Osuuskunta Maitomaa tuo hiilijalanjäljet maitohyllyille ensimmäisenä Suomessa

Ilmastovaikutusten arvioiminen ruokaostoksilla on jatkossa helpompaa, kun savolainen Maitomaa lisäsi maitotölkkiensä kylkiin hiilijalanjälkimerkinnän. Pakkausmuutoksellaan meijeri haastaa myös muita toimijoita päästöavoimuuteen.

Osuuskunta Maitomaa jatkaa ponnistelujaan kestävämmän maidontuotannon puolesta painamalla maitojensa tuotekohtaiset hiilijalanjäljet tölkkeihin ensimmäisenä meijerinä Suomessa. Merkinnän on tarkoitus auttaa kuluttajia arvioimaan, mistä omien ruokavalintojen kasvihuonekaasupäästöt koostuvat, mutta myös kertoa työstä, jota meijerillä tehdään hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

– Olemme ylpeitä luvuistamme ja tahdoimme myös tuoda ne mahdollisimman lähelle kuluttajaa. Nämä ovat hiilijalanjälkemme nyt ja kehitämme jatkuvasti tapoja, joilla niitä pienennetään sekä meijerin puolella että yhteistyössä maitotilojen kanssa, toimitusjohtaja Markku Iivonen kertoo.

Hiilijalanjälkimerkinnät elintarvikkeissa ovat lisääntyneet, mutta maitohyllyillä niitä ei ole ennen Maitomaata ollut nähtävillä.

– Vaikka kasvipohjaisten tuotteiden määrä kasvaa, suurin osa suomalaisista on yhä sekasyöjiä. On tärkeää, että kuluttajat voivat vertailla eläinperäistenkin tuotteiden hiilijalanjälkiä. Kannustamme muita meijereitä mukaan helpottamaan maidonostajia ruokakorinsa vastuullisuuden arvioimisessa, Iivonen sanoo.

Maitomaan luku on kattava

Elintarvikkeiden hiilijalanjälkiselvitysten haasteena on erilaiset laskentatavat. Meijerit saattavat esimerkiksi ilmoittaa vain yhden tilansa hiilijalanjäljen tai jättää maaperän päästövaikutuksia huomioimatta. Yhteisten laskentakriteerien puuttuessa kuluttajan on vaikea arvioida, ovatko luvut keskenään vertailukelpoisia.

Maitomaa selvitti viime vuonna maidontuotantonsa hiilijalanjäljen kokonaisuudessaan rehupelloilta tölkkiin asti Euroopan komission ympäristöjalanjälkiohjeistuksen (Product Environmental Footprint) suosittaman laskentatavan mukaisesti. Laskentatapa sisältää myös turvepeltojen ja maankäytön muutosten vaikutukset ja selvitykseen osallistuivat kaikki meijerin reilut sata tilaa.

– Meidän luvussamme on mukana se, mistä maidontuotanto on lähtöisin: pelloilta. Turvepeltojen ja maankäytön muutosten vaikutukset ovat merkittäviä, Iivonen selvittää.

Sinnikkyys päihittää jyrkkyyden

Maitomaa on viime vuosina tehnyt mittavia panostuksia vastuullisen maitoketjun rakentamiseen. Viisi vuotta sitten Maitomaa sai toisena meijerinä Euroopassa lehmien hyvinvointia mittaavan Welfare Quality -sertifikaatin. Hiilijalanjälkeään meijeri pyrkii pienentämään vuoden 2021 tasosta 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

Vaikka ilmaston kannalta parempien ratkaisujen löytäminen vaatii jatkuvaa työtä, pienilläkin askeleilla on merkitystä.

– Se, että kaikki tekevät vähän parempia valintoja oman kykynsä mukaan, on tehokkaampaa kuin jyrkkä ajattelu. Haluamme olla meijerinä vahvasti mukana ilmastotalkoissa ja auttaa kuluttajia oman ilmastovaikutuksensa arvioimisessa. Maitolasillisen osalta se käy nyt huomattavasti helpommin, Iivonen toteaa.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.