S-ryhmällä jo 77 hiilipäästötöntä kiinteistöä – pohjoinen hyvässä vauhdissa

S-ryhmä etenee vauhdilla kunnianhimoisten ilmastotavoitteidensa toteuttamisessa. Vuoden vaihteessa jo 77 ryhmän toimipaikkaa oli yltänyt nollapäästöisiksi. Hyviä esimerkkejä löytyy eri puolilta Suomea, mutta erityisen nopeaa kehitys on ollut Pohjois-Suomessa Osuuskauppa Arinan alueella.

Nollapäästöisiä eli hiilineutraaleja ovat kiinteistöt, jotka eivät lisää ilmakehän kasvihuonepäästöjen määrää. S-ryhmän energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkolan mukaan päästöttömyyteen on päästy pitkäjänteisellä työllä, johon osuuskaupat ovat olleet hyvin sitoutuneita.

– Keskeistä on ollut energiatehokkuuden jatkuva parantaminen sekä kylmälaitteista syntyvän ylijäämälämmön talteenotto ja hyödyntäminen kiinteistön lämmittämisessä. Toinen tekijä on ollut S-ryhmän päätös siirtyä yksinomaan uusiutuvan sähkön käyttöön.

Oulussa tehdään laajaa yhteistyötä

Pohjois-Suomessa toimiva Osuuskauppa Arina on tehnyt S-ryhmässä ripeimmin työtä hiilineutraalien kiinteistöjen eteen. Nyt osuuskaupalla on jo 40 päästötöntä kiinteistöä.

– Arina aloitti energiatehokkaiden ja ympäristöystävällisten CO2-kylmälaitosten rakentamisen jo vuonna 2008. Yhteisenä tavoitteenamme on energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden uusi taso, joka auttaa meitä hiilineutraaliustyössä, Arinan kiinteistöjohtaja Seppo Jakola korostaa.

Jakolan mukaan Arina kehittää parhaillaan Oulun Energian ja Caverionin kanssa kaupan ylijäämäenergian ohjausta kaukolämpöverkkoon. Hyvä esimerkki on Oulussa Kaukovainion S-market, jonka kylmälaitteista syntyvää ylijäämälämpöä voidaan nyt hyödyntää alueen kaukolämpöverkkoon liitetyissä rakennuksissa. Vastaavia hankkeita on vireillä myös muualla Suomessa.

Ilmastohaasteessa mukana jo 109 kumppania

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 tiukat ilmastotavoitteet, joiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

S-ryhmän oma toiminta etenee nyt vauhdilla kohti hiilinegatiivisuutta. Sen ilmastotyön vaikuttavuutta kasvattaa merkittävästi se, että kaupparyhmä on haastanut myös omat tavarantoimittajansa ja palveluntarjoajansa laittamaan kuriin omat hiilipäästönsä. Iso juttu -kampanjassa S-ryhmä kannustaa kumppaneitaan vähentämään ilmastopäästöjään vähintään miljoona tonnia. Haasteen on ottanut vastaan jo 109 kumppania.

Lähde: STT info

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.