Valio kasvattaa kaasulla kulkevien autojen määrää – uusi biokaasulla kulkeva maitoauto starttasi Seinäjoella

Vuoden 2022 alusta lähtien Seinäjoen meijeriin kuljetetaan maitoa uudella nesteytetyllä biokaasulla eli LBG:llä kulkevalla biokaasuautolla. Biokaasuauto pienentää maidon keräilyn hiilijalanjälkeä noin 90 prosenttia dieseliin verrattuna. Valion tavoitteena on kasvattaa kaasulla kulkevien autojen määrää vuosittain.

Valio tavoittelee hiilineutraalia maitoa vuoteen 2035. Yksi monista keinoista päästä tavoitteeseen on pienentää kuljetuslogistiikan hiilijalanjälkeä. Valion tavoitteena on lisätä biokaasulla kulkevien keräilyautojen määrää vuosittain. Viimeistään vuonna 2035 kaikki Valion kalusto kulkee uusiutuvilla polttoaineilla kuten biokaasulla, uusiutuvalla dieselillä, vedyllä tai sähköllä.

Valiolla on yhteensä viisi biokaasulla kulkevaa maidon keräilyautoa, joista neljä kulkee kotien ja teollisuuden jätteistä tehdyllä nesteytetyllä biokaasulla. Yksi auto kulkee paineistetulla lantabiokaasulla ja tankkaa Vuorenmaan maitotilalla Haapavedellä.  Valion käyttämät keräilyautot vaihdetaan 2–3 vuoden välein, joten nopeakin muutos ympäristöystävällisempään kuljetuskalustoon on mahdollista.

”Valion jokainen maito- ja keräilyauto on liikenteessä lähes 24/7 ja niillä ajetaan noin 290 000 kilometriä vuodessa, mikä tekee Valion autojen määrällä yli 20 miljoonaa kilometriä vuodessa. Siksi automme uudistuvat usein ja meillä on aina uusinta ja ilmastoystävällisintä tekniikkaa alla”, kertoo Valion maidonkeräilystä ja kuljetuksista vastaava logistiikkapäällikkö Petteri Laine.

Uusi maitoauto tankataan nesteytetyllä biokaasulla, joka valmistetaan teollisuuden sivuvirroista sekä yhdyskuntajätteestä. Se kerää noin 90 000 litraa maitoa vuorokaudessa 40:ltä Seinäjoen meijerin lähistöllä sijaitsevalta maitotilalta. Seinäjoen alueelle on tarkoitus tuoda lähivuosina enemmänkin biokaasulla kulkevia autoja, koska autot ajavat meijerille usein ja tankkausasema sijaitsee sopivasti ajoreittien varrella. Valion kokemukset biokaasuautojen käytettävyydestä ja luotettavuudesta ovat erittäin hyviä. Kaluston lisääntymisen kannalta biopolttoaineen jakeluverkoston laajeneminen on ensiarvoisen tärkeää.

”Vaikka kuljetusten osuus Valion tuottaman maidon hiilijalanjäljestä on noin 1,5 %, on logistiikan fossiilisten päästöjen vähentäminen tärkeää koko hiilineutraalin maitoketjun tavoitteen kannalta, sillä ajokilometrejä tulee paljon, kun maitoa haetaan noin 4 000 maitotilalta 12 meijeriin ja Valion monia tuotteita kuljetetaan ympäri Suomen”, Valion logistiikkapäällikkö Petteri Laine summaa.

Jaa artikkeli

Lue myös

Arinalta jälleen 50 000 € pohjoisen lasten ja nuorten toimintaan

Arina on jakanut vuodesta 2013 alkaen vuosittain 50 000 € lasten ja nuorten harrastustoimintaan. Tukea ovat voineet hakea pohjoissuomalaiset lasten ja nuorten liikuntaseurat, avustus- ja hyväntekeväisyysjärjestöt sekä muut yhteisöt, jotka kohdentavat tuen lasten ja nuorten toimintaan. Tänä keväänä ehdokkaiksi äänestykseen hyväksyttiin yhteensä 102 yhteisöä.

Osuuskunta Maitomaa tuo hiilijalanjäljet maitohyllyille ensimmäisenä Suomessa

Savolainen Maitomaa jatkaa ponnistelujaan kestävämmän maidontuotannon puolesta painamalla maitojensa tuotekohtaiset hiilijalanjäljet tölkkeihin ensimmäisenä meijerinä Suomessa. Merkinnän on tarkoitus auttaa kuluttajia arvioimaan, mistä omien ruokavalintojen kasvihuonekaasupäästöt koostuvat, mutta myös kertoa työstä, jota meijerillä tehdään hiilijalanjäljen pienentämiseksi.Pakkausmuutoksellaan meijeri haastaa myös muita toimijoita päästöavoimuuteen.

Valiolta uusi taloudellinen kannustin maitotilayrittäjille: tavoitteena lisätä lehmien laidunnusta, luonnon monimuotoisuutta ja ilmastotoimia

Valio uudistaa 1.5.2023 maitotilojen vastuullisuusohjelman. Jatkossa tilat voivat saada maitolitroilleen hintalisää lehmien laiduntamisesta ja ulkoilusta, luonnon monimuotoisuutta tukevasta viljelystä ja tilan hiilijalanjäljen pienentämiseen tähtäävästä työstä. Uudistus on merkittävä myös maatalouden isossa kuvassa, sillä noin 80 prosenttia Suomessa tuotetusta maidosta on Valion vastuullisuusohjelman piirissä. Uudistuksen jälkeen Valio maksaa lainsäädännön vaatimukset ylittävistä toimenpiteistä lähes 50 miljoonaa euroa omistajilleen eli osuuskuntien kautta maitotiloille.

Yhteisöexit – Mitä jos perustajat myisivät alustansa käyttäjille?

Maailmalla on esimerkkejä yrityksistä, joiden valtava menestys on tapahtunut asiakasomisteiseksi muuttumisen myötä. Voi olla että ilmiö yleistyy. Ajatuksen ympärille onkin muodostunut muutama vuosi sitten käynnistynyt “yhteisöexit” (exit to community) liike joka pyrkii tekemään tämänkaltaisista omistajanvaihdoksista suositumpia, etenkin teknologiayhtiöiden perustajien parissa. Sen lisäksi että yhteisöexit voisi olla ratkaisu moniin teknologiayhtiöiden ongelmiin, jotka kumpuavat niiden perinteisesti osakeyhtiömuotoisesta omistusmallista, se voisi myös ratkaista haasteita, jotka liittyvät osuuskuntamuotoisten yhtiöiden perustamiseen toimialoille, joilla ne ovat perinteisesti olleet harvinaisia.