Valio kasvattaa kaasulla kulkevien autojen määrää – uusi biokaasulla kulkeva maitoauto starttasi Seinäjoella

Vuoden 2022 alusta lähtien Seinäjoen meijeriin kuljetetaan maitoa uudella nesteytetyllä biokaasulla eli LBG:llä kulkevalla biokaasuautolla. Biokaasuauto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä noin 90 prosenttia dieseliin verrattuna. Valion tavoitteena on kasvattaa kaasulla kulkevien autojen määrää vuosittain.

Valio tavoittelee hiilineutraalia maitoa vuoteen 2035. Yksi monista keinoista päästä tavoitteeseen on pienentää kuljetuslogistiikan hiilijalanjälkeä. Valion tavoitteena on lisätä biokaasulla kulkevien keräilyautojen määrää vuosittain. Viimeistään vuonna 2035 kaikki Valion kalusto kulkee uusiutuvilla polttoaineilla kuten biokaasulla, uusiutuvalla dieselillä, vedyllä tai sähköllä.

Valiolla on yhteensä viisi biokaasulla kulkevaa maidon keräilyautoa, joista neljä kulkee kotien ja teollisuuden jätteistä tehdyllä nesteytetyllä biokaasulla. Yksi auto kulkee paineistetulla lantabiokaasulla ja tankkaa Vuorenmaan maitotilalla Haapavedellä.  Valion käyttämät keräilyautot vaihdetaan 2–3 vuoden välein, joten nopeakin muutos ympäristöystävällisempään kuljetuskalustoon on mahdollista.

”Valion jokainen maito- ja keräilyauto on liikenteessä lähes 24/7 ja niillä ajetaan noin 290 000 kilometriä vuodessa, mikä tekee Valion autojen määrällä yli 20 miljoonaa kilometriä vuodessa. Siksi automme uudistuvat usein ja meillä on aina uusinta ja ilmastoystävällisintä tekniikkaa alla”, kertoo Valion maidonkeräilystä ja kuljetuksista vastaava logistiikkapäällikkö Petteri Laine.

Uusi maitoauto tankataan nesteytetyllä biokaasulla, joka valmistetaan teollisuuden sivuvirroista sekä yhdyskuntajätteestä. Se kerää noin 90 000 litraa maitoa vuorokaudessa 40:ltä Seinäjoen meijerin lähistöllä sijaitsevalta maitotilalta. Seinäjoen alueelle on tarkoitus tuoda lähivuosina enemmänkin biokaasulla kulkevia autoja, koska autot ajavat meijerille usein ja tankkausasema sijaitsee sopivasti ajoreittien varrella. Valion kokemukset biokaasuautojen käytettävyydestä ja luotettavuudesta ovat erittäin hyviä. Kaluston lisääntymisen kannalta biopolttoaineen jakeluverkoston laajeneminen on ensiarvoisen tärkeää.

”Vaikka kuljetusten osuus Valion tuottaman maidon hiilijalanjäljestä on noin 1,5 %, on logistiikan fossiilisten päästöjen vähentäminen tärkeää koko hiilineutraalin maitoketjun tavoitteen kannalta, sillä ajokilometrejä tulee paljon, kun maitoa haetaan noin 4 000 maitotilalta 12 meijeriin ja Valion monia tuotteita kuljetetaan ympäri Suomen”, Valion logistiikkapäällikkö Petteri Laine summaa.

Jaa artikkeli

Lue myös

Metsä Group toteutti yrityskulttuurin vastuullisuutta mittaavan eettisyysbarometrin toista kertaa

Vastuullinen yrityskulttuuri on yksi Metsä Groupin vuodelle 2030 asettamista kestävän kehityksen tavoitteista. Tavoitteen toteutumista mittaavan, toista kertaa toteutetun, eettisyysbarometrin tulosten mukaan lähes jokaisella tutkimuksen osa-alueella on tapahtunut parannusta verrattuna vuoden 2020 mittaukseen. Tutkimukseen vastasi yli 5 600 metsägroupilaista. Useita kehitystoimenpiteitä käynnistetään toiminnan eettisyyden edelleen parantamiseksi.

S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa ja varautuu vähentämään sähkönkulutustaan huippukulutuspiikeissä

S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman vastuunsa valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa. S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella. Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä. Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.

HKScanin nousi parhaiden joukkoon kansainvälisessä ESG-arvioinnissa

Sustainalytics arvioi HKScanin vastuullisuusriskien hallinnan parhaan 8 prosentin joukkoon lähes 600 kansainvälisen elintarvikeyhtiön joukossa (sijoitus on 43. arvioiduista 579 yhtiöstä). Pakattujen ruokien tuottajista HKScan on samassa arviossa parhaan 4 prosentin joukossa (11/338). Sustainalyticsin uusin ESG-arvio HKScanista julkaistiin syyskuussa 2022.

Mikä merkitys demokratialla oikeastaan edes on – yhteiskunnassa tai osuuskunnassa?

Demokratiaa ajatellaan usein lähinnä välineenä. Se on menettelytapa, jolla saadaan kansan tai ainakin enemmistön tahto selville ja parhaassa tapauksessa toteutettua. Huono systeemi, mutta ei olla parempaakaan keksitty, kuten tavataan sanoa. Todellisuudessa demokratia pitää sisällään jotain paljon syvällisempää osallisuuden tunteesta yhteisöllisyyteen. Sellaista mikä on ehkä unohdettu myös demokratiakouluiksi aikoinaan kutsutuissa osuuskunnissa.

OP Ryhmä aloittaa energiansäästötalkoot – alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa

Ensi talvena sekä energian hinta että sen niukkuus ovat vakava uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. OP Ryhmä on päättänyt aloittaa energiansäästötalkoot ja alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa ensi alkuun vähintään yhdellä asteella. Tällä ryhmä tavoittelee 5 prosentin säästöä lämmitykseen kuluvaan energiaan. OP Ryhmä haastaa myös muut yritykset sekä asiakkaansa mukaan talkoisiin.