S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus jo 47,2 prosenttia

Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kohonneen 47,2 prosenttiin. Osuudessa on kasvua edelliseen vuoteen 1,3 prosenttiyksikköä.

”Kiitos kasvusta kuuluu asiakkaillemme, sillä nousu on ennen kaikkea suurempien asiakasmäärien ansiota. Hintojen halpuuttaminen ja arkea joustavoittavat laajemmat aukioloajat ovat hyvän kehityksen taustalla”, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta toteaa.

Asiakaskäyntien määrä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuonna yli 30 miljoonalla. Joustavammat aukiolot paitsi houkuttelivat asiakkaita, myös toivat lisätunteja työtekijöille yli 500 henkilötyövuoden verran.

Parhaiten myynti kasvoi vuonna 2016 Prismoissa. Myynnin kasvu oli ennätykselliset 6 prosenttia. Prismojen valikoimaa ja palvelua on kehitetty isolla kädellä viime vuodet. Se näkyy selvästi ketjun kasvuluvuissa myös Nielsenin tilastoinnissa.

”Me näemme hypermarketeissa tulevaisuuden konseptin, joka pystyy pistämään kampoihin myös kansainväliselle verkkokaupalle. Aika on tämän päivän ihmisille arvokas resurssi. On helppoa, kun kaiken kotiin ja mökille saa kerralla saman katon alta”, Ilkka Alarotu summaa.

Myynniltään Suomen suurin ruokakaupan ketju eli S-market kasvatti myyntiään laajempien aukioloaikojen siivittämänä lähes 5 prosenttia.

”Isojen ja pienten kauppojen menestys ei Alarodun mukaan sulje toisiaan pois: molempia tarvitaan. Vastoin yleistä laskevaa trendiä, pienmyymälöidemme myynti pysyi lähes edellisen vuoden tasolla. S-ryhmän kauppapalvelut kattavat myös pienet paikkakunnat. S-ryhmän ruokakauppa löytyy 284 Manner-Suomen 295 kunnasta”, Ilkka Alarotu kertoo.

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje