S-ryhmän pitkäjänteinen ihmisoikeustyö yritysten parhaimmistoa

S-ryhmän tekemä ihmisoikeustyö nousi parhaiden yritysten joukkoon yritysten ihmisoikeusvastuun käytäntöjä arvioivassa SIHTI-tutkimuksessa. Valtioneuvoston kanslian tutkimus- ja selvitystoiminnan SIHTI-hankkeen juuri julkaisema tutkimus arvioi 29 suomalaisyrityksen ihmisoikeusvastuutyötä. S-ryhmä sai tutkimuksessa 40,8 pistettä, mikä on reilusti yli yritysten keskiarvon 24,8.

– Olemme S-ryhmässä tehneet pitkään työtä ihmisoikeuksien ja vastuullisen hankinnan varmistamiseksi. Järjestelmällinen ihmisoikeustyömme näkyy myös iloksemme arvioinnin tuloksissa. Tutkimus antaa meille arvokasta tietoa kehittämisalueista. Työ ihmisoikeuksien eteen ja kohti yhdenvertaisuutta jatkuu, ja on vahvasti läsnä myös päivitetyssä vastuullisuusohjelmassamme, kertoo vastuullisuuspäällikkö Sanni Martikainen

S-ryhmä on sitoutunut kunnioittamaan kaikkia kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia ja edistämään ihmisoikeuksien toteutumista.   

Yksi S-ryhmän päivitetyn vastuullisuusohjelman kolmesta teemasta Kohti yhdenvertaista maailmaa – eriarvoisuutta poistaen. Meille kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä ja tervetulleita, ja tämä ajatus koskee niin asiakkaitamme, kumppaneitamme kuin meitä S-ryhmäläisiä. Huolehdimme siitä, että omia ja kumppaneidemme työntekijöitä kohdellaan reilusti niin Suomessa kuin maailmalla. Kerromme myymiemme tuotteiden ja niiden pääraaka-aineen alkuperän, jotta ihmisoikeuksien toteutumista voi seurata. 

Lue lisää S-ryhmän ihmisoikeustyöstä: 

Lue lisää Suomalaisyritysten ihmisoikeussuoriutumisen tila (SIHTI) -hankkeen selvityksestä.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.