Osuuspankkien Tuotto-osuuksille on riittänyt kysyntää

Jo 60 000 OP-Pohjola-ryhmän asiakasomistajaa on merkinnyt osuuspankkien Tuotto-osuuksia. Syyskuun alussa osuuspankkien Tuotto-osuuksien myynti ylitti miljardin euron rajan. Tuotto-osuus on OP-Pohjola-ryhmän asiakasomistajien tapa sijoittaa omaan osuuspankkiinsa.

– Tuotto-osuus on tarjolla vain osuuspankin asiakasomistajille. Vähimmäissijoitus on 100 euroa eli sijoittajaksi pääsee pienelläkin summalla. Tähän mennessä 60 000 asiakasomistajaa on käyttänyt tilaisuutta hyväkseen, kertoo liiketoiminta-alueen johtaja Timo Liukkonen OP-Pohjola-ryhmästä.

Ensimmäiset osuuspankit aloittivat Tuotto-osuuksien myynnin maaliskuun lopulla. Tuotto-osuus on suunniteltu pitkäaikaiseksi sijoitukseksi. Vuoden 2014 tuottotavoitteeksi on asetettu 3,25 prosenttia. Tuottotavoite vahvistetaan vuosittain.

OP-Pohjola-ryhmä tarjoaa aiemmin kerrotun mukaisesti Tuotto-osuuksia asiakasomistajilleen yhteensä 1,9 miljardin euron arvosta.

Tuotto-osuus on oman pääoman ehtoinen sijoitus. Sille maksettava korko vahvistetaan vuosittain jälkikäteen kunkin osuuspankin osuuskunnan kokouksessa tai edustajistossa. Koronmaksun edellytyksenä on, että osuuspankilla on voitonjakokelpoisia varoja.

Jaa artikkeli

Lue myös

Osuustoimintajohtajat vaativat: Osuuskunnat osaksi opetusta – talouskasvatus on vajavaista ilman niitä

Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervo luovutti tänään eduskunnassa yhdessä jäsentensä kanssa vetoomuksen tiede- ja kulttuuriministerille Talvitielle sekä eduskuntaryhmien edustajille: nykyinen talous- ja yrittäjyysopetus antaa nuorille vajavaisen kuvan taloudesta. Vaikka yli 90 % suomalaisista on jäseninä osuuskunnissa ja keskinäisissä yhtiöissä, vain kolmasosa tuntee yritysmallin.

Osuuskunnat vahvoilla Suomen houkuttelevimpien työnantajien 2025-listoilla

Vuoden 2025 Universumin työnantajatutkimus paljastaa, että osuustoiminnalliset yritykset menestyvät erinomaisesti suomalaisilla työmarkkinoilla. Tutkimus mittaa vuosittain erikseen eri alojen korkeakouluopiskelijoiden sekä ammattilaisten käsityksiä ihannetyönantajista. Kaupallisen alan asiantuntijoiden kärkikaksikko pysyi muuttumattomana: ykkösenä OP-Ryhmä ja toisena S-Ryhmä.

Osuuskunnat yrittäjyyskasvatuksen ytimessä

Yrittäjyyskasvatus on tärkeä osa opintoja, mutta se ei saa jäädä pelkästään teoriaksi. Todellinen oppi syntyy tekemällä. Suomessa on pitkät perinteet opiskelija- ja oppilaitososuuskunnilla sekä toisella asteella että korkeakouluissa ja tätä vahvuutta kannattaa vaalia. Tällä hetkellä yli 60 oppilaitoksessa on toimiva osuuskunta.

Tilaa uutiskirje