S-ryhmän metsäkatolinjaus rajaa pois ostot riskialueilta

S-ryhmä on laatinut luonnon monimuotoisuuden vahvistamista korostavan metsäkatolinjauksen. Linjaus ottaa kantaa metsäkatoa aiheuttaviin raaka-aineisiin, ja siinä rajataan pois esimerkiksi naudanlihan hankinta alueilta, jotka ovat metsäkadon osalta riskialueita. Tunnetuin tällainen on Amazonin alue Etelä-Amerikassa.

Heti voimaan astuvan metsäkatolinjauksen keskeinen periaate on, ettei S-ryhmä lisää metsäkatoa omalla toiminnallaan. Käytännössä linjaus merkitsee useiden riskiraaka-aineiden välttämistä ja alueellisten hankintarajausten käyttöönottoa.

– Naudanlihan kohdalla rajaamme pois hankinnan suurilta alueilta Australiasta ja Etelä-Amerikasta. Sieltä listalle on päätynyt esimerkiksi Brasilian, Kolumbian, Perun, Bolivian ja Venezuelan alueille ulottuva Amazonin sademetsäalue, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoo.

S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja omaa hankintaa kattava nautalinjaus määrittää päivittäistavarakaupan lisäksi myös ryhmän hotellien ja ravintoloiden hankintaa.

Kuluttajapakkausten ja puutavaran oltava sertifioitua

Naudanlihan hankintarajoitusten ohella metsäkatolinjaus asettaa uusia sertifiointivaatimuksia puu- ja kuitupohjaisille tuotteille.

– Vuoden 2023 loppuun mennessä on kaikkien omien merkkiemme päivittäistavaroiden kuluttajapakkausten oltava valmistettu joko kierrätyskuidusta tai sertifioidusta raaka-aineesta, tai sitten pakkauksilla pitää olla pohjoismainen Joutsenmerkki tai EU:n ympäristömerkki. Samat vaatimukset koskevat myös omien merkkiemme käyttötavaroita vuoden 2025 lopusta alkaen.

Uudet linjaukset ulottuvat myös S-ryhmän myymään rakentamisen puutavaraan. Valikoiman on jatkossa oltava täysin sertifioitua.

S-ryhmän hotelli- ja ravintolapuolella puu- ja kuitupohjaisten tuotteiden rajaukset ovat pitkälti samanlaiset kuin marketkaupassa. Ne koskevat vuoteen 2023 loppuun mennessä esimerkiksi mara-alalla kuitu- tai puupohjaisia take away -pakkauksia ja paperituotteitaJo nyt sertifiointivaatimukset tai vaatimukset ympäristömerkistä toteutuvat asiakkaiden wc-tiloissa käytettyjen käsi- ja wc-paperien kohdalla.

Raaka-ainelinjaukset kerätty yhteen

Puuraaka-ainetta koskevat uudet vaatimukset ulottuvat myös S-ryhmän asiakasviestinnän materiaaleihin. Esimerkiksi asiakaslehtien ja -kirjeiden sekä erillisten painettujen mainosten on oltava vuoden 2025 loppuun mennessä sertifioidusta raaka-aineesta tai niillä on oltava pohjoismainen tai EU:n ympäristömerkki.

Uusien hankintarajoitusten ohella linjaus yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi jo aiemmin käytössä olleet soijaa, kahvia, kaakaota ja palmuöljyä koskevat tiukat linjaukset. Kahvin, kaakaon ja palmuöljyn vastuullisuussertifiointiaste omien merkkien osalta nousi viime vuonna jo sataan prosenttiin. S-ryhmän tuotteissa raaka-aineena tai eläinperäisten tuotteiden tuotantoketjuissa rehuna käytetystä soijasta 70 prosenttia on puolestaan sertifioitua.

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.