Remontin ja muutoksen läpikäynyt entinen Stockmann Herkku Helsingin keskustassa on nyt Food Market Herkku. Uudet Food Market -valikoimat näkyvät myös muissa pääkaupunkiseudun Herkuissa sekä Turussa ja Tampereella. Isommat remontit muissa yksiköissä ovat edessä vasta myöhemmin.

”Kevään 2018 aikana kävimme satoja ja satoja keskusteluita Herkun asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Alkoi hahmottua kuva siitä, mitä halutaan lisää, mitä vähemmän ja mitä ei ehkä tarvita ollenkaan”, konseptityötä ohjannut kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.

Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä ohjasi Herkun konseptityötä.

Herkku on ollut pahasti tappiollinen viime vuosina. Ikonisen herkkukaupan siirtyminen osuuskaupan omistukseen on herättänyt epäilyksiä.

”Olemme tehneet syväsukelluksen Herkun ongelmien ytimeen ja havainneet, että pelkkä hienosäätö ei riitä. Panostamme Herkkujen kehittämiseen valtavasti, koska näemme Herkussa ja foodmarketismissa suuren potentiaalin. Tällaisessa konseptissa on vetovoimaa”, ketjujohtaja Mika Heikkinen Osuuskauppa HOK-Elannosta sanoo.

Merkittävä osa Herkun tappioista on syntynyt ruokahävikistä. Herkun hävikkiluvut ovat olleet tasolla, joka ei ole vastuullista ja oikein. Herkun vaikeudet ovat syntyneet myös valikoimien sirpaloitumisesta. Herkku on ollut myös monelle arkisten perustuotteiden osalta liian kallis.

”Uuden Food Market Herkun menestyksen kaava on tämä: asiakasprofiilien ja analytiikan avulla tarkemmin kohdennettu huippuvalikoima, edullisemmat hinnat ja enemmän säpinää käytäville. Lisäksi tarvitaan uskallusta riskinottoon, koska tulemme esittelemään uusia tuotteita ja palveluita ensimmäisenä ja ainoana Suomessa. Näistä kertyy uutta asiakaskokemusta ja oppia päivä päivältä”, valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.

Tapas-baari huokuu espanjalaista tunnelmaa.

Valikoimassa on mukana tietenkin paljon kotimaisia tuotteita ja siihen pyritään ottamaan mahdollisuuksien mukaan paikallistuottajien valmistamia elintarvikkeita, S-ryhmästä kerrotaan.

Ruoka on yhä enemmän myös muuta kuin makunautintoja. Se heijastelee arvomaailmojen muutoksia. Ruoka on kuin muotia.

Antti Oksan mukaan uuteen Herkkuun on haettu esimerkkiä muun muassa Kaliforniasta, Kanadasta, Italiasta, Tanskasta ja Suomesta. Haimme inspiraatiota kauppahalleista, katuruoasta ja ruokatrendeistä.

”Sovelsimme ajatuksia suomalaiseen kaupunkilaiseen mielenmaisemaan. Food Market tarkoittaa tunnelmaa, tyyliä, tuotteita ja tapoja”, Antti Oksa kiteyttää.

Vaikka Herkku kuuluukin S-ryhmään, se on konseptiltaan täysin omanlaisensa. Pelot siitä, että ikoninen elintarvikemyymälä alkaisi liikaa muistuttaa niin ikään Helsingin keskustassa sijaitsevaa Sokoksen alakerran S-markettia eivät näytä toteutuneen.

 

Jaa artikkeli