Atria kertoo kanatuotteiden hiilijalanjäljen pakkauksissaan

Atria on laajentanut kanatuotteidensa hiilijalanjäljen laskentaa ja nyt kaikkiin Atria tuotemerkin kanatuotteiden pakkauksiin lisätään tuotteen hiilijalanjäljestä kertova merkintä. Merkintä pakkauksessa kertoo tuotteen koko tuotantoketjun ilmastovaikutuksen hiilidioksidiekvivalenteiksi muutettuna. Hiilijalanjälki on laskettu ja ilmoitetaan tuotenimikekohtaisesti (kg CO2e / tuote).

Hiilijalanjälkimerkityt kanatuotteet tulevat kauppoihin ympäri Suomen kesäkuusta alkaen. Välttääksemme pakkausmateriaalihävikkiä hiilijalanjälkimerkintä tuodaan tuotteisiin hallitusti pakkausmateriaalierien vaihtuessa. Ensimmäisenä merkintä näkyy maustamattomissa tuotteissa, vuoden loppuun mennessä kattavuus ulottuu jo maustettuihinkin tuotteisiin.

– Suomalaiset kuluttajat tiedostavat yhä paremmin ruuan ilmastovaikutukset ja hiilijalanjäljen merkitseminen on yksi tapa palvella paremmin kuluttajia. Olemme aloittaneet hiilijalanjäljen merkitsemisen aikaisemmin viime vuonna Alatalon tilan kanatuotteista ja nyt laskentatyön edistyessä tuomme merkinnät asteittain yhä useampiin tuotteisiimme, kertoo Atria-konsernin vastuullisuusjohtaja Merja Leino.

– Atria on asettanut tavoitteekseen olla vastuullisuuden edelläkävijä alallaan. Teemme jatkuvasti työtä ympäristöasioiden eteen. Laskemalla tilojemme hiilijalanjäljen ymmärrämme perusteellisemmin, mistä toimintamme päästöt syntyvät ja miten voimme niitä pienentää. Tämä on yksi askel matkallamme kohti tavoitettamme, joka on aidosti hiilineutraali ruokaketju vuoteen 2035 mennessä, jatkaa Merja Leino.

Laskenta kattaa broilerin alkutuotannon osalta yli puolet Atrian tuotantovolyymista edustaen näin keskimääräistä Atrian Perhetilojen hiilijalanjälkeä. Pakkauksiin merkityissä hiilijalanjäljissä on huomioitu kanan lisäksi myös tuotteiden pakkausmateriaalit, mahdolliset muut raaka-aineet sekä tuotteen prosessoinnista tuotteelle allokoituvat päästöt. Atrian kanan hiilijalanjälki on 2,56 ± 0,18 CO2e per teuraskilo (1,87 CO2e per elopainokilo).

Hiilijalanjäljen laskenta on toteutettu yhteistyössä Envitecpolis Oy:n ja yhteensä 40 atrialaisen broilerItilan kanssa. Envitecpolis hyödyntää alkutuotannon hiilijalanjäljen laskennassa kansainvälistä Cool Farm Tool -työkalua. Cool Farm Tool on erikoistunut alkutuotannon hiilipäästöjen laskentaan ja sen avulla saadaan laskettua yksilöllinen, tilan omiin tietoihin ja toimintoihin perustuva hiilijalanjälki. Tuotteen valmistukseen liittyvät hiilipäästöt kuten energiankäyttö, pakkausmateriaalit, pesuaineet jne. on allokoitu tuotekohtaisesti. Laskennan pohjana ovat PEF:n (Product Environmental Footprint) ja IPCC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) laskentamenetelmät sekä alan uusin tutkimustieto.

Lisätietoja hiilijalanjäljen laskennasta verkkosivuiltamme: https://www.atria.fi/konserni/vastuullisuus/maapallo/tuotteidenhiilijalanjalki/

Jaa artikkeli

Lue myös

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.

OP Ryhmä julkaisee tiekartan luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi

Suuryritykset ovat alkaneet kiinnittää huomiota luontokadon pysäyttämiseen, selviää OP:n Suuryritystutkimuksesta. Edistääkseen luonnon monimuotoisuutta sekä paikallisesti että asiakasvaikutustensa osalta OP Ryhmä julkaisee luonnon monimuotoisuuden tiekartan. Tiekartta on osa OP Ryhmän vastuullisuusohjelman toteutusta ja sisältää toimenpiteet, joilla luonnon monimuotoisuutta edistetään OP Ryhmässä lähivuosina.