S-ryhmän metsäkatolinjaus rajaa pois ostot riskialueilta

S-ryhmä on laatinut luonnon monimuotoisuuden vahvistamista korostavan metsäkatolinjauksen. Linjaus ottaa kantaa metsäkatoa aiheuttaviin raaka-aineisiin, ja siinä rajataan pois esimerkiksi naudanlihan hankinta alueilta, jotka ovat metsäkadon osalta riskialueita. Tunnetuin tällainen on Amazonin alue Etelä-Amerikassa.

Heti voimaan astuvan metsäkatolinjauksen keskeinen periaate on, ettei S-ryhmä lisää metsäkatoa omalla toiminnallaan. Käytännössä linjaus merkitsee useiden riskiraaka-aineiden välttämistä ja alueellisten hankintarajausten käyttöönottoa.

– Naudanlihan kohdalla rajaamme pois hankinnan suurilta alueilta Australiasta ja Etelä-Amerikasta. Sieltä listalle on päätynyt esimerkiksi Brasilian, Kolumbian, Perun, Bolivian ja Venezuelan alueille ulottuva Amazonin sademetsäalue, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.

S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja omaa hankintaa kattava nautalinjaus määrittää päivittäistavarakaupan lisäksi myös ryhmän hotellien ja ravintoloiden hankintaa.

Kuluttajapakkausten ja puutavaran oltava sertifioitua

Naudanlihan hankintarajoitusten ohella metsäkatolinjaus asettaa uusia sertifiointivaatimuksia puu- ja kuitupohjaisille tuotteille.

– Vuoden 2023 loppuun mennessä on kaikkien omien merkkiemme päivittäistavaroiden kuluttajapakkausten oltava valmistettu joko kierrätyskuidusta tai sertifioidusta raaka-aineesta, tai sitten pakkauksilla pitää olla pohjoismainen Joutsenmerkki tai EU:n ympäristömerkki. Samat vaatimukset koskevat myös omien merkkiemme käyttötavaroita vuoden 2025 lopusta alkaen.

Uudet linjaukset ulottuvat myös S-ryhmän myymään rakentamisen puutavaraan. Valikoiman on jatkossa oltava täysin sertifioitua.

S-ryhmän hotelli- ja ravintolapuolella puu- ja kuitupohjaisten tuotteiden rajaukset ovat pitkälti samanlaiset kuin marketkaupassa. Ne koskevat vuoteen 2023 loppuun mennessä esimerkiksi mara-alalla kuitu- tai puupohjaisia take away -pakkauksia ja paperituotteitaJo nyt sertifiointivaatimukset tai vaatimukset ympäristömerkistä toteutuvat asiakkaiden wc-tiloissa käytettyjen käsi- ja wc-paperien kohdalla.

Raaka-ainelinjaukset kerätty yhteen

Puuraaka-ainetta koskevat uudet vaatimukset ulottuvat myös S-ryhmän asiakasviestinnän materiaaleihin. Esimerkiksi asiakaslehtien ja -kirjeiden sekä erillisten painettujen mainosten on oltava vuoden 2025 loppuun mennessä sertifioidusta raaka-aineesta tai niillä on oltava pohjoismainen tai EU:n ympäristömerkki.

Uusien hankintarajoitusten ohella linjaus yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi jo aiemmin käytössä olleet soijaa, kahvia, kaakaota ja palmuöljyä koskevat tiukat linjaukset. Kahvin, kaakaon ja palmuöljyn vastuullisuussertifiointiaste omien merkkien osalta nousi viime vuonna jo sataan prosenttiin. S-ryhmän tuotteissa raaka-aineena tai eläinperäisten tuotteiden tuotantoketjuissa rehuna käytetystä soijasta 70 prosenttia on puolestaan sertifioitua.

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Group toteutti yrityskulttuurin vastuullisuutta mittaavan eettisyysbarometrin toista kertaa

Vastuullinen yrityskulttuuri on yksi Metsä Groupin vuodelle 2030 asettamista kestävän kehityksen tavoitteista. Tavoitteen toteutumista mittaavan, toista kertaa toteutetun, eettisyysbarometrin tulosten mukaan lähes jokaisella tutkimuksen osa-alueella on tapahtunut parannusta verrattuna vuoden 2020 mittaukseen. Tutkimukseen vastasi yli 5 600 metsägroupilaista. Useita kehitystoimenpiteitä käynnistetään toiminnan eettisyyden edelleen parantamiseksi.

S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa ja varautuu vähentämään sähkönkulutustaan huippukulutuspiikeissä

S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä. Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.

HKScanin nousi parhaiden joukkoon kansainvälisessä ESG-arvioinnissa

Sustainalytics arvioi HKScanin vastuullisuusriskien hallinnan parhaan 8 prosentin joukkoon lähes 600 kansainvälisen elintarvikeyhtiön joukossa (sijoitus on 43. arvioiduista 579 yhtiöstä). Pakattujen ruokien tuottajista HKScan on samassa arviossa parhaan 4 prosentin joukossa (11/338). Sustainalyticsin uusin ESG-arvio HKScanista julkaistiin syyskuussa 2022.

Mikä merkitys demokratialla oikeastaan edes on – yhteiskunnassa tai osuuskunnassa?

Demokratiaa ajatellaan usein lähinnä välineenä. Se on menettelytapa, jolla saadaan kansan tai ainakin enemmistön tahto selville ja parhaassa tapauksessa toteutettua. Huono systeemi, mutta ei olla parempaakaan keksitty, kuten tavataan sanoa. Todellisuudessa demokratia pitää sisällään jotain paljon syvällisempää osallisuuden tunteesta yhteisöllisyyteen. Sellaista mikä on ehkä unohdettu myös demokratiakouluiksi aikoinaan kutsutuissa osuuskunnissa.

OP Ryhmä aloittaa energiansäästötalkoot – alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa

Ensi talvena sekä energian hinta että sen niukkuus ovat vakava uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. OP Ryhmä on päättänyt aloittaa energiansäästötalkoot ja alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa ensi alkuun vähintään yhdellä asteella. Tällä ryhmä tavoittelee 5 prosentin säästöä lämmitykseen kuluvaan energiaan. OP Ryhmä haastaa myös muut yritykset sekä asiakkaansa mukaan talkoisiin.