Osuustoiminnalla Suomen vastuullisimmat brändit

Valio voittaja, S-ryhmällä eniten sijoituksia

Suomalaiset kuluttajat valitsivat jälleen Sustainable Brand Index -tutkimuksessa oman maansa vastuullisimmat brändit. Kymmenen vastuullisimman brändin joukossa on peräti neljä osuustoiminnallista yritystä tai niiden tuotemerkkiä.

Voittajaksi selvisi jo seitsemättä vuotta peräkkäin Valio. Tutkimuksen mukaan ihmiset pitävät tärkeinä erityisesti Valion kotimaisia tuotteita, eläinten hyvinvointia ja ympäristön kannalta kestäviä pakkauksia.

Toiseksi nousi S-market ja S-ryhmän toinen ruokakauppaketju Prisma sijoittui neljänneksi.  Viidennellä sijalla oli S-ryhmän Kotimaista -tuotemerkki. Myös Sokos Hotellit, S-Pankki sekä LähiTapiola olivat omien alojensa vastuullisimmat toimijat.

Euroopan suurin vastuullisuustutkimus

Ruotsalaisen SB Insightin vuodesta 2011 toteuttama Sustainable Brand Index on Euroopan suurin vastuullisuustutkimus. Suomessa tutkimus on tehty kahdeksan kertaa.

Tutkimuksen tavoitteena on levittää ja lisätä kestävää kehitystä koskevaa tietoa. Vuoden 2020 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 58 000 vastaajaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.  Vastaajiksi valittiin kussakin maassa väestöpohjaa edustava otos. Suomesta vuoden 2020 tutkimukseen vastasi 9 480 henkilöä.

Yhteensä 1 400 brändiä arvioitiin käyttäen YK:n globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita. Suomesta arvioitavia brändejä oli mukana 195. Tutkimus toteutettiin marraskuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkina-aseman, liikevaihdon, markkinaosuuden sekä brändin tunnettuuden perusteella.

Top 10, Sustainable Brand Index 2020

1.Valio
2.S-market
3.Elovena
4.Prisma
5.Kotimaista
6.VR
7.Myllyn Paras
8.K-supermarket
9.Fazer
10.Fiskars

Toimialojen ykköset

Valio Ruoka
S-market Ruokakaupat
VR Liikenne
Fiskars Kalustus ja sisustus – brändit
Yliopiston Apteekki Apteekit
Partioaitta Vaatteet ja muoti – liikkeet
S-Ryhmä Kuluttajatuoteyhtiöt
Paulig Juomat
Sokos Hotels Hotellit
Suomalainen Kirjakauppa Vapaa-aika
Marimekko Vaatteet ja muoti – brändit
S-Pankki Pankit
Vattenfall Sähkö ja lämmitys
Neste Polttoaineet
Lumene Kauneus
Tesla Autot
Hesburger Ravintolat ja kahvilat
Lähi-Tapiola Vakuutukset ja eläkkeet
Finnair Lentoyhtiöt
Elisa Televiestintä
Aurinkomatkat Matkailu
Jaa artikkeli

Lue myös

Pellervon kannanotto osuuskuntaidentiteetistä

Kansainvälinen osuustoimintaliitto ICA on joulukuussa 2021 aloittanut arviointiprosessin, jonka tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin globaali osuuskuntaidentiteetti on määritelty. Pellervon hallitus on nyt koostanut suomalaisen osuustoiminnan yhteisen kannanoton osuuskuntaidentiteetistä ja lähettänyt sen ICA:lle.

10 suomalaista maailman 300 suurimman osuustoimintayrityksen joukossa

Suomen suurin osuustoimintaan perustuva yritysryhmä S-ryhmä sijoittuu tuoreella maailmanlistalla sijalle 40. Maailman osuustoimintaliitto ICA:n kokoama World Cooperative Monitor 2023  laittoi jälleen globaalisti järjestykseen 300 suurinta osuuskuntaa, -pankkia ja keskinäistä vakuutusyhtiötä.

EU:n yritysvastuudirektiivin sisällöstä yksimielisyys

Euroopan unionin yritysvastuudirektiivin taustalla on pyrkimys torjua yritysten osallisuutta ihmisoikeusloukkauksiin ja ympäristöhaittoihin. Osuuskuntien osalta on vielä epäselvää, sovelletaanko direktiiviä osuuskuntiin ja mikä Suomen kanta tulee olemaan direktiivin kansallisessa toimeenpanossa.