Kaikki S-ryhmän omien merkkien kahvi, tee ja kaakao on nyt vastuullisuussertifioitua

Kahvin, teen ja kaakaon tuotanto on keskittynyt maihin, joissa lainsäädännön noudattaminen ja viranomaisvalvonta saattaa olla heikommalla tasolla.

”Näiden raaka-aineiden tuotantoon voi siten liittyä korkeita ihmisoikeus- ja ympäristöriskejä. Vastuullisuussertifiointien avulla varmistamme, että ostamamme kahvin, teen ja kaakaon tuotannossa on kunnioitettu sekä työntekijöitä että ympäristöä”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

Täydet 100 % S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) omien tuotemerkkien kahvista, teestä, kaakaojauheista ja suklaista on nyt vastuullisiksi varmennettuja tuotteita. S-ryhmän marketkauppa hyväksyy kahvin, teen ja kaakaon vastuullisuuden varmentamiseen Reilu kauppa-, UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifioinnit, joiden kriteerien toteutumista seurataan kolmannen osapuolen auditoinneilla.

Erikoisuutena S-ryhmän valikoimissa on myös täysin uudenlaista toimintamallia edustavia, UTZ-sertifioituja Herkku Africa -kahveja. Niiden valmistaja, kenialainen African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys ostaa kahvipavut suoraan viljelijäosuuskunnilta ja paahtaa ja pakkaa ne suoraan kuluttajapakkauksiin. Tällöin valtaosa työstä ja työn arvosta jää alkuperäalueelle.

Kahvi, tee ja kaakao eivät ole ainoita raaka-aineita, joiden tuotantoketjuihin liittyy riskejä. S-ryhmä tekee pitkäjänteisesti töitä myös muiden tällaisten raaka-aineiden vastuullisuuden varmentamiseksi.

Esimerkiksi myös kaikki S-ryhmän omien merkkien tuotteissa käytetty palmuöljy on vastuullisuussertifioitua. Palmuöljyä käytetään raaka-aineena esimerkiksi joissakin kekseissä ja leivonnaisissa.

”Palmuöljyä käytetään elintarvikkeissa useiden hyvien ominaisuuksien, kuten neutraalin maun ja huoneenlämmössä puolikiinteän koostumuksen vuoksi”, taustoittaa tuotelaatupäällikkö Juulia Latikka S-ryhmän marketkaupasta.

Kestävän palmuöljyn RSPO-sertifioinnin (Roundtable on Sustainable Palm Oil) kriteerit edellyttävät palmuöljyviljelmiltä muun muassa sitä, että tuotannossa on suojeltava luonnon monimuotoisuutta ja kehitettävä toimintaa paremmaksi eettisin ja ekologisin kriteerein.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.