Atria tuo ensimmäisenä lihayhtiönä maailmassa kanatuotteidensa hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän pakkauksiin

Atria tuo ensimmäisenä lihayhtiönä maailmassa kanatuotteidensa hiilijalanjäljestä kertovan merkinnän kuluttajapakkauksiin. Liharaaka-aineen jäljitettävyys tilalle asti mahdollistaa hiilijalanjäljen merkitsemisen yksittäisessä tuotepakkauksessa. Atria on laskenut hiilijalanjäljen muutamalla broileri-, sika- ja nautatilalla. Laskennassa on huomioitu myös teollisen toiminnan osuus ja pakkaukset. Merkintä pakkauksessa kertoo tuotteen koko tuotantoketjun ilmastovaikutuksen hiilidioksidimääräksi muutettuna. Hiilijalanjälki kerrotaan per 100 g pakkauksessa olevaa tuotetta.

Ensimmäiset hiilijalanjälkimerkityt tuotteet ovat Alatalon tilan kanatuotteita ja ne tulevat kauppoihin 2.12. alkaen.

–  Tilakohtainen liharaaka-aineen jäljitettävyys on mahdollistanut meille yksittäisten tuotteiden hiilijalanjäljen laskemisen ja merkitsemisen pakkauksiin tuotekohtaisesti. Aloitamme hiilijalanjäljen merkitsemisen Alatalon tilan kanatuotteista ja tilakohtaisen laskennan edistyessä tuomme merkinnät asteittain yhä useampiin tuotteisiimme, kertoo Atria-konsernin vastuullisuusjohtaja Merja Leino.

– Atria on asettanut tavoitteekseen olla vastuullisuuden edelläkävijä alallaan. Lihatuotteiden hiilijalanjäljen merkitseminen kuluttajapakkauksiin on ainutlaatuista. Tietääksemme olemme ensimmäinen liha-alan yritys, joka näin tekee. Eläinten oikealla rehustuksella voidaan merkittävästi pienentää lihan hiilijalanjälkeä. Olemme pitkäjänteisesti panostaneet rehujen kehitystyöhön ja siten pystyneet pienentämään lihan tuotantoketjun hiilijalanjälkeä, jatkaa Merja Leino.

Hiilijalanjäljen laskenta on toteutettu Envitecpolis Oy:n ja atrialaisten tilojen kanssa. Laskennan kohteeksi on valittu sellaisia tiloja, jotka kuvaavat keskimääräistä atrialaista tuotantoketjua. Lisäksi tuotteen valmistukseen liittyvät hiilipäästöt kuten energiankäyttö, pakkausmateriaalit, pesuaineet jne. on allokoitu tuotekohtaisesti. Envitecpolis hyödyntää alkutuotannon hiilijalanjäljen laskennassa kansainvälistä Cool Farm Tool -työkalua. Cool Farm Tool on erikoistunut alkutuotannon hiilipäästöjen laskentaan ja sen avulla saadaan laskettua yksilöllinen, tilan omiin tietoihin ja toimintoihin perustuva hiilijalanjälki. Laskennan pohjana ovat PEF:n (Product Environmental Footprint) ja IPCC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) laskentamenetelmät sekä alan uusin tutkimustieto.

Lisätietoja Atrian tuotteiden hiilijalanjäljen laskennasta

Lähde: Packnews

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.