OPn yhteisömuoto ja asiakasedut kilpailijan syynissä

OP Ryhmä on 14.12.2015 saanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolta selvityspyynnön, joka liittyy OP Ryhmän asiakasetuohjelmaan ja toimintaan vähittäispankkipalveluissa ja vahinkovakuutusmarkkinoilla.

Selvityspyynnön taustalla on If Vahinkovakuutusyhtiö, joka esittää, että OPlla olisi määräävä markkina-asema vähittäispankkipalveluissa. Lisäksi yhtiö väittää, että OP olisi syyllistynyt määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön sitomalla toisiinsa vähittäispankkipalvelut ja vahinkovakuutuspalvelut sekä tarjoamalla vahinkovakuutustuotteita alle tuotantokustannusten.

”Markkinaosuutemme vaihtelevat vähittäispankkitoiminnan eri osa-alueilla 20–38 %:n välillä. Väitteet OPn määräävästä markkina-asemasta ovat perusteettomia. Suomen vähittäispankkimarkkinoilla on kaksi suurta toimijaa, joiden markkinaosuudet eivät oleellisesti poikkea toisistaan”, sanoo OPn pääjohtaja Reijo Karhinen.

OP noudattaa toiminnassaan suomalaista ja eurooppalaista kilpailulainsäädäntöä ja kiistää kilpailijan esittämät väitteet.

”Haluamme hyvässä yhteistyössä toimien toimittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle kaikki heidän toivomansa tiedot ja antaa virastolle työrauhan”, Karhinen jatkaa.

Toimenpmdepyynnössä kyseenalaistetaan koko asiakasomisteinen yritysmuoto muun muassa siksi, että yritystä ei omistusrakenteensa takia voi vallata.

”Ymmärrettävästi tämä on meille perustavaa laatua oleva kysymys. Suomi on maailman osuustoiminnallisin maa. Osuustoiminnallisen yrityksen olemukseen kuuluu olennaisena osana omistaja-asiakkaille tarjottavat keskittämisedut, joista mekin pidämme kiinni jatkossa”, Karhinen sanoo.

”Asiakasomisteisena ryhmänä olemme asiakkaitamme varten. Perustehtävämme mukaisesti menestyksestämme hyötyvät niin omistaja-asiakkaamme kuin toimintaympäristömme. Samaan aikaan liiketoimintamme on tehokasta ja kannattavaa sekä pankki- että vahinkovakuutusliiketoiminnassa”, Karhinen korostaa

OPn julkaisema Karhinen kommentoi KKV:n selvityspyyntöä”- video

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje