Opiskelijaosuustoimintaselvitys: osuuskunta hyvä yrittäjyyden kasvualusta

Pellervossa toteutettiin kevään ja kesän 2024 aikana selvitys opiskelijaosuustoiminnasta, jossa tarkasteltiin oppilaitos- ja opiskelijaosuuskuntien toimintaa, johtamista, hallintoa, kehittymistä sekä niihin liittyviä haasteita. Opiskelijaosuustoiminta on tärkeä ja ainutlaatuinen yrittäjyyskasvatuksen muoto, joka ansaitsee enemmän huomiota ja ajankohtaista tietoa.

Opiskelijaosuustoiminta tarjoaa opiskelijoille monipuolisia mahdollisuuksia oppia yrittäjyyttä, kehittää ammattitaitoa ja työelämässä tarvittavia valmiuksia sekä ansaita rahaa oman työnsä kautta. Monissa osuuskunnissa opiskelijat voivat myös suorittaa opintopisteitä osuuskuntatyöskentelyn avulla, mikä tekee toiminnasta entistäkin houkuttelevampaa.

Opiskelijaosuustoiminnan juuret ulottuvat vuoteen 1993, jolloin Jyväskylän ammattikorkeakouluun perustettiin yrittäjäkoulutuslinja Tiimiakatemia ja sen tiimiyritykset aloittivat. Ensimmäinen osuuskuntamuotoinen yritys perustettiin vuonna 1997, ja siitä lähtien opiskelijaosuustoiminta on kasvanut ja kehittynyt merkittäväksi osaksi suomalaista yrittäjyyskasvatusta.

Eniten ammatillisessa koulutuksessa

Selvityksen aineisto koostui opiskelijaosuustoiminnassa mukana oleville osuuskunnille ja opetushenkilöstölle lähetetystä kyselystä ja kyselyä täydentävistä haastatteluista. Kyselyyn vastasi 44 vastaajaa ja haastatteluja tehtiin kolmetoista.

Selvityksen mukaan Suomessa toimii ainakin 60 osuuskuntaa noin kolmessakymmenessä oppilaitoksessa. Eniten opiskelijaosuustoimintaa on ammattikorkeakouluissa ja tämän jälkeen ammatillisen koulutuksen puolella toisella asteella. Osuuskuntia löytyy myös lukioista, ammatillisesta erityisoppilaitoksesta ja muutamasta yliopistosta. Osuuskuntien jäsenmäärä vaihtelee suuresti: pienimmässä osuuskunnassa oli viisi ja suurimassa 500 jäsentä.

Kyselyn vastaajista peräti 95 prosenttia oli sitä mieltä, että opiskelijaosuustoiminta vastaa hyvin yrittäjyyskasvatuksen tarpeisiin.

Matalan kynnyksen yrittäjyyttä

Yksinyrittämiseen verrattuna osuustoiminta tarjoaa mahdollisuuden yhdessä yrittämisen harjoitteluun ja kokeiluun matalalla kynnyksellä. Selvityksen mukaan osuustoiminnan kautta yrittäjyys avautui myös niille, jotka eivät välttämättä muuten olisi innostuneet yrittäjyydestä. Opiskelijaosuustoiminta hyödyttää ensisijaisesti opiskelijoita, mutta se tarjoaa myös oppilaitoksille arvokasta kokemusta yhteisyrittämisen harjoittelusta.

Opiskelijaosuutoiminta koettiin selvityksen mukaan merkitykselliseksi ja se tarjosi tärkeitä oppimiskokemuksia ja kasvatti työelämätaitoja erityisesti ammatillisessa koulutuksessa, sillä opiskelijat pystyivät tekemään oman alansa töitä osana opintoja, kerryttämään osaamis- ja opintopisteitä, parantamaan oman alan asiantuntijuuttaan sekä samalla ansaitsemaan rahaa. Kaikilla kouluasteilla opiskelijaosuustoiminta ja yhteisyrittäminen opetti käytännöllisellä tasolla vuorovaikutustaitoja ja esimerkiksi uskallusta käydä neuvotteluja ja taitoa ottaa palautetta vastaan. ​

Osuuskunnan erityispiirteet hakusessa

Opiskelijoiden kiinnostus hallitustoimintaa kohtaan oli epätasaista. Kyselyn mukaan osuustoiminnan haasteina nähtiin muun muassa taloudelliset paineet, sitoutumisen heikkous, tiimidynamiikan ongelmat ja hallinnolliset haasteet. Parhaiksi käytänteiksi taas nousivat opiskelijoiden ja henkilöstön tiivis yhteistyö alusta alkaen, selkeän viestinnän merkitys sekä opiskelijoiden aktiivinen osallistuminen osuuskunnan toimintaan.

Osuuskunnan maine yritysmuotona nähtiin pääosin positiivisena, vaikka myös siihen liittyy haasteita. Haastatteluissa nousivat esiin erityisesti tasa-arvon ja yhteisöllisyyden arvot, jotka koettiin oppilaitosympäristöön hyvin soveltuviksi. Ne tukevat kestävän ja voimavarat huomioivan yrittäjyyden opettamista. Selvityksessä havaittiin kuitenkin, että kaikissa osuuskunnissa opiskelijat eivät ole täysin tietoisia osuuskunnan erityispiirteistä tai omasta roolistaan osuuskunnan jäsenenä ja omistajana. Myöskään osuustoiminnallisia arvoja ei aina ole tunnistettu tai pohdittu syvällisesti.

Selvityksen mukaan tarvetta olisi esimerkiksi mentoroinnille, verkostoitumiselle sekä koulutuksille. Erityisesti kaivattiin yritysmuodon kirkastamista opiskelijoille.

Opiskelijaosuustoiminnan tulevaisuus näyttää valoisalta. Yhteistyön ja tiedonjaon lisääntyessä opiskelijaosuuskuntien määrä ja vaikutus voivat kasvaa entisestään. Tämä tarjoaa paitsi opiskelijoille myös oppilaitoksille ja laajemmalle yhteiskunnalle merkittäviä mahdollisuuksia kehittää uudenlaista, yhteisöllistä ja kestävää yrittäjyyttä.  

Tutustu tarkemmin: Opiskelijaosuustoimintaselvitys (pdf)

Jaa artikkeli

Lue myös

Pellervon lausunto Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijoiden strategiset painopisteistä, toimialoista ja osaamiskeskittymistä

Pellervo tuo lausunnossaan esiin painopistevalintojen riskit ja mahdollisuudet sekä korostaa tasapuolisen ja monimuotoisen elinkeinopolitiikan merkitystä. Lisäksi nostetaan osuuskuntien rooli ja esitetään konkreettisia ehdotuksia rahoitus- ja tukijärjestelmien kehittämiseksi sekä alueellisen potentiaalin hyödyntämiseksi.

Ehdota Vuoden osuustoimintatekoa! 

Pian on aika jälleen nostaa esiin mitä puhuttelevaa on jokin osuuskunta, -pankki tai keskinäinen vakuutusyhtiö äskettäin tehnyt: Uusi avaus paikallisyhteisön hyväksi? Painava jäsenhyöty? Innovatiivinen tapa olla osuustoiminnallinen? Pellervon Päivässä 2. huhtikuuta 2025 tullaan julkistamaan toisen kerran Vuoden osuustoimintateko. 

Tilaa uutiskirje