Hyvät Pellervon Päivän osanottajat,
On ilo nähdä teitä täällä paikan päällä sankoin joukoin!
Tänään meillä on teemana Suomen uudistuminen. Kuulimme aamupäivällä toimittaja Eeva Lehtimäen mielenkiintoisen puheenvuoron huomenna alkavien hallitusneuvottelujen suunnasta. Odotamme kaikki varmasti myös innolla tulevia puheenvuoroja ja keskusteluja tästäkin aiheesta. Emilia Kullaksen nostoja Evan havainnoista tulevaisuutemme suhteen, päätoimittaja Jussi Kärjen vetämää tiukkaa keskustelua uudistumisesta merkittävien taloudellisten toimijoiden näkökulmasta eli eläkevakuuttaja Kevan, Suomen Pankin ja merkittävän osuustoimintayrityksen, Valion, perspektiivistä.
Kahvin jälkeen paneudumme siihen, miten osuustoiminnan arvot voivat siivittää liiketoiminnan menestystä ja millainen erottautumistekijä ne ovat niin johtoryhmätyöskentelyssä, luottamuselimissä kuin henkilöstöpolitiikassa. Ja päivän päätteeksi pääsemme futuristi Elina Hiltusen siivittämänä kurkistamaan näkymiä aina 2050-luvulle saakka.
Suomen rinnalla myös Pellervo uudistuu. Valtuuskuntamme hyväksyi meille maaliskuussa uuden strategian. Aiomme jatkossa olla tiukasti ajassa kiinni, tekemässä näkyväksi yhteiskunnassa taas vallalla olevaa kiinnostuksen virettä yhteisölliseen vastuunkantamiseen. Osuustoiminnan aika on nyt, ja vielä vahvemmin tulevaisuudessa. Tämä talousmalli innostaa uusia sukupolvia, sen me olemme jo nähneet tänäkin keväänä muun muassa etsiessämme uusia sosiaalisen median lähettiläitä herättelemään nuorten tietoisuutta. Viime vuonna menestyksekkäästi TikTokissa, Instagramissa ja Youtubessa katsojia hamunnut kampanjamme saa jatkoa toukokuussa. Näissä kanavissa ollaan taas, esimerkiksi TikTokissa usean suositun somepersoonan voimin.
Kuten me boomeritkin opimme viimeistään eduskuntavaalien yhteydessä – siellä todellakin on huikeita mahdollisuuksia lisätä merkittävästi oman asian tunnettavuutta ja kiinnostavuutta. Onhan se hurja ajatella, että Pellervon omalla Youtube-kanavalla olevia 160 videota on katsottu yhteensä 37 000 kertaa yhdeksän vuoden aikana – ja samaan aikaan pelkästään yhden lähettilääksemme pestaamamme somevaikuttajan eli 28-vuotiaan Henri Weckströmin kahta viimevuotista osuustoimintatietoutta levittävää vajaan minuutin tiktokkia on katsottu yhteensä 814 000 kertaa. Siis kahta videota! Hänen kanssaan jatketaan yhteistyötä tulevana syksynä, kuten muutaman muunkin arvoihimme sopivan influensserin.
Nuoriso tarvitsee osuustoiminnan selkokielistämistä. Ei siksi, että he olisivat vähemmän kartalla kuin me vanhemmat ikäpolvet. Vaan siksi, että kieli muuttuu ja osuustoiminnan sanoituksen pitää pysyä ajan hermolla. Meidän sanastomme ei saa olla edesauttamassa sellaisen kuvan syntymistä, että kyseessä olisi jotenkin vanhanaikainen ja kankea yritysmuoto – koska näinhän ei ole. Osuuskuntien aika on nyt, ja meidän pitää pystyä puhumaan siitä siten, että yhteys moderniin maailmankuvaan on helposti tunnistettavissa.
Tästä kumpuaa myös se, että järjestömme vaihtoi reilut kaksi tuntia sitten nimeä. Vuosikokous hyväksyi Pellervon sääntöuudistuksen, jonka ulospäin merkittävimpänä asiana oli ehdottomasti nimen päivittäminen.
Oli hyvä tarkastella viime syksynä tehdyn strategiatyön yhteydessä sitä, millaisella nimellä Pellervo esittäytyisi tässä maailman ajassa selkeimmin. Sellaiseksi todettiin Osuuskuntien keskusjärjestö Pellervo. Se kertoo toimintamme luonteesta – olemme kaikkien osuuskuntien asialla.
Pellervosta nimenä emme ole luopumassa. Se on tärkein tunnisteemme. Brändi, josta haluamme huolehtia. Se ei saa olla pölyinen vaan innostava ja kiinnostava yhteiskunnallinen toimija sekä keskustelija. Ihan niin kuin tämän päiväinen ohjelmakin. Olen todella tyytyväinen, että meillä on tänään täällä lavalla useita esiintyjiä osuuskuntien maailman ulkopuoleltakin. Saamme varmasti heiltä myös eväitä siihen, mikä edustamassamme yritysmuodossa erityisesti kiinnostaa ja tuntuu merkitykselliseltä 2023. Otetaan näistä ajatuksista ja sanoista koppi!