Valio kasvattaa kaasulla kulkevien autojen määrää – uusi biokaasulla kulkeva maitoauto starttasi Seinäjoella

Vuoden 2022 alusta lähtien Seinäjoen meijeriin kuljetetaan maitoa uudella nesteytetyllä biokaasulla eli LBG:llä kulkevalla biokaasuautolla. Biokaasuauto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä noin 90 prosenttia dieseliin verrattuna. Valion tavoitteena on kasvattaa kaasulla kulkevien autojen määrää vuosittain.

Valio tavoittelee hiilineutraalia maitoa vuoteen 2035. Yksi monista keinoista päästä tavoitteeseen on pienentää kuljetuslogistiikan hiilijalanjälkeä. Valion tavoitteena on lisätä biokaasulla kulkevien keräilyautojen määrää vuosittain. Viimeistään vuonna 2035 kaikki Valion kalusto kulkee uusiutuvilla polttoaineilla kuten biokaasulla, uusiutuvalla dieselillä, vedyllä tai sähköllä.

Valiolla on yhteensä viisi biokaasulla kulkevaa maidon keräilyautoa, joista neljä kulkee kotien ja teollisuuden jätteistä tehdyllä nesteytetyllä biokaasulla. Yksi auto kulkee paineistetulla lantabiokaasulla ja tankkaa Vuorenmaan maitotilalla Haapavedellä.  Valion käyttämät keräilyautot vaihdetaan 2–3 vuoden välein, joten nopeakin muutos ympäristöystävällisempään kuljetuskalustoon on mahdollista.

”Valion jokainen maito- ja keräilyauto on liikenteessä lähes 24/7 ja niillä ajetaan noin 290 000 kilometriä vuodessa, mikä tekee Valion autojen määrällä yli 20 miljoonaa kilometriä vuodessa. Siksi automme uudistuvat usein ja meillä on aina uusinta ja ilmastoystävällisintä tekniikkaa alla”, kertoo Valion maidonkeräilystä ja kuljetuksista vastaava logistiikkapäällikkö Petteri Laine.

Uusi maitoauto tankataan nesteytetyllä biokaasulla, joka valmistetaan teollisuuden sivuvirroista sekä yhdyskuntajätteestä. Se kerää noin 90 000 litraa maitoa vuorokaudessa 40:ltä Seinäjoen meijerin lähistöllä sijaitsevalta maitotilalta. Seinäjoen alueelle on tarkoitus tuoda lähivuosina enemmänkin biokaasulla kulkevia autoja, koska autot ajavat meijerille usein ja tankkausasema sijaitsee sopivasti ajoreittien varrella. Valion kokemukset biokaasuautojen käytettävyydestä ja luotettavuudesta ovat erittäin hyviä. Kaluston lisääntymisen kannalta biopolttoaineen jakeluverkoston laajeneminen on ensiarvoisen tärkeää.

”Vaikka kuljetusten osuus Valion tuottaman maidon hiilijalanjäljestä on noin 1,5 %, on logistiikan fossiilisten päästöjen vähentäminen tärkeää koko hiilineutraalin maitoketjun tavoitteen kannalta, sillä ajokilometrejä tulee paljon, kun maitoa haetaan noin 4 000 maitotilalta 12 meijeriin ja Valion monia tuotteita kuljetetaan ympäri Suomen”, Valion logistiikkapäällikkö Petteri Laine summaa.

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Group aloittaa uuden keskustelusarjan metsien hoidosta ja puunkäytöstä

Metsä Group haluaa kuunnella erilaisia näkemyksiä metsistä. Metsä Group haastaa alan asiantuntijat keskustelemaan luonnon, metsäalan ja koko kansakunnan tulevaisuudesta. Metsät puhuttavat ilmaston ja monimuotoisuuden lisäksi talouden ja työllisyyden näkökulmista. Rakentavaa vuoropuhelua tarvitaan ehkä enemmän kuin koskaan. Nyt julkistettava On keskustelun aika -videosarja vie asiantuntijat juontaja Baba Lybeckin johdolla pyöreän pöydän ääreen keskustelemaan metsien hoidosta, puunkäytöstä, hiilinieluista, monimuotoisuudesta, metsien suojelusta sekä metsänomistamisesta.

Pellervon lausunto kestävyysraportointidirektiivin kansallista implementointia koskevien säännösten alkuvaiheen valmisteluun

Edustamiemme osuustoiminnallisten yritysten osalta pidämme ensisijaisen tärkeänä sitä, että valmistelussa huomioidaan osuustoiminnallisten yritysten osakeyhtiöistä poikkeava liiketoimintamalli. Osana kestävyysraportointidirektiivin kansallista voimaansaattamista tulisi kirjanpitolakiin ottaa säännökset, joiden mukaisesti ryhmärakenteella toimivilla osuuskunnilla on osakeyhtiöitä vastaava mahdollisuus siihen, että yksittäiset  osuuskunnat vapautetaan konsernirakenteella toimivien osakeyhtiöiden tavoin raportointivelvollisuudesta, jos osuuskuntien omistaman keskusyhteisön toimintakertomukseen  sisällytetään omistajaosuuskuntien vastuullisuustiedot.