S-ryhmä rakentaa uuden tuulipuiston – investoinnin myötä omalla uusiutuvalla katetaan kaupparyhmän koko sähkönkulutus

S-ryhmä rakentaa uuden tuulipuiston Eurajoelle Luvialle ja investoi Suomen uusiutuvaan sähköntuotantoon. Tuulipuiston valmistumisen jälkeen S-ryhmän oma uusiutuvan energian tuotanto vastaa koko kaupparyhmän sähkönkulutusta.

Rakenteilla olevaan tuulipuistoon tulee 13 tuulivoimalaa, joiden on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alussa. Puiston tuottama sähkö kattaa noin 20 prosenttia kaupparyhmän sähkönkäytöstä, mitä voi verrata yli 300 S-marketin vuosittaiseen sähkönkulutukseen.

Luvian tuulipuistoa rakennetaan vaiheittain ja samalla alueella selvitetään myös mahdollisuutta teollisen mittakaavan aurinkosähkön tuotantoon, jolloin aurinkosähköä voitaisiin siirtää samaa infrastruktuuria hyödyntämällä muualle käytettäväksi.

”Meille on tärkeää, että lähes parintuhannen toimipaikkamme ja maan kattavan sähköautojen latausverkostomme sähkö on tuotettu kestävästi sekä ympäristön kannalta että omavaraisuuden näkökulmasta”, sanoo toimitusjohtaja Mikko Halonen S-Voimasta.

”Osuuskaupat ovat tehneet merkittäviä investointeja Suomen sähköntuotantoon viime vuosina. Satsaukset oman uusiutuvan energiantuotannon lisäämiseen ovat tärkeitä erityisesti energiakriisin myötä. Tämä hanke oli tärkeä saattaa loppuun, vaikka taloustilanne on tiukentunut ja tuotantokustannukset muuttuneet”, jatkaa Halonen.

S-ryhmä on investoinut lähes miljardi euroa tuulivoimaan kuluneen vuosikymmenen aikana

Tuulipuiston rakentaminen on S-ryhmälle noin 100 miljoonan euron investointi, josta noin 20 prosenttia käytetään alueen infrastruktuurin rakentamiseen, kuten tie- ja kaapeliverkostoon. Alueen infrastruktuurin rakentaminen työllistää paikallisesti kymmeniä henkilöitä. Tuulivoimaloiden asennustöistä vastaa tuulivoimayhtiö Vestas.

S-ryhmä on investoinut lähes miljardi euroa tuulivoimaan kuluneen kymmenen vuoden aikana. Uusi tuulipuisto on jatkumoa osuuskauppojen pitkäjänteisille investoinneille oman uusiutuvan energian lisäämiseksi.

S-ryhmän sähkönkulutuksesta jo nyt yli 80 prosenttia tuotetaan omalla tuulivoimalla. Edellinen tuulivoimainvestointi on Simon Sarvisuolla oleva 27 suurvoimalan tuulipuisto, joka yksistään tuottaa noin puolet kaupparyhmän sähköntuotannosta. Lisäksi yli 100 000 aurinkopaneelia tuottaa viitisen prosenttia sähköntarpeesta paikallisesti. Uuden tuulipuiston valmistuttua omalla uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö vastaa kaupparyhmän sähkönkulutusta.

Investoinnit ovat myös osa kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. S-ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. S-ryhmän tavoitteena on pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.

S-ryhmän sähkönhankinnasta vastaa S-Voima Oy, jonka omistavat SOK ja osuuskaupat yhdessä.

Jaa artikkeli

Lue myös

Hanna Muukka: Yhteiskunnalliset haasteet vaativat yhteisötaloutta

Ruokaläheteille elämiseen riittävä palkka itse omistetun alustan kautta, yhteiskäyttöautot naapureiden kanssa ja kohtuuhintaista hoivapalvelua kotiovelle myös haja-asutusalueella. Kuulostaako haihattelulta? Nämä ovat esimerkkejä yhteisötaloudesta, jolla voisi olla merkittäviä - mutta toistaiseksi liian vähän hyödynnettyjä - mahdollisuuksia kestävämmän ja oikeudenmukaisemman talouden rakentajina Suomessa ja koko EU:n alueella.

Data ja yhteistyö – näihin kiteytyy niin suurten kuin pienten yritysten vastuullisuustyö lähivuosina

Yritysten toimintakenttä on valtavassa muutoksessa. Vaikka jatkuvasti lisääntyvä ja kiristyvä kestävyyssääntely ei välttämättä suoraan koske pieniä ja keskisuuria yrityksiä, välillisesti pankkien ja rahoittajien kautta sekä osana arvoketjuja vaikutuksilta ei voi välttyä. Pellervo järjesti 18.1. tilaisuuden, jossa keskusteltiin siitä mitä pk-yritykset voivat odottaa ja miten niiden tulisi toimia jo nyt ja erityisesti tulevaisuudessa, jotta niiden toimintaedellytykset markkinoilla säilyvät

LPOnet digipalveluosuuskunnalle on myönnetty Avainlippu

Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt koko Itä-Uudellamaalla toimivalle asiakasomisteiselle LPOnet Osk:lle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Paikallisena asiakasomisteisena digipalveluoperaattorina tuomme missiomme mukaisesti lisää elinvoimaa Itä-uusmaalaisille asukkaille ja yrityksille. Kotimaisuudesta viestivä Avainlippu-tunnus on meille tärkeä tapa konkretisoida kuinka vastuullinen, asiakaslähtöinen ja pitkäjänteinen toimintatapamme on.

Metsä Group järjesti toimittajilleen vastuullisuuskilpailun – voittaja Soilfood

Soilfood Oy valittiin voittajaksi Metsä Groupin toimittajien vastuullisuuskilpailussa. Yritys valmistaa muun muassa metsäteollisuuden jäte- ja sivuvirroista maanparannusaineita maatiloille ja uusioraaka-aineita teollisuudelle. Metsä Group haastoi tänä vuonna palvelu- ja tavarantoimittajat ensimmäistä kertaa vastuullisuuskilpailuun, johon osallistui yhteensä 92 ehdotusta.