Osuuskunta Maitomaa tuo hiilijalanjäljet maitohyllyille ensimmäisenä Suomessa

Ilmastovaikutusten arvioiminen ruokaostoksilla on jatkossa helpompaa, kun savolainen Maitomaa lisäsi maitotölkkiensä kylkiin hiilijalanjälkimerkinnän. Pakkausmuutoksellaan meijeri haastaa myös muita toimijoita päästöavoimuuteen.

Osuuskunta Maitomaa jatkaa ponnistelujaan kestävämmän maidontuotannon puolesta painamalla maitojensa tuotekohtaiset hiilijalanjäljet tölkkeihin ensimmäisenä meijerinä Suomessa. Merkinnän on tarkoitus auttaa kuluttajia arvioimaan, mistä omien ruokavalintojen kasvihuonekaasupäästöt koostuvat, mutta myös kertoa työstä, jota meijerillä tehdään hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

– Olemme ylpeitä luvuistamme ja tahdoimme myös tuoda ne mahdollisimman lähelle kuluttajaa. Nämä ovat hiilijalanjälkemme nyt ja kehitämme jatkuvasti tapoja, joilla niitä pienennetään sekä meijerin puolella että yhteistyössä maitotilojen kanssa, toimitusjohtaja Markku Iivonen kertoo.

Hiilijalanjälkimerkinnät elintarvikkeissa ovat lisääntyneet, mutta maitohyllyillä niitä ei ole ennen Maitomaata ollut nähtävillä.

– Vaikka kasvipohjaisten tuotteiden määrä kasvaa, suurin osa suomalaisista on yhä sekasyöjiä. On tärkeää, että kuluttajat voivat vertailla eläinperäistenkin tuotteiden hiilijalanjälkiä. Kannustamme muita meijereitä mukaan helpottamaan maidonostajia ruokakorinsa vastuullisuuden arvioimisessa, Iivonen sanoo.

Maitomaan luku on kattava

Elintarvikkeiden hiilijalanjälkiselvitysten haasteena on erilaiset laskentatavat. Meijerit saattavat esimerkiksi ilmoittaa vain yhden tilansa hiilijalanjäljen tai jättää maaperän päästövaikutuksia huomioimatta. Yhteisten laskentakriteerien puuttuessa kuluttajan on vaikea arvioida, ovatko luvut keskenään vertailukelpoisia.

Maitomaa selvitti viime vuonna maidontuotantonsa hiilijalanjäljen kokonaisuudessaan rehupelloilta tölkkiin asti Euroopan komission ympäristöjalanjälkiohjeistuksen (Product Environmental Footprint) suosittaman laskentatavan mukaisesti. Laskentatapa sisältää myös turvepeltojen ja maankäytön muutosten vaikutukset ja selvitykseen osallistuivat kaikki meijerin reilut sata tilaa.

– Meidän luvussamme on mukana se, mistä maidontuotanto on lähtöisin: pelloilta. Turvepeltojen ja maankäytön muutosten vaikutukset ovat merkittäviä, Iivonen selvittää.

Sinnikkyys päihittää jyrkkyyden

Maitomaa on viime vuosina tehnyt mittavia panostuksia vastuullisen maitoketjun rakentamiseen. Viisi vuotta sitten Maitomaa sai toisena meijerinä Euroopassa lehmien hyvinvointia mittaavan Welfare Quality -sertifikaatin. Hiilijalanjälkeään meijeri pyrkii pienentämään vuoden 2021 tasosta 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

Vaikka ilmaston kannalta parempien ratkaisujen löytäminen vaatii jatkuvaa työtä, pienilläkin askeleilla on merkitystä.

– Se, että kaikki tekevät vähän parempia valintoja oman kykynsä mukaan, on tehokkaampaa kuin jyrkkä ajattelu. Haluamme olla meijerinä vahvasti mukana ilmastotalkoissa ja auttaa kuluttajia oman ilmastovaikutuksensa arvioimisessa. Maitolasillisen osalta se käy nyt huomattavasti helpommin, Iivonen toteaa.

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.