muiden yritysmallien kanssa.

Osuustoiminnan idean ymmärtäminen on tärkeää, sillä yritysmuoto tarjoaa sekä globaalisti että kansallisesti monia mahdollisuuksia lisätä taloudellista toimeliaisuutta ja parantaa elämänlaatua. Lisäksi osuuskunnat ovat meidän suomalaisten yhteistä ankkurivarallisuutta

Kyse ei ole vain yrittäjyyskasvatuksesta vaan osuustoiminnan merkityksen ja sen arvojen sekä periaatteiden opettamisesta ikäkaudelle sopivalla tavalla esiopetuksesta aina korkea-asteelle saakka.

Mitä asialle kuuluu? Pellervon Aamun vieraana opetusneuvos Kristina Kaihari OPH:sta, joka vastaa perusopetuksen ja toisen asteen opetussuunnitelmasisällöistä yhteiskuntaopin osalta ja vuorineuvos Taavi Heikkilä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Miltä asia näyttää opetushallituksen, miltä mm. Aalto-yliopiston ensimmäisten osuustoimintakurssilaisten tuomasta näkökulmasta? Entä tulevaisuus, millaisia edistymismahdollisuuksia aiheella on?

Jaa artikkeli

Lisää tapahtumia

EU webinar: The 2022 EU Agricultural Outlook conference

Liki parisataa osuustoimintayritysten ylintä johtajaa, tutkijaa ja järjestövaikuttajaa jätti syyskuun alussa opetusministeri Li Anderssonille ja tiedeministeri Petri Honkoselle vetoomuksen, jolla haluttiin kiinnittää ministerien huomio osuustoiminnallisen yritys- ja talousmallin vähäiseen näkyvyyteen Suomen koulujärjestelmässä.   Yrityksiin ja talouteen liittyvät koulusisällöt käsittelevät asioita lähtökohtaisesti sijoittajaomisteisten yritysten näkökulmasta. Allekirjoittajat vetosivat muutoksen puolesta: Osuustoiminnan olisi tultava lapsille ja nuorille tutuksi tasaveroisesti

ICA webinar: Results of the survey on the Cooperative Identity

Liki parisataa osuustoimintayritysten ylintä johtajaa, tutkijaa ja järjestövaikuttajaa jätti syyskuun alussa opetusministeri Li Anderssonille ja tiedeministeri Petri Honkoselle vetoomuksen, jolla haluttiin kiinnittää ministerien huomio osuustoiminnallisen yritys- ja talousmallin vähäiseen näkyvyyteen Suomen koulujärjestelmässä.   Yrityksiin ja talouteen liittyvät koulusisällöt käsittelevät asioita lähtökohtaisesti sijoittajaomisteisten yritysten näkökulmasta. Allekirjoittajat vetosivat muutoksen puolesta: Osuustoiminnan olisi tultava lapsille ja nuorille tutuksi tasaveroisesti