Atria kertoo kanatuotteiden hiilijalanjäljen pakkauksissaan

Atria on laajentanut kanatuotteidensa hiilijalanjäljen laskentaa ja nyt kaikkiin Atria tuotemerkin kanatuotteiden pakkauksiin lisätään tuotteen hiilijalanjäljestä kertova merkintä. Merkintä pakkauksessa kertoo tuotteen koko tuotantoketjun ilmastovaikutuksen hiilidioksidiekvivalenteiksi muutettuna. Hiilijalanjälki on laskettu ja ilmoitetaan tuotenimikekohtaisesti (kg CO2e / tuote).

Hiilijalanjälkimerkityt kanatuotteet tulevat kauppoihin ympäri Suomen kesäkuusta alkaen. Välttääksemme pakkausmateriaalihävikkiä hiilijalanjälkimerkintä tuodaan tuotteisiin hallitusti pakkausmateriaalierien vaihtuessa. Ensimmäisenä merkintä näkyy maustamattomissa tuotteissa, vuoden loppuun mennessä kattavuus ulottuu jo maustettuihinkin tuotteisiin.

– Suomalaiset kuluttajat tiedostavat yhä paremmin ruuan ilmastovaikutukset ja hiilijalanjäljen merkitseminen on yksi tapa palvella paremmin kuluttajia. Olemme aloittaneet hiilijalanjäljen merkitsemisen aikaisemmin viime vuonna Alatalon tilan kanatuotteista ja nyt laskentatyön edistyessä tuomme merkinnät asteittain yhä useampiin tuotteisiimme, kertoo Atria-konsernin vastuullisuusjohtaja Merja Leino.

– Atria on asettanut tavoitteekseen olla vastuullisuuden edelläkävijä alallaan. Teemme jatkuvasti työtä ympäristöasioiden eteen. Laskemalla tilojemme hiilijalanjäljen ymmärrämme perusteellisemmin, mistä toimintamme päästöt syntyvät ja miten voimme niitä pienentää. Tämä on yksi askel matkallamme kohti tavoitettamme, joka on aidosti hiilineutraali ruokaketju vuoteen 2035 mennessä, jatkaa Merja Leino.

Laskenta kattaa broilerin alkutuotannon osalta yli puolet Atrian tuotantovolyymista edustaen näin keskimääräistä Atrian Perhetilojen hiilijalanjälkeä. Pakkauksiin merkityissä hiilijalanjäljissä on huomioitu kanan lisäksi myös tuotteiden pakkausmateriaalit, mahdolliset muut raaka-aineet sekä tuotteen prosessoinnista tuotteelle allokoituvat päästöt. Atrian kanan hiilijalanjälki on 2,56 ± 0,18 CO2e per teuraskilo (1,87 CO2e per elopainokilo).

Hiilijalanjäljen laskenta on toteutettu yhteistyössä Envitecpolis Oy:n ja yhteensä 40 atrialaisen broilerItilan kanssa. Envitecpolis hyödyntää alkutuotannon hiilijalanjäljen laskennassa kansainvälistä Cool Farm Tool -työkalua. Cool Farm Tool on erikoistunut alkutuotannon hiilipäästöjen laskentaan ja sen avulla saadaan laskettua yksilöllinen, tilan omiin tietoihin ja toimintoihin perustuva hiilijalanjälki. Tuotteen valmistukseen liittyvät hiilipäästöt kuten energiankäyttö, pakkausmateriaalit, pesuaineet jne. on allokoitu tuotekohtaisesti. Laskennan pohjana ovat PEF:n (Product Environmental Footprint) ja IPCC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) laskentamenetelmät sekä alan uusin tutkimustieto.

Lisätietoja hiilijalanjäljen laskennasta verkkosivuiltamme: https://www.atria.fi/konserni/vastuullisuus/maapallo/tuotteidenhiilijalanjalki/

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Group toteutti yrityskulttuurin vastuullisuutta mittaavan eettisyysbarometrin toista kertaa

Vastuullinen yrityskulttuuri on yksi Metsä Groupin vuodelle 2030 asettamista kestävän kehityksen tavoitteista. Tavoitteen toteutumista mittaavan, toista kertaa toteutetun, eettisyysbarometrin tulosten mukaan lähes jokaisella tutkimuksen osa-alueella on tapahtunut parannusta verrattuna vuoden 2020 mittaukseen. Tutkimukseen vastasi yli 5 600 metsägroupilaista. Useita kehitystoimenpiteitä käynnistetään toiminnan eettisyyden edelleen parantamiseksi.

S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa ja varautuu vähentämään sähkönkulutustaan huippukulutuspiikeissä

S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä. Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.

HKScanin nousi parhaiden joukkoon kansainvälisessä ESG-arvioinnissa

Sustainalytics arvioi HKScanin vastuullisuusriskien hallinnan parhaan 8 prosentin joukkoon lähes 600 kansainvälisen elintarvikeyhtiön joukossa (sijoitus on 43. arvioiduista 579 yhtiöstä). Pakattujen ruokien tuottajista HKScan on samassa arviossa parhaan 4 prosentin joukossa (11/338). Sustainalyticsin uusin ESG-arvio HKScanista julkaistiin syyskuussa 2022.

Mikä merkitys demokratialla oikeastaan edes on – yhteiskunnassa tai osuuskunnassa?

Demokratiaa ajatellaan usein lähinnä välineenä. Se on menettelytapa, jolla saadaan kansan tai ainakin enemmistön tahto selville ja parhaassa tapauksessa toteutettua. Huono systeemi, mutta ei olla parempaakaan keksitty, kuten tavataan sanoa. Todellisuudessa demokratia pitää sisällään jotain paljon syvällisempää osallisuuden tunteesta yhteisöllisyyteen. Sellaista mikä on ehkä unohdettu myös demokratiakouluiksi aikoinaan kutsutuissa osuuskunnissa.

OP Ryhmä aloittaa energiansäästötalkoot – alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa

Ensi talvena sekä energian hinta että sen niukkuus ovat vakava uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. OP Ryhmä on päättänyt aloittaa energiansäästötalkoot ja alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa ensi alkuun vähintään yhdellä asteella. Tällä ryhmä tavoittelee 5 prosentin säästöä lämmitykseen kuluvaan energiaan. OP Ryhmä haastaa myös muut yritykset sekä asiakkaansa mukaan talkoisiin.