Osuuskunta Tradekan apurahat mahdollistaneet Väestoliiton Poikien Puhelimen nuorten talousosaamista kehittävän työn

Koronakriisin vaikutukset esimerkiksi toimeentuloon, uranäkymiin ja henkiseen hyvinvointiin ovat olleet merkittäviä erityisesti nuorten kohdalla. Moninaisen talouskasvatuksen rooli korostuu koronakriisin aiheuttamien talousvaikutusten myötä. Väestöliiton Poikien Puhelin tukee nuorten talousosaamista uudella Massimaisteri-verkkokurssilla nuorten ymmärtämällä tavalla, huumoria unohtamatta. Työn on mahdollistanut Tradekan sekä Tradekan Kuluttajaosuustoiminnan säätiön (KOTS) vuosille 2020 ja 2021 myöntämät apurahat. 

Koronakriisi on iskenyt erityisesti monien nuorten hyvinvointiin ja taloudelliseen tilanteeseen. Esimerkiksi Takuusäätiö tiedotti aiemmin syksyllä, että maksuvaikeuksissa olevien alle 25-vuotiaiden yhteydenotot ovat kasvaneet merkittävästi verrattuna edellisvuoteen. Jo ennen koronakriisiä suurin osa nuorista piti kyselyissä omia taloustaitojaan riittämättöminä (Danske Bank 2019, Säästöpankki 2019).

Väestöliiton Poikien Puhelin tukee monipuolista talouskasvatusta nuorten talousosaamista kehittävän animaatiosarjan ja uuden verkkokurssin avulla. Poikien Puhelimessa uskotaan, että nuorten talousosaamisen tukeminen onnistuu parhaiten nuorten ymmärtämällä tavalla huumorin keinoin. Mitä aikaisemmin nuori saa tietoa talouteen liittyvistä ilmiöistä, sitä todennäköisemmin hän hallitsee myös henkilökohtaisen taloutensa.

Vuonna 2020 Poikien Puhelin tuotti 25-osaisen animaatiosarjan lukuisten nuoria askarruttavien talouskysymysten ympärille. Nyt sarjan pohjalta on valmistunut 13-18-vuotiaille suunnattu Massimaisteri-verkkokurssi, jossa tutustutaan talouskysymyksiin animaatioiden lisäksi osallistavien tehtävien avulla arjen esimerkkien kautta. Kurssilla pohditaan muun muassa säästämistä, lainaa, veroja, kestävää kulutusta ja velkaantumista.

Kurssi on julkaistu Hyvä kysymys -verkkopalvelussa. Innostaakseen nuoria pohtimaan talousaiheita, Poikien Puhelin järjestää kurssin pariin kannustavan kilpailun. Kaikkien marraskuun loppuun mennessä verkkokurssin suorittaneiden nuorten kesken arvotaan 1000 euron arvoinen rahapalkinto.

Verkkokurssi ja animaatiot osana monipuolista talouskasvatusta

Vaikka animaatiot ja verkkokurssi ovat suoraan nuorille suunnattu, myös nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset hyötyvät niistä työssään. Erityisesti verkkokurssin suunnittelussa on huomioitu opettajien ja muiden ammattilaisten näkökulma kurssin hyödyntämiseen.

”Verkkokurssi on tiivis kokonaisuus, jonka tekemiseen menee noin 40 minuuttia. Näin kurssin ehtii hyvin tehdä myös esimerkiksi koulussa oppitunnin aikana ja myös opettajat voivat kätevästi hyödyntää sitä”, Poikien Puhelimen asiantuntija Kia Karvetti kertoo.

Verkkokurssia Kestävä rahasuhde -hankkeessa pilotoinut Lasten ja Nuorten Säätiön koordinaattori Linda Lopperi piti kurssia toimivana työkaluna myös nuorten työpajatyöskentelyssä.

”Verkkokurssi on todella napakka ja innostava kokonaisuus. Kurssi sopii mainiosti sekä porukalla tehtäväksi että itsenäiseen työskentelyyn.”

Poikien Puhelimessa nuorten talousosaamisen kehittäminen koetaan tärkeäksi erityisesti nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Taloustaitojen oppimisen keskiössä ovat nuorten arjen- ja elämänhallintataidot. Poikien Puhelin haluaa myös hälventää rahahaasteisiin liittyvää häpeää ja painottaa, että apua erilaisiin elämäntilanteisiin on tarjolla.

”Haluamme korostaa, että rahahaasteiden äärellä ei missään nimessä tarvitse jäädä yksin, ja toisaalta myös vahvistaa nuorten kokemusta siitä, että he pystyvät vaikuttamaan omaan elämäntilanteeseensa”, Poikien Puhelimen palvelupäällikkö Anders Huldén toteaa.

Jaa artikkeli

Lue myös

Suur-Savon Osuuspankki lahjoittaa LUT-yliopistolle 50 000 euroa

Osuuspankki arvostaa LUTin aktiivista toimintaa Etelä-Savossa sekä pitkään jatkunutta yhteistyötä. Lahjoituksellaan osuuspankki haluaa toimia luonnon ja ympäristön sekä nuorten työllistymisen ja koulutuksen hyväksi. Paikalliset vastuullisuusteot ovat pankin omistaja-asiakkaiden vahva toive.

S-ryhmä kehittää tuotepakkauksiaan vastuullisemmiksi – miljoonien ruukkujen kierrätyskelpoisuus parani

Ei enää mustaa muovia yrtti- ja salaattipakkauksissa. Jatkuva työ tuotepakkausten kehittämisessä vastuullisemmiksi etenee S-ryhmässä, ja yksi tuoreista esimerkeistä löytyy kaupan heviosastolta. Merkittävässä roolissa pakkausuudistusten onnistumisessa on yhteistyö tavarantoimittajien kanssa. S-ryhmän omien merkkien tuotepakkausten kehittäminen on jatkuvaa työtä, jolla pyritään esimerkiksi lisäämään kierrätysmateriaalien käyttöä, parantamaan pakkausten kierrätettävyyttä sekä vähentämään pakkauksissa käytetyn muovin määrää. S-ryhmän omia merkkejä ovat muun muassa Kotimaista, Rainbow ja Xtra.

Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

S-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja kuluttaja. Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. S-ryhmän toimipaikkoihin eri puolilla Suomea aiotaan rakentaa lähes 10 000 uutta aurinkopaneelia tänä vuonna. Kesähelteillä paneelit voivat tuottaa hetkellisesti koko myymälän tarvitseman sähkön. Kaupparyhmän omat tuulivoimalat tuovat kuitenkin eniten virtaa.