Teksti: Eliisa Troberg ja Pekka Hytinkoski, Osuustoiminta oppimismallina yrittäjyyteen, Opas opiskelijoiden osuuskuntien perustamiseen ja niiden kehittämiseen.
Oppilaitos- ja opiskelijaosuuskunnan toiminta ja sen kehittäminen
Osuuskunnan taloudenhallinnan kehittäminen
Osuuskunnan talouden hyvä hoitaminen on keskeinen menestystekijä osuuskunnan toiminnassa. Kirjanpito, palkanmaksu, laskutus, verot, vakuutukset ja muut yrityksen taloudelliset velvoitteet tulee hoitaa aina kunnolla. On myös tärkeää, että toiminnalle asetetaan taloudellisia tavoitteita ja niiden toteutumista seurataan. Tavoitteet määritellään jokavuotisessa budjetissa.
Osuuskunnan jäsenten työajan seuranta on tärkeää. Kun työajan seuranta on hoidettu hyvin, nähdään, miten paljon jäsen saa palkkaa työtuntiensa pohjalta ja myös opintosuoritusten määrittäminen mahdollistuu, kun työtunnit on raportoitu.
Johtaminen oppilaitos- ja opiskelijaosuuskunnissa
Osuuskunnan johtamisessa on erityisiä piirteitä.
Yhteisyrittäminen määrittää johtamista |
Hallituksen ja jäsenistön välillä tarvitaan jatkuvaa dialogia |
Tasa-arvoisessa yrittämisessäkin kaivataan johtajuutta |
Johtaminen on innostamista ja samaan suuntaan ohjaamista |
Johtamisen ja tiimiyrittäjyyden yhteen niveltäminen keskeistä |
Johtamisen kehittämiseen kannattaa panostaa |
Kaverijohtaminen soveltuu opiskelijoiden osuuskuntiin. Tarvitaan myös itsensä johtamista ja itsetuntemusta. |
Hyvää johtamista ja oppimista tukevat osuuskunnissa seuraavat elementit.
Osuustoiminnan arvot ja periaatteet |
Toimiva yhteisö |
Luottamus |
Ryhmähenki |
Toiminnan hyviä käytänteitä
Opiskelijoiden osuuskunnissa on luotu hyviä käytänteitä, jotka edesauttavat osuuskunnan sujuvaa toimintaa.
Vanhemmat opiskelijat avustavat uusien opiskelijoiden perehdyttämisessä toimintaan |
Dokumentointijärjestelmän rakentaminen. Dokumentointijärjestelmän tulisi sisältää kaikki tärkeimmät dokumentit esim. talousdokumentit, asiakasrekisterit, sopimuspohjat, prosessikuvaukset, hallituksen toimintakäytännöt jne. |
Vanhemmat opiskelijat toimivat nuorempien opiskelijoiden mentoreina |
Vertaisoppiminen tiimeissä. Vanhempien, kokeneempien opiskelijoiden osaamisen ja tiedon jakamista voidaan soveltaa myös tiimeissä erityisesti tekniikan alalla. Tiimeissä on yleensä osaavia opiskelijoita, jotka hallitsevat tekniikat hyvin. Vähemmän osaavat oppivat vertaisoppimisen kautta tehokkaasti. |
Sisäisen viestinnän hyvä käytänne; heimohuuto, jossa jokainen tiimi välittää kuulumisensa viikoittain muille opiskelijoille |
Valmennuksen työkaluja; esim. tandemvalmennus eli kaksi valmentajaa toimii yhdessä. Samoin kaksi valmentajaa vaihtaa välillä tiimejään (sisarvalmennus). Hyvä käytänne on myös valmentajien yhteiset säännölliset kokoontumiset sekä ylipäänsä vilkas tiedon ja osaamisen vaihto. |
Apuvalmentajajärjestelmä; Vanhemman vuosikurssin opiskelija toimii apuvalmentajana ja esimerkkinä uusille opiskelijoille. Hän välittää tärkeää tietoa tiimiyrittäjyydestä uusille opiskelijoille ja edistää hyvän toimintakulttuurin luomista. |
Kummiyritykset ja verkottuminen yrityselämän kanssa |
Eri oppilaitosten välinen yhteistyö |
Opiskelijaosuustoiminnan kehittämistarpeita
Opiskelijaosuustoiminnan integrointi opintoihin |
Opetusmenetelmäosaamisen puute |
Opiskelijoiden ja opettajien motivointi ja sitouttaminen |
Nuoren opiskelijan vastuun pelko |
Opiskelijoiden vaihtuvuus |
Sisäiset epäselvyydet ja johtajuuden puuttuminen |
Viestintä |
Työssä oppimisen valvonta |
Havaintoja osuuskunnan toiminnan avaintekijöistä (mm. Hiltunen ym. 2009; Troberg 2008 ).
Selkeät tavoitteet |
Hyvä taloudenhoito |
Yrittäjyys ja sitkeys |
Johtajuuden kehittäminen |
Selkeästi määritellyt vastuut ja roolit |
Yhteneväiset arvot |
Toimiva yhteisö |
Hyvä ilmapiiri ja luottamus |
Toimiva sisäinen viestintä |
Riittävä vapaus mahdollistaa luovuuden |
Konfliktien rakentava ratkaiseminen |
Verkottuminen |
Lisätietoa:
Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja. Heikki Toivanen 2013. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2013/11/kaverijohtamisen-visuaalinen-innostuskirj.pdf
Henkilöstöomisteisen osuuskunnan johtaminen. Opas menestyvän osuustoimintayrityksen johtamiseen. Pellervo-Seura ry.
http://www.pellervo.fi/storage/tietopankki/henkilostoomisteisen_osuuskunnan_johtaminen_opas_web.pdf
Osuuskunnan hallinto ja sen kehittäminen. Pellervo-Seura ry.
https://pellervo.fi/tietoa-osuustoiminnasta/osuuskuntaneuvonta/osuuskunnan-kehittaminen/
Kehittyvä osuuskunta. Kysyvä työkirja pienosuuskunnille (2007) Idekoop Osuuskunta, Osuustoiminnan kehittäjät – Coop Finland, Pellervo-Seura, Sataosaajat Osuuskunta.
http://www.firmaxi.kokkola.fi/doc/osuuskuntaopas.pdf
OPISKELIJAOSUUSTOIMINNAN OHJAUS JA NEUVONTA
Osuustoimintakeskus Pellervo
Osuustoiminnan kehittäjät – Coop Finland ry
Uusyrityskeskus
Tampereen seudun osuustoimintakeskus
Sataosaajat Osuuskunta
Idekoop Osuuskunta
Yritys-Suomi-puhelinpalvelu numerossa 0295 020 antaa tietoa ja neuvontaa yleisissä yrityksen perustamiseen liittyvissä asioissa ja julkisista yritys- ja työnantajapalveluista, mm. ELY-keskusten, TE-toimistojen, Patentti- ja rekisterihallituksen, Verohallinnon, Tekesin ja Finnveran palveluista sekä niihin liittyvistä sähköisistä palveluista.
Lista opiskelijaosuustoimintaa koskevista tutkimuksista ja selvityksistä Oppaan lähdeluettelossa