S-ryhmän Omat ostot -palvelulle kultainen leijona Cannes’ssa: vastuullisuus ja oikeus omaan dataan valttikortteja

Asiakasomistajille luotu palvelu voitti harvinaisen kultaisen leijonan Cannes Lions -festivaaleilla.

S-ryhmän asiakkaiden käytössä olevasta S-mobiiilista löytyvä Omat ostot on S-ryhmän mukaan kansainvälisestikin ainutlaatuinen: kuluttaja voi mm. seurata hiilijalanjälkeään, kotimaisten tuotteiden osuutta ostoskoristaan ja käydä läpi ostoksiaan eri kategorioissa. Tavoitteena on auttaa ihmisiä tekemään entistä tietoisempia ja fiksumpia valintoja.

”On erityisen upeaa voittaa arvostettu palkinto palvelulla, jonka tarjoamme asiakasomistajillemme veloituksetta. Data tekemistäsi ostoksista kuuluu sinulle. Kuulostaa perusasialta, mutta kun katsotaan maailmanlaajuisesti, niin ei se olekaan itsestään selvää. Me täällä Suomessa olemmekin edelläkävijöitä”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho sanoo.

Omat ostot -palvelun kautta asiakasomistaja kiinnittää huomioita asioihin, joita ei ole tullut aiemmin edes miettineeksi. Kuluttajien tekemillä valinnoilla on merkitystä erityisesti sitouttamisessa.

”Pyrimme palvelemaan asiakasomistajia ja personoimaan palvelut siten, että niitä halutaan käyttää jatkuvasti. Esimerkiksi ostosten hiilijalanjäljen pienentäminen voi olla erittäin motivoivaa, kun muutos omassa datassa on havaittavissa ja se päivittyy reaaliajassa”, SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen toteaa.

Vuonna 2018 lanseerattu Omat ostot -palvelu on pitkän ja määrätietoisen tuotekehityksen tulosta.

”Visio on alusta lähtien ollut hyvin selkeä: tarjoamme asiakkaan oman datan takaisin heille itselleen rikastettuna sellaisella tiedolla, jota aiemmin ei ole ollut saatavilla tai se on vaatinut asiakkailta paljon vaivaa, kertoo Vesa Riihelä”, Head of Service development, SOK.

Cannes Lions -festivaali nostaa esille vuosittain maailman vaikuttavimmat brändit ja jakaa palkintoja luovuudesta sekä asiakaskokemuksesta. S-ryhmä on viime vuosina napannut pronssileijonat Alepan Korttelitoiveella (2019) sekä Hihna247-tempauksella (2018).

Jaa artikkeli

Lue myös

Ny arbetslivsprofessur vid Åbo Akademi

Åbo Akademi inrättar en ny arbetslivsprofessur vid Handelshögskolan. Professurens fokus kommer att ligga på hållbart entreprenörskap och kooperation inom små och medelstora företag och glesortsutveckling. Den affilierade professuren möjliggörs genom donationer som tillfallit universitetet genom den statliga motfinansieringskampanjen som avslutades i juni.

Tänä vuonna vietetään jo 100. Kansainvälistä osuustoimintapäivää

Perinteisesti heinäkuun ensimmäisenä lauantaina osuuskunnat eri puolilla maailmaa viettävät kansainvälistä osuustoimintapäivää (#CoopsDay). 2.heinäkuuta 2022 juhlitaan jo 100. kerran. Kymmenen vuotta sitten vietettiin YK:n kansainvälistä osuustoimintavuotta, joka toi esiin osuuskuntien ainutlaatuisen panoksen maailman kehittämiseen. Vuoden 2022 osuustoimintapäivän tunnuslause "Osuuskunnat rakentavat parempaa maailmaa" toistaa tutun kansainvälisen osuustoimintavuoden 2012 teeman.

Mari Kokko Osuustoimintakeskus Pellervon uudeksi toimitusjohtajaksi

Elinkeinoministeri Mika Lintilän erityisavustaja Mari Kokko on valittu Osuustoimintakeskus Pellervon ja Pellervo Median uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävissään syyskuun 1. päivä. Päätöksen toimitusjohtajanimityksestä teki Pellervon valtuuskunta kokouksessaan Helsingin Pasilassa tiistaina 28. kesäkuuta.

Yhteisöjen etäkokouksia koskeva hallituksen esitys hyväksyttiin eduskunnassa

Eduskunta hyväksyi vähäisin tarkennuksin 21.6.2022 hallituksen esityksen yhteisöjen etäkokouksia koskevista yhteisölakien muutoksista. Lakimuutokset tulevat todennäköisesti voimaan 1.7.2022. Etäkokouksia koskeva keskeisin muutos on mahdollisuus pitää osuuskunnan kokous pelkästään etäkokouksena, jos säännöissä niin määrätään.