Osuustoiminnalla Suomen vastuullisimmat brändit

Valio voittaja, S-ryhmällä eniten sijoituksia

Suomalaiset kuluttajat valitsivat jälleen Sustainable Brand Index -tutkimuksessa oman maansa vastuullisimmat brändit. Kymmenen vastuullisimman brändin joukossa on peräti neljä osuustoiminnallista yritystä tai niiden tuotemerkkiä.

Voittajaksi selvisi jo seitsemättä vuotta peräkkäin Valio. Tutkimuksen mukaan ihmiset pitävät tärkeinä erityisesti Valion kotimaisia tuotteita, eläinten hyvinvointia ja ympäristön kannalta kestäviä pakkauksia.

Toiseksi nousi S-market ja S-ryhmän toinen ruokakauppaketju Prisma sijoittui neljänneksi.  Viidennellä sijalla oli S-ryhmän Kotimaista -tuotemerkki. Myös Sokos Hotellit, S-Pankki sekä LähiTapiola olivat omien alojensa vastuullisimmat toimijat.

Euroopan suurin vastuullisuustutkimus

Ruotsalaisen SB Insightin vuodesta 2011 toteuttama Sustainable Brand Index on Euroopan suurin vastuullisuustutkimus. Suomessa tutkimus on tehty kahdeksan kertaa.

Tutkimuksen tavoitteena on levittää ja lisätä kestävää kehitystä koskevaa tietoa. Vuoden 2020 tutkimuksessa haastateltiin yhteensä noin 58 000 vastaajaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.  Vastaajiksi valittiin kussakin maassa väestöpohjaa edustava otos. Suomesta vuoden 2020 tutkimukseen vastasi 9 480 henkilöä.

Yhteensä 1 400 brändiä arvioitiin käyttäen YK:n globaaleja kestävän kehityksen tavoitteita. Suomesta arvioitavia brändejä oli mukana 195. Tutkimus toteutettiin marraskuun 2019 ja helmikuun 2020 välisenä aikana. Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkina-aseman, liikevaihdon, markkinaosuuden sekä brändin tunnettuuden perusteella.

Top 10, Sustainable Brand Index 2020

1.Valio
2.S-market
3.Elovena
4.Prisma
5.Kotimaista
6.VR
7.Myllyn Paras
8.K-supermarket
9.Fazer
10.Fiskars

Toimialojen ykköset

ValioRuoka
S-marketRuokakaupat
VRLiikenne
FiskarsKalustus ja sisustus – brändit
Yliopiston ApteekkiApteekit
PartioaittaVaatteet ja muoti – liikkeet
S-RyhmäKuluttajatuoteyhtiöt
PauligJuomat
Sokos HotelsHotellit
Suomalainen KirjakauppaVapaa-aika
MarimekkoVaatteet ja muoti – brändit
S-PankkiPankit
VattenfallSähkö ja lämmitys
NestePolttoaineet
LumeneKauneus
TeslaAutot
HesburgerRavintolat ja kahvilat
Lähi-TapiolaVakuutukset ja eläkkeet
FinnairLentoyhtiöt
ElisaTeleviestintä
AurinkomatkatMatkailu
Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje