Atria tuo ensimmäisenä lihayhtiönä maailmassa kanatuotteidensa hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän pakkauksiin

Atria tuo ensimmäisenä lihayhtiönä maailmassa kanatuotteidensa hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän kuluttajapakkauksiin. Liharaaka-aineen jäljitettävyys tilalle asti mahdollistaa hiilijalanjäljen merkitsemisen yksittäisessä tuotepakkauksessa. Atria on laskenut hiilijalanjäljen muutamalla broileri-, sika- ja nautatilalla. Laskennassa on huomioitu myös teollisen toiminnan osuus ja pakkaukset. Merkintä pakkauksessa kertoo tuotteen koko tuotantoketjun ilmastovaikutuksen hiilidioksidimääräksi muutettuna. Hiilijalanjälki kerrotaan per 100 g pakkauksessa olevaa tuotetta.

Ensimmäiset hiilijalanjälkimerkityt tuotteet ovat Alatalon tilan kanatuotteita ja ne tulevat kauppoihin 2.12. alkaen.

–  Tilakohtainen liharaaka-aineen jäljitettävyys on mahdollistanut meille yksittäisten tuotteiden hiilijalanjäljen laskemisen ja merkitsemisen pakkauksiin tuotekohtaisesti. Aloitamme hiilijalanjäljen merkitsemisen Alatalon tilan kanatuotteista ja tilakohtaisen laskennan edistyessä tuomme merkinnät asteittain yhä useampiin tuotteisiimme, kertoo Atria-konsernin vastuullisuusjohtaja Merja Leino.

– Atria on asettanut tavoitteekseen olla vastuullisuuden edelläkävijä alallaan. Lihatuotteiden hiilijalanjäljen merkitseminen kuluttajapakkauksiin on ainutlaatuista. Tietääksemme olemme ensimmäinen liha-alan yritys, joka näin tekee. Eläinten oikealla rehustuksella voidaan merkittävästi pienentää lihan hiilijalanjälkeä. Olemme pitkäjänteisesti panostaneet rehujen kehitystyöhön ja siten pystyneet pienentämään lihan tuotantoketjun hiilijalanjälkeä, jatkaa Merja Leino.

Hiilijalanjäljen laskenta on toteutettu Envitecpolis Oy:n ja atrialaisten tilojen kanssa. Laskennan kohteeksi on valittu sellaisia tiloja, jotka kuvaavat keskimääräistä atrialaista tuotantoketjua. Lisäksi tuotteen valmistukseen liittyvät hiilipäästöt kuten energiankäyttö, pakkausmateriaalit, pesuaineet jne. on allokoitu tuotekohtaisesti. Envitecpolis hyödyntää alkutuotannon hiilijalanjäljen laskennassa kansainvälistä Cool Farm Tool -työkalua. Cool Farm Tool on erikoistunut alkutuotannon hiilipäästöjen laskentaan ja sen avulla saadaan laskettua yksilöllinen, tilan omiin tietoihin ja toimintoihin perustuva hiilijalanjälki. Laskennan pohjana ovat PEF:n (Product Environmental Footprint) ja IPCC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) laskentamenetelmät sekä alan uusin tutkimustieto.

Lisätietoja Atrian tuotteiden hiilijalanjäljen laskennasta

Lähde: Packnews

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.