Kaikki S-ryhmän omien merkkien kahvi, tee ja kaakao on nyt vastuullisuussertifioitua

Kahvin, teen ja kaakaon tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädännön noudattaminen ja viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla.

”Näiden raaka-aineiden tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Vastuullisuussertifiointien avulla varmistamme, että ostamamme kahvin, teen ja kaakaon tuotannossa on kunnioitettu sekä työntekijöitä että ympäristöä”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Täydet 100 % S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) omien tuotemerkkien kahvista, teestä, kaakaojauheista ja suklaista on nyt vastuullisiksi varmennettuja tuotteita. S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla.

Erikoisuutena S-ryhmän valikoimissa on myös täysin uudenlaista toimintamallia edustavia, UTZ-sertifioituja Herkku Africa -kahveja. Niiden valmistaja, kenialainen African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys ostaa kahvipavut suoraan viljelijäosuuskunnilta ja paahtaa ja pakkaa ne suoraan kuluttajapakkauksiin. Tällöin valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

Kahvi, tee ja kaakao eivät ole ainoita raaka-aineita, joiden tuotantoketjuihin liittyy riskejä. S-ryhmä tekee pitkäjänteisesti töitä myös muiden tällaisten raaka-aineiden vastuullisuuden varmentamiseksi.

Esimerkiksi myös kaikki S-ryhmän omien merkkien tuotteissa käytetty palmuöljy on vastuullisuussertifioitua. Palmuöljyä käytetään raaka-aineena esimerkiksi joissakin kekseissä ja leivonnaisissa.

”Palmuöljyä käytetään elintarvikkeissa useiden hyvien ominaisuuksien, kuten neutraalin maun ja huoneenlämmössä puolikiinteän koostumuksen vuoksi”, taustoittaa tuotelaatupäällikkö Juulia Latikka S-ryhmän marketkaupasta.

Kestävän palmuöljyn RSPO-sertifioinnin (Roundtable on Sustainable Palm Oil) kriteerit edellyttävät palmuöljyviljelmiltä muun muassa sitä, että tuotannossa on suojeltava luonnon monimuotoisuutta ja kehitettävä toimintaa paremmaksi eettisin ja ekologisin kriteerein.

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Groupin uudistava maankäyttö tähtää luonnon tilaa vahvistavaan kulttuurimuutokseen rakennetussa ympäristössä

Metsä Group on asettanut tavoitteekseen luonnon tilan vahvistamisen toiminnassaan vuoteen 2030 mennessä. Nyt laaditut uudistavan maankäytön periaatteet ohjaavat suunnitelmien toteuttamista rakennetussa ympäristössä. Uudistavan maankäytön pilottivaihe käynnistyi viime vuonna Kemissä. Villi vyöhyke ry:n kanssa laaditut periaatteet ohjaavat biodiversiteettisuunnitelmien toteuttamista kaikilla Metsä Groupin 25 tehdaspaikkakunnalla lähivuosien aikana.

Hanna Muukka: Yhteiskunnalliset haasteet vaativat yhteisötaloutta

Ruokaläheteille elämiseen riittävä palkka itse omistetun alustan kautta, yhteiskäyttöautot naapureiden kanssa ja kohtuuhintaista hoivapalvelua kotiovelle myös haja-asutusalueella. Kuulostaako haihattelulta? Nämä ovat esimerkkejä yhteisötaloudesta, jolla voisi olla merkittäviä - mutta toistaiseksi liian vähän hyödynnettyjä - mahdollisuuksia kestävämmän ja oikeudenmukaisemman talouden rakentajina Suomessa ja koko EU:n alueella.

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.